CSS - är det värt pengarna?

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Ni som har tagit en eller flera CSS kurser: tycker ni att det var värt pengarna och att ni fick lära er något nytt?

Vad bör man ha i förkunskaper för att lättare tillgodose vad som lärs ut. Bör man ta en BKK steg 2 innan man ger sig på CSS nivå 1?

Har tagit en BKK steg 1 gul grupp och kört tre gånger på bana i gul grupp.

Motorrad skrev:
2509888 Ni som har tagit en eller flera CSS kurser: tycker ni att det var värt pengarna och att ni fick lära er något nytt?

Vad bör man ha i förkunskaper för att lättare tillgodose vad som lärs ut. Bör man ta en BKK steg 2 innan man ger sig på CSS nivå 1?

CSS nivå 1 kan du ta utan förkunskaper. Om det är värt priset är nog väldigt individuellt, beroende på hur mycket man tar till sig som person och vad man har för utgångsläge/mål.

Jag tycker de är svindyra och med min ekonomi är det inte prisvärt. Hade jag pengarna över skulle jag gå resterande steg, nu har jag fått lösa det med andra kurser och egen utbildning.

Last edited:
Jag har gått steg 1-3 och tycker det är grymt prisvärt. Klart bästa investeringen man kan göra till sin hoj i mitt tycke.
Du behöver som sagt inga egentliga förkunskaper men för att få ut absolut max av kursen (vilket iaf jag vill med tanke på kostnaden) kan jag tipsa om ett par saker:
1.Prova på bana innan så du kan koncentrera dig på kursen isf att vara osäker och nervös.
2.Läs "Twist of the wrist" 1 och eller 2 så blir det lättare att förstå CSS tankesätt och vad övningarna går ut på.

Bana har du ju redan provat så det kanske är dags att fixa lite vinterlektyr?
Jag läste bok 2 först och kan faktiskt rekommendera andra att börja med den.

Josef skrev:
2509935 för att få ut absolut max av kursen (vilket iaf jag vill med tanke på kostnaden) kan jag tipsa om ett par saker:
1.Prova på bana innan så du kan koncentrera dig på kursen isf att vara osäker och nervös.
2.Läs "Twist of the wrist" 1 och eller 2 så blir det lättare att förstå CSS tankesätt och vad övningarna går ut på.

1. Check. Har kört på Knutstorp och känner till banan.
2. Check. Har läst tvåan och praktiserat lite med hojen vilket gett ökad medvetenhet om SR's.

Om man jämför BKK steg 2 med CSS steg 1, får man lika mycket i BKK kursen? Jag har tre "tillgodo" dagar för BKK eftersom jag varit flaggvakt och tänkte gå en BKK steg 2 så sparar jag i runda slag 3500:- jämfört med CSS.

Last edited:
Motorrad skrev:
2510013
Om man jämför BKK steg 2 med CSS steg 1, får man lika mycket i BKK kursen? Jag har tre "tillgodo" dagar för BKK eftersom jag varit flaggvakt och tänkte gå en BKK steg 2 så sparar jag i runda slag 3500:- jämfört med CSS.

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av hur BKK går till i skåne men jag vet att flera av instruktörerna där nerifrån gärna besöker CSS som deltagare. Faktum är att när jag gick steg 2&3 i år träffade jag många av SMCs instruktörer från hela landet.
Har du BKK tillgodo ska du naturligtvis utnyttja det, det är garanterat både kul och lärorikt. CSS kurserna blir dock inte mindre prisvärda efter att du gått 2,5 eller 10 BKK (Eller för den delen agerat BKK-instruktör vid 50+ tillfällen) så du kan gott köra CSS också om du vill utveckla din kurvtagning och känner att du har råd.
CSS och SMC lär i grunden ut samma sätt att köra MC men man lär ut på olika sätt och man fokuserar på lite olika saker. Vi får inte heller glömma att CSS instruktörer helt eller delvis lever på att lära andra köra hoj och är oerhört duktiga och erfarna.

Motorrad skrev:
2509888 Ni som har tagit en eller flera CSS kurser: tycker ni att det var värt pengarna och att ni fick lära er något nytt?

Spara dina pengar och lägg dem på så mycket bankörning som möjligt.

CSS och BKK är ju för touringåkare,

Och, man känner inte till en bana bara för att man har kört där några ggr,
det som gäller är att nöta in varv efter varv.

Sandis, jag har inte svaret till dig, men jag hajade till själv när jag såg prislappen!!

Lite funderingar:

Jo de verkar ju onekligen bra, och alla som gått hos dem verkar nöjda...
Men ändå så finns en gnagande oro:

-Säger de så BARA för att det var så svindyrt? (troligen inte, då man ser VILKA som berömmer dem. D.v.s folk man VET att de KAN köra, och som säger sig ha lärt sig YTTERLIGARE) Vidare:
-Man funderar på skriften "A flick on the dick" eller vad den hette... och den imponerade ju inte. Mest långrandigt snömos. Men visst jag förstår att denna SKA bara vara aptitretare, så att de som BETALAR $$$ får "the whole package"
Men man undrar...
Kompisen går deras kurser när han kommer åt i Dubai (jag har lyckats missa två ggr) och vad säger han? Tja.... De var sådär.

Är man då redan såld på dem, och/eller betelat dyrt OCH ev känner att det kanske inte var SÅ bra som man ville/hoppades, så är man nog tyst.
Nu säger jag inte att detta är fallet, men OM alltså, så är det ju annars i sammhället med dyrköpta läxor. De tystas ned.
Svårt oxå att kritisera något som hela SMC tagit till sig.
Och det har de förvisso gjort med all rätt, för CSS är just den vitamininjektion ett förgubbat och avsomnande SMC behövde!
Skönt!
Under parollen:
"Med galne Dansken mot nya djärva mål!"
Skitbra.

Själv VILL jag verkligen att de (CSS) är så bra som ryktet säger för jag vill oxå gå en kurs med dem.

Hoppas hoppas

Ja sådär går "för och emot" resonemanget i mitt huvud iaf...

Mest pang för pengarna har jag annars hittills fått från de banåkningar som arrangeras av Actionpics, och Thorbjörn (glömt efternamnet).

Last edited:
Tja, vad tycker du - var din körskoleutbildning (för att ta mc-kort) värd pengarna?

Hmm, nu faller jag väl på eget grepp för du har naturligtvis inte behövt betala för din körkortsutbildning!? :va :D

Visst kan jag redogöra för hur JAG tycker och tänker (vilket är precis vad du efterfrågar) men vad säger det dig?

Min erfarenhet eller brist på erfarenhet som motorcyklist stämmer med all sannolikhet inte in på dig. Du har garanterat en annan erfarenhet än mig, bättre/sämmre vad vet jag - det är ointressant!

Och vad viktigare är att min inställning till min egen mc-körning gäller mig och ingen annan. Du har säkert en aning annorlunda inställning (med största sannolikhet i alla fall).

Så om jag säger:
Japp, helt klart värt pengarna!

Så är det för att det gav MIG mycket i MIN körning vilket inte är samma sak som att det kommer att ge dig samma känsla! För det är precis "känsla" det handlar om. Jag känner garanterat annat än vad du känner så ta mitt svar med en nypa salt och fundera kanske mer på:

- Vill du pröva?
- Har du råd (för det ÄR mycket pengar)?

Om du kommer till deras utbildning (ja inte bara deras utbildning utan alla utbildningar du går) med ett öppet sinnelag där du är mottaglig för förändring så nog kommer du att få ut en hel del av en dag med CSS.

Om du däremot lyssnar på ANDRA som redogör för deras uppfattning vilken är baserad bla. på vilken inställning/sinnesstämmning de var i under utbildningsdagen så kanske du färgas att tycka något du kanske inte skulle ha gjort om du går dit "nollställd"!

Vill du pröva på - betala - förbered dig genom lite vinterläsning - sov gott kvällen innan - och LYSSNA/KÄN under dagen så skall du se att du har om inte annat haft kul.

Japp JAG tyckte steg 1 och steg 3 gav mig mest. Kanske för att steg 2 var svårast att greppa. Steg 2 hanslar om blicken och är en mycket viktig del i vår hojkörning och hur vi uppfattar bla. hastighet. men det är samtidigt en av de svåraste sakerna att träna på, anser jag i alla fall!

Deras system bygger på att ALLA oavsett förkunskaper måste gå stegen i ordning dvs. steg 1 först och steg 2 före steg 3. Så du kan inte välja att gå steg 3 utan att ha genomfört steg 1 & 2.

Det finns säkert olika skäl till detta men huvudskälet skulle jag tro är att man, som instruktör, då VET att alla har samma bas/grund att stå på, åt minstånder i teorin! Sedan är det självklart ett sätt att tjäna pengar på för CSS bedriver en affärsverksamhet och gör detta bla. för att tjäna tillräckligt med pengar för att kunna vidareutveckla verksamheten, vilket kostar!

Varför tycker jag det var värt pengarna då?
För att de lyckas konkretisera mina brister och för att instruktörerna på ett mycket snabbt och effektivt sätt hittar mina svagheter vilka de påpekar och korrigerar!

Någon liknande utbildning har tidigare inte funnits i sverige medan det länge har funnits både i USA och England så jag personligen har inget annat att jämföra med mer än BKK/Sporthojsutbildningar vilka OCKSÅ har gett mig mycket i min körteknik och inställning till min hojkörning. Jag är dock inte nöjd och fullärd som motorcyklist så jag hakar på kurser/utbildningar oavsett vem som arrangerar dem om jag TROR på dem och har tid/pengar!

Svårt val, läs "Twist of the wrist vol II", och fundera under vintern så kanske det har klarnat till nästa säsong!

Lycka till!
// Niklas

Avarage skrev:
2510700 Tja, vad tycker du - var din körskoleutbildning (för att ta mc-kort) värd pengarna?
+ mycket text :) Lycka till!
// Niklas

Joodå, men du läste inte vad jag skrev (mellan raderna, och vad jaf menade) Om du läser så framför jag ingen kritik.

Snarare tvehågsenhet över vad man ännu inte vet!!! :lol
(alla dessa VAL man ska göra!)
F-n ska jag HA limpa, eller..franska??
God damnit! man vill ju ha alla svar innan s.a.s

Nej min text är snarare beröm för vad de åstadkommit, dvs rört om i gubbsmeten + ju (VSB iom att du skrev) lyckats fortbilda redan duktiga hojåkare! :tummenupp

(p.s ja mitt körkort var prisvärt: 180:- för körkortsintyget! Så du hade rätt även där!)

Avarage skrev:
2510700
Varför tycker jag det var värt pengarna då?
För att de lyckas konkretisera mina brister och för att instruktörerna på ett mycket snabbt och effektivt sätt hittar mina svagheter vilka de påpekar och korrigerar!

DENNA slutsats, och lärdom är det ENDA som räknas för att utvärdera en utbildning, och där är vi helt överens, för kan en utbildning svara mot detta krav på ett så klockrent och positivt sätt somi ditt fall, ja då är den (nästan) värd vilket pris som helst, så länge man har råd att betala.
Att man sen har skoj...det får man på köpet

Last edited:
Avarage skrev:
2510700 Hmm, nu faller jag väl på eget grepp för du har naturligtvis inte behövt betala för din körkortsutbildning!? :va :D

Jag har betalat allt själv. A + B, C, BE + CE, DE + T. BECEDET behörigheten för att jag ville veta hur det är att köra och hantera lastbil/buss. Är inte yrkeschaufför.

Nu när jag börjat köra mc vill jag lära mig allt inom körteknik. Helt enkelt för att bli en bättre förare. Målet är inte att bli RR-förare.

Visst kan jag redogöra för hur JAG tycker och tänker (vilket är precis vad du efterfrågar) men vad säger det dig?

Det säger mig mycket om fler säger sina åsikter. Om majoriteten tycker att det är värt det då kanske jag tar en CSS-kurs. Är det tvärtom, ja då är nog kursen inte värd pengarna och tänker då inte ens tanken på en CSS-kurs.

Om du kommer till deras utbildning (ja inte bara deras utbildning utan alla utbildningar du går) med ett öppet sinnelag där du är mottaglig för förändring så nog kommer du att få ut en hel del av en dag med CSS.

Jag är öppen för alla förändringar som gör att jag kan hantera motorcykeln bättre. Det lutar åt en CSS-kurs nästa år.

Tack för dina synpunkter.

Last edited:
Hmm, sorry jag HAR svårt att vara kortfattad i textformat! Så ni får ursäkta all låååång text! :näsblod

I muntlig konversation KAN jag vara kortfattad! Typ:
ORDER: Bla, bla SLUT REPETERA! :arsele :D

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
2510793 Hmm, sorry jag HAR svårt att vara kortfattad i textformat! Så ni får ursäkta all låååång text! :näsblod

I muntlig konversation KAN jag vara kortfattad! Typ:
ORDER: Bla, bla SLUT REPETERA! :arsele :D

Mvh!
// Niklas

BÅ ÅB MC ÖN!

GMY

På sjön använder vi bigram eller treställiga koder!!

Motorrad skrev:
2510804 Du glömde VERKSTÄLL! :tungan

Icke!

Såna tölpfasoner har vi bara för oss i grön uniform på land! :D
Marinjärer sjömarinerade i fostervattnet strider ju i slips, och BER då sin:
"bäste broder" (BB) att: För böfvelen, vänligen avfyra torpeden broder! ;)

Ediiit!

Alzheimer! jag svarade på fel inlägg!
JAG STRAFFAR MIG SJÄÄÄÄLV!! *kastar mig ner och gör 50 snabba*
Mumlar: jag ska aldrig mer läsa fel kommentarer...

Last edited:
Motorrad.
bege dig 400 meter ner i gatan så skall jag berätta mer om CSS

sätter även på kaffet.

Dr.Bike skrev:
2510803 BÅ ÅB MC ÖN!

GMY

På sjön använder vi bigram eller treställiga koder!!
Damn, jag har ingen TRFL bihang eller nåt hemma, vad fasen står detta för nu igen....... jag blir ju nyfiken :D

Jag hade lyckan att gå steg 1 och steg 2 på CSS i England, innan att vi i SMC tog beslut om att jobba med CSS.

- Efter 1´sta dagen var jag vilt entusiastisk och aningen konfus, eftersom att jag fick justera flera sakar - som jag annars tyckte jag hade bra koll på. Sen under kvällen blev aningen konfundersam på vad jag egentligen hade lärd mig!

- Steg 2, var konstant med blicken - och det låter ju enkelt - man kommer vart man tittar. Men, under dagen började jag att fatta att det är mycket mera än så.

På planet hem var jag nöjd. Efter några dagar, tyckte jag att det jag hade lärd kanske var nått som jag ju ku i förvägen..

Sen efter 2 veckor fram för TV´n - sprang jag plötsligt upp till familiens stora rädsla - efter att bara började att juble-skratta..
Poletten trillade ner, och jag fick jackpot.
Plötsligt började jag att fatta flera sakar som ju hängar ihopp med min åkning.

Mina körningar har sedan blivad ganska annorlunda säkra och avslappnade.

När jag sen har gått steg 3 och 4, har jag endast fokuserad på just det som jag sku öva. Jag har inte sökt att göra allt på en gång - som jag brukar göra på en vanlig ban-dag.

Min konklusion är enkel - det är värd det extra det koster. Det ger så mycket mera på lite längra perspektiv och den bevisthets grad som jag har om min körning vill jag inte vara utan idag..

Lycka till

Dr.Bike skrev:
2510391 Under parollen:
"Med galne Dansken mot nya djärva mål!"
Skitbra.
.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Last edited:
Kungen skrev:
2511080 Motorrad.
bege dig 400 meter ner i gatan så skall jag berätta mer om CSS

Ok, jag hör av mig.

Galne Dansken skrev:
2511255Plötsligt började jag att fatta flera sakar som ju hängar ihopp med min åkning.
...
Mina körningar har sedan blivad ganska annorlunda säkra och avslappnade.
...
Min konklusion är enkel - det är värd det extra det koster. Det ger så mycket mera på lite längra perspektiv och den bevisthets grad som jag har om min körning vill jag inte vara utan idag..

Tack för en bra beskrivning :tummenupp Det är precis detta jag vill åt...man tror att man behärskar någonting och så kommer en som är expert och säger att man gör inte riktigt bra ändå. Det blir med största sannolikhet en CSS steg 1 nästa år.

Last edited:
Klart man vill gå en massa dyra kurser men har man inte pengarna kan jag rekommendera SMCs sporthojskurser.

Finns väldigt många duktiga instruktörer och flertalet av dom har gått CSS kurserna så man kan få lite gratis genom dom. Visst det blir aldrig en CSS kurs av det hela men har man pengarna så har man inte.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back