Custom Caféracer bygge

Får jag bara till mina dampande blinkers och bakbrömsen så kommer jag!
Shit nu hittade man 100 grejjer som behöver förbättras på hojjen...

Man skulle ha ställt den i vardagsrummet istället..
 
Får jag bara till mina dampande blinkers och bakbrömsen så kommer jag!
Shit nu hittade man 100 grejjer som behöver förbättras på hojjen...

Man skulle ha ställt den i vardagsrummet istället..

Tjacka en hel näve motstånd på AVA på vägen till fikat.
Kostar nästan nada och din blinkers blir "Valium edition"
 
Ett tips om du vill dämpa ljudet mer är att dra några skruv i perforeringarna du har. Det slår sönder ljudet och funkar riktigt bra :tummenupp
 
Har faktiskt ett par skruvar som går ned en bit, funkade finfint ;)

Byggde en extra insats som är urtagbar, blev kanon!

Inte fasiken kan det ha med motståndet att göra när jag nu har bytt relä?
När hojjen är avstängd funkar den kanon, med blinkersintervall och allt, men så fort jag startar den och den går på tomgång så får blinkersen damp. När jag gasar på rejält så upphör problemet. Vad fasiken kan det vara?

Har även problems med avgassmällar, torde behövas ett mindre munstycke på lågfarten? Låter lite könstigt i å med att jag har bytt till ett öppnare system dock.. ?!
 
PANIK!

Höll på till kl. 2 inatt med att återställa hojjen till bensindrift igen. Experimentet är officiellt avslutat.

Höll på att vaxa tanken igår när jag av en händelse fick se att lacken runt tanken hade börjat lösas upp av etanolen. Döm min förvåning när jag öppnade upp locket och fick se att även tanksealern hade börjat förvandlas till flytande silver i tanken. FORT SOM ATTANS ur med spriten i en slaskdunk. Bort till macken tanka soppa i en dunk, i med det i tanken i hopp om att det som finns kvar av sealern går att rädda. Vågade inte låta den kvarstående etanolen dunsta bort.. Rev hela förgasarna och lyckades i operationen tappa bort en liten plastdistans som sitter i trotteln... Nu går den som vanligt på soppa igen med följande bestyckning.

Lågfart: 22, 5
Hög: 122,5

Tomgången verkar pendla lite och avgassmällarna är inte borta än. Får labba lite mer med bl.a. blandskruven. Kör även på kurva 4 på Dynan.

Suck.... sprit skall man ha i halsen inte i tanken!
 
lacken ska väl inte lösas upp :confused:
 
Har faktiskt ett par skruvar som går ned en bit, funkade finfint ;)

Byggde en extra insats som är urtagbar, blev kanon!

Inte fasiken kan det ha med motståndet att göra när jag nu har bytt relä?
När hojjen är avstängd funkar den kanon, med blinkersintervall och allt, men så fort jag startar den och den går på tomgång så får blinkersen damp. När jag gasar på rejält så upphör problemet. Vad fasiken kan det vara?

Har även problems med avgassmällar, torde behövas ett mindre munstycke på lågfarten? Låter lite könstigt i å med att jag har bytt till ett öppnare system dock.. ?!

Avgassmällar på motorbroms beror på att tomgångsblandningen magrar ur eftersom man bottnar tomgångsmunstycket vid de högre varv som blir vid motorbroms. Så stoppar du i mindre lågfartsmunstycken eller magrar på luftskruven så smäller det mera.
 
Etanolen är ett sattyg när det gäller lack, tro mig!

Garagelackade lite smådetaljer med lack som skall "tåla" bensin, dyr bra lack. Efter helgens bränsleläckade är lacken i princip borta på dessa delar. Etanolen är med andra ord lika frätande som bromsvätska.

Tack för tipset Jörgen!

Lyckades få ned tomgången precis på lunchen till mer behagliga 1200 varv :)

Får titta på att öka lågfartsmunstycket, alt. öka på blandskruven. Vilket register påverkar nålläget? Har inte blitt riktigt klok på det?

Det finns ju:
- Högfartsmunstycke
- Lågfartsmunstycke
- Tomgångsmunstycke
- Nålläge
- Blandskruv

Vad påverkar vad?

Har ju en lambdamätare som inte är installerad än, börjar kanske bli tajm ;)
 
Luftskruven påverkar bara när trotteln är i botten.
Lågfartsmunstycke(=tomgångsmunstycke=Pilot Jet) ca 0-25% trottelöppning
Nål ca 25-75% trottelöppning
Huvudmunstycke(= Main Jet) ca 75-100% trottelöppning.


Etanolen är ett sattyg när det gäller lack, tro mig!

Garagelackade lite smådetaljer med lack som skall "tåla" bensin, dyr bra lack. Efter helgens bränsleläckade är lacken i princip borta på dessa delar. Etanolen är med andra ord lika frätande som bromsvätska.

Tack för tipset Jörgen!

Lyckades få ned tomgången precis på lunchen till mer behagliga 1200 varv :)

Får titta på att öka lågfartsmunstycket, alt. öka på blandskruven. Vilket register påverkar nålläget? Har inte blitt riktigt klok på det?

Det finns ju:
- Högfartsmunstycke
- Lågfartsmunstycke
- Tomgångsmunstycke
- Nålläge
- Blandskruv

Vad påverkar vad?

Har ju en lambdamätare som inte är installerad än, börjar kanske bli tajm ;)
 
Den bästa och enklaste förklaring jag någonsin fått! KLOCKRENT Jörgen!
 
Lysande grabbar!

Cheers!

Blir ev. att jag dunkar i flatslideförgasarna i helgen.. dock inte Mikuni så jag måste införskaffa nya munstycken å jetta om.. JIPPIE!
 
Må säga att den både lät skönt, men såg riktigt fet ut i verkligheten :tummenupp
 
Inte fasiken kan det ha med motståndet att göra när jag nu har bytt relä?
När hojjen är avstängd funkar den kanon, med blinkersintervall och allt, men så fort jag startar den och den går på tomgång så får blinkersen damp. När jag gasar på rejält så upphör problemet. Vad fasiken kan det vara?

Min första tanke var att hojen i sig är ju lite av det vibrerande slaget, kanske är så att det skakar så förbannat när den tuffar på tomgång? Går det att ha relät löst i näven så att det inte skakar? Kanske värt att testa det isf..

btw grymt jeffla bygge det blev :yoparty
 
Tack boys! Alltid kul med uppskattning, nästa gång får det bli ett längre besök med lite åkning också :)

Problemet med relät är "löst". Det måste ha varit relät från Feltema som var boven, bytte ut det mot originalet igen och nu blinkar iaf blinkarna med motorn igång. Beställt motstånd från Elfa som är på ingång! Testade att hålla relät i handen, i foten, i munnen och med röven men det blinkade lika könstigt iaf.. ;)
 
U bet!

Hoppas på att lösa iaf lite av det problemet med ett nytt justerbart styre.. om jag nu kan hitta ngt...:confused:
 
Back
Top