CSN bidrag + Jobba för mkt...?

Lugn skrev:
Är den som krökar bort varenda helg mer berättigad till medel från CSN än den som arbetar lördag-söndag?

Så klart inte, men vore det inte bättre om de som slashasar får mindre bidrag? De som vill jobba på helgen kan ju typ kratta löv i en park för att få bidraget, och de som inte vill kratta - de blir utan. :hihi

Lugn skrev:
Jag skulle vilja se fler som klarade sig på enbart bidraget och slapp ha ett saftigt lån i ryggsäcken när de är klara med sina studier. Tror det är bra för självkänslan och en bra start i livet.

Seriöst nu då, vore det inte bättre om folk klarade sig bara på lånet? :confused:

Markus skrev:
Så klart inte, men vore det inte bättre om de som slashasar får mindre bidrag? De som vill jobba på helgen kan ju typ kratta löv i en park för att få bidraget, och de som inte vill kratta - de blir utan. :hihi

Seriöst nu då, vore det inte bättre om folk klarade sig bara på lånet? :confused:

Byt ordet studiebidrag mot studilön när det gäller eftergymnasiala studier. Ta bort taket för hur mycket pengar man får tjäna, men behåll kravet på antal avklarade poäng. Denna delen av studiemedlet och fri universitetsutbildning för alla tycker jag dessutom är helt OK att man använder skattemedel till.
Och tro mig, jag är långt ifrån vänsterkanten, men vi måste se till att så många som möjligt får chansen till en bra utbildning. Hur framtiden ser ut här i landet kan mycket väl bero på just det.

Jag tycker personligen inte att det vore bättre om studenter bara skulle klara sig på lånet. Mest för att jag själv inte lånat en krona och är särskilt nöjd med mitt beslut så här efter studenttiden. Många studenter verka tycka att det är självklart att man ska låna så mycket som möjligt. Vissa av anledningen att man helt enkelt får mer i slutet av varje månad och andra (som tänkt lite längre) för att villkoren är förmånliga (särskilt med det gamla systemet).
De som jag gick i plugget med sitter nu med ganska saftiga lån på sina axlar.
Lån som ska betalas tillbaka och som använts till att finansiera deras lättja.

Jag förstår din tanke angående lånet, dock. Det vore ju så nära rättvist som möjligt, men som det är idag så kan man ta sig igenom högskola/universitet utan lån, men om bidraget försvinner helt så blir det svårt.

Hur mycket blir fullt studielån under 4,5 år idag, förresten?

Lugn skrev:
Hur mycket blir fullt studielån under 4,5 år idag, förresten?

Det hade vart intressant och veta iom att man ska börja plugga snart... Med förhoppningen att inte behöva låna alltför mycket! Jobba ett år och försöka spara pengar och kanska klara sig nåt år extra utan studielån.

korvgubbe skrev:
blablabla

....Men det är väl som vanligt. Andra bidragstagare är parasiter men mina bidrag är min rättighet!

Som vanligt? Menar du på allvar att du jämför studiebidrag med socialbidrag eller andra typer av "jag-behöver-inte-göra-ett-skit-men-får-ändå-bidrag"? Herregud... :kocko

Valen skrev:
Som vanligt? Menar du på allvar att du jämför studiebidrag med socialbidrag eller andra typer av "jag-behöver-inte-göra-ett-skit-men-får-ändå-bidrag"? Herregud... :kocko

....För de flesta bidrag krävs mig veterligen någon form av motprestation.... Men visst skulle man väl kuna hävda att "studiebidrag" är ett litet finare bidrag eftersom det är en så otrligt välkammad och fin person som får det med ambitioner och kämparlust..

men ett bidrag är ett bidrag. Det är inte någon StudieLÖN. Det är heller inte ett stipendium. Det är ett bidrag som finns för att de som saknar resurser ska kunna studera. Har man således fastslagen mängd resurser så ska man inte ha bidraget. Svårare än så är det väl inte.

Ska man ha bostadsbidrag om man lyfter 25000 i månaden bara för att man minsann bor ännu dyrare?
Ska man få a-kassa fast man skiter i att söka jobb?
Ska man få sjukpenning fast man arbetar?

Jag gissar att du skulle svara nej på dessa...
Men jag antar att du minsann vet en massa bidragstagare som cruisar runt i AMG:s osså är det så orättvist att hedersknyfflar som vill plugga får indraget bidrag om de har för hög inkomst... Elaka elaka dummiga partiet! Tacka vet jag moderaterna, de kommer med all säkerhet se till att ALLA får studiebidrag oavsett hur mycket pengar de tjänar eller har... :rolleyes:

Valen skrev:

Haha, just detta inlägg sammanfattar det allra roligaste med "Motståndsrörelsen mot alla bidrag" bidrag är jättedåligt när jag behöver betala det men jättebra när jag får det.

Chris Ash skrev:
Haha, just detta inlägg sammanfattar det allra roligaste med "Motståndsrörelsen mot alla bidrag" bidrag är jättedåligt när jag behöver betala det men jättebra när jag får det.

Min ambition är att slippa bidrag för att fungera i samhället. Om jag skulle behöva bidrag för att funka skulle åtminstone jag tycka att min situation skullle behöva förändras men vi kan ju inte alla ha samma ideologiska värderingar, eller hur? Då skulle inte du ha något att beklaga dig över. F.ö. kul att du är så lättroad, det är inte alla som går igång så lätt. :banana

korvgubbe skrev:
....För de flesta bidrag krävs mig veterligen någon form av motprestation.... Men visst skulle man väl kuna hävda att "studiebidrag" är ett litet finare bidrag eftersom det är en så otrligt välkammad och fin person som får det med ambitioner och kämparlust..
Nja, särkilt välkammad var jag inte själv under studieåren. Något du verkar glömma här är att studiebidragen är begränsat under en viss tid(med motprestation för att få det). Är socialstöd det? Du kanske kan ge exempel på vad som krävs för motprestationer för soc.bidrag & stilla min nyfikenhet.

korvgubbe skrev:
Men jag antar att du minsann vet en massa bidragstagare som cruisar runt i AMG:s osså är det så orättvist att hedersknyfflar som vill plugga får indraget bidrag om de har för hög inkomst... Elaka elaka dummiga partiet! Tacka vet jag moderaterna, de kommer med all säkerhet se till att ALLA får studiebidrag oavsett hur mycket pengar de tjänar eller har... :rolleyes:

Nix, känner inte till någon som du beskriver det. Frågan du ska ställa dig är om det verkligen kan bli sämre med regeringsbyte? Lever ni på vänstern i tron om att det verkligen går uppåt eller hur resonerar ni egentligen?

Valen skrev:
...soc.bidrag

Frågan du ska ställa dig är om det verkligen kan bli sämre med regeringsbyte?

....Mig veterligen är soc.bidrag den sista nivån av bidrag och betalas ut till de som står på botten... För detta krävs vad jag vet inga motprestationer utan där försöker man snarare hjälpa till med fler åtgärder eftersomd essa ofta är så pass nere på botten att de inte riktigt kan hantera sin egen situation...

...du tycker kanske hellre att vi ska strypa bidragen helt och tro att detta skulle motivera dem?

Vem påstår att jag motsätter mig ett regeringsbyte eller skulle ha för avsikt att rösta rött?

Valen skrev:
Min ambition är att slippa bidrag för att fungera i samhället. Om jag skulle behöva bidrag för att funka skulle åtminstone jag tycka att min situation skullle behöva förändras men vi kan ju inte alla ha samma ideologiska värderingar, eller hur? Då skulle inte du ha något att beklaga dig över. F.ö. kul att du är så lättroad, det är inte alla som går igång så lätt. :banana

Min uppfattning är iaf att socialbidraget är betydligt viktigare än att ge folk med en massa pengar studiebidrag eller barnbidrag. Bidrag ska gå till dem som verkligen behöver det. Generella studie och barnbidrag är skit och bör slopas helt, av den enkla anledningen att folk betalar sina bidrag själv men får mindre tillbaka.

korvgubbe skrev:
....Mig veterligen är soc.bidrag den sista nivån av bidrag och betalas ut till de som står på botten... För detta krävs vad jag vet inga motprestationer utan där försöker man snarare hjälpa till med fler åtgärder eftersomd essa ofta är så pass nere på botten att de inte riktigt kan hantera sin egen situation...

...du tycker kanske hellre att vi ska strypa bidragen helt och tro att detta skulle motivera dem?

Ok, jag erkänner. Jag är less på att se A-lagarna supa upp bidrag efter bidrag. Varför inte matkuponger & krav på att läggas in på torken för att få bidrag? Varför verkar detta så tabubelagt? Detta var ett exempel där jag anser att bidragen hanteras felaktigt.

korvgubbe skrev:
Vem påstår att jag motsätter mig ett regeringsbyte eller skulle ha för avsikt att rösta rött?

Om man tolkar dina inlägg ser man liksom en röd tråd i dem. Men jag kanske tolkar dem fel.

Valen skrev:
Ok, jag erkänner. Jag är less på att se A-lagarna supa upp bidrag efter bidrag. Varför inte matkuponger & krav på att läggas in på torken för att få bidrag?

Där håller jag egentligen med dig till fullo. Avgiftning och befrias från beroendet borde vara ett krav men problemet är ju att detta skulle kosta ÄNNU mer skattepengar..... Lite moment 22. Själv hävdar jag att mans kulle tjäna igen det i slutänden men politiker tänker ju oftast i budgetperioder och inte längre..

Valen skrev:
Om man tolkar dina inlägg ser man liksom en röd tråd i dem. Men jag kanske tolkar dem fel.

Jodå, finns rätt mycket rött i mitt resonemang och sätt att tänka men det är inte samma sak som att jag har för avsikt att låta våra "röda" representanter fortsätta med vad de gör...

korvgubbe skrev:
Där håller jag egentligen med dig till fullo. Avgiftning och befrias från beroendet borde vara ett krav men problemet är ju att detta skulle kosta ÄNNU mer skattepengar..... Lite moment 22. Själv hävdar jag att mans kulle tjäna igen det i slutänden men politiker tänker ju oftast i budgetperioder och inte längre..

Nämen? Förtjänar nästan tårta då jag inte har sett många inlägg från dig där jag sympatiserat. :födelseda

korvgubbe skrev:
Jodå, finns rätt mycket rött i mitt resonemang och sätt att tänka men det är inte samma sak som att jag har för avsikt att låta våra "röda" representanter fortsätta med vad de gör...

Men att rösta höger kan väl ändå inte gå i din linje? Skulle verka lite ambivalent av dig.

Valen skrev:
Nämen? Förtjänar nästan tårta då jag inte har sett många inlägg från dig där jag sympatiserat. :födelseda

Men att rösta höger kan väl ändå inte gå i din linje? Skulle verka lite ambivalent av dig.

Nej, du är en antagonist av sällan skådat slag! :pannkyss

Vem har sagt att jag är konsekvent? Och om representanterna för Partiet ändå inte driver en politik som jag sympatiserar med så finns det väl ingen anledning att hålla dem om ryggen bara för att deras partiprogram historiskt är baserat på vissa ideologier som jag delar...

Ibland kan det vara bättre att ge folk som inte sköter sig en näsbränna och ta ifrån dem ansvaret i hopp om att de ska börja ta saker och ting på allvar den gången de får igen det....

korvgubbe skrev:
...det är inte samma sak som att jag har för avsikt att låta våra "röda" representanter fortsätta med vad de gör...

Bra korvo, det artar sig.

Nu är ni en färre, era jädra stenkastare! :blah

Markus skrev:
Bra korvo, det artar sig.

Nu är ni en färre, era jädra stenkastare! :blah

Jag kommer alltid ha en extra gatsten i min fjällräven-rygga om Fredrik missköter sig så tro inte att ni kan sova lungt om nätterna för det!

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...