Tja, vad tycker du - var din körskoleutbildning (för att ta mc-kort) värd pengarna?
Hmm, nu faller jag väl på eget grepp för du har naturligtvis inte behövt betala för din körkortsutbildning!?
Visst kan jag redogöra för hur JAG tycker och tänker (vilket är precis vad du efterfrågar) men vad säger det dig?
Min erfarenhet eller brist på erfarenhet som motorcyklist stämmer med all sannolikhet inte in på dig. Du har garanterat en annan erfarenhet än mig, bättre/sämmre vad vet jag - det är ointressant!
Och vad viktigare är att min inställning till min egen mc-körning gäller mig och ingen annan. Du har säkert en aning annorlunda inställning (med största sannolikhet i alla fall).
Så om jag säger:
Japp, helt klart värt pengarna!
Så är det för att det gav MIG mycket i MIN körning vilket inte är samma sak som att det kommer att ge dig samma känsla! För det är precis "känsla" det handlar om. Jag känner garanterat annat än vad du känner så ta mitt svar med en nypa salt och fundera kanske mer på:
- Vill du pröva?
- Har du råd (för det ÄR mycket pengar)?
Om du kommer till deras utbildning (ja inte bara deras utbildning utan alla utbildningar du går) med ett öppet sinnelag där du är mottaglig för förändring så nog kommer du att få ut en hel del av en dag med CSS.
Om du däremot lyssnar på ANDRA som redogör för deras uppfattning vilken är baserad bla. på vilken inställning/sinnesstämmning de var i under utbildningsdagen så kanske du färgas att tycka något du kanske inte skulle ha gjort om du går dit "nollställd"!
Vill du pröva på - betala - förbered dig genom lite vinterläsning - sov gott kvällen innan - och LYSSNA/KÄN under dagen så skall du se att du har om inte annat haft kul.
Japp JAG tyckte steg 1 och steg 3 gav mig mest. Kanske för att steg 2 var svårast att greppa. Steg 2 hanslar om blicken och är en mycket viktig del i vår hojkörning och hur vi uppfattar bla. hastighet. men det är samtidigt en av de svåraste sakerna att träna på, anser jag i alla fall!
Deras system bygger på att ALLA oavsett förkunskaper måste gå stegen i ordning dvs. steg 1 först och steg 2 före steg 3. Så du kan inte välja att gå steg 3 utan att ha genomfört steg 1 & 2.
Det finns säkert olika skäl till detta men huvudskälet skulle jag tro är att man, som instruktör, då VET att alla har samma bas/grund att stå på, åt minstånder i teorin! Sedan är det självklart ett sätt att tjäna pengar på för CSS bedriver en affärsverksamhet och gör detta bla. för att tjäna tillräckligt med pengar för att kunna vidareutveckla verksamheten, vilket kostar!
Varför tycker jag det var värt pengarna då?
För att de lyckas konkretisera mina brister och för att instruktörerna på ett mycket snabbt och effektivt sätt hittar mina svagheter vilka de påpekar och korrigerar!
Någon liknande utbildning har tidigare inte funnits i sverige medan det länge har funnits både i USA och England så jag personligen har inget annat att jämföra med mer än BKK/Sporthojsutbildningar vilka OCKSÅ har gett mig mycket i min körteknik och inställning till min hojkörning. Jag är dock inte nöjd och fullärd som motorcyklist så jag hakar på kurser/utbildningar oavsett vem som arrangerar dem om jag TROR på dem och har tid/pengar!
Svårt val, läs "Twist of the wrist vol II", och fundera under vintern så kanske det har klarnat till nästa säsong!
Lycka till!
// Niklas