CSN bidrag + Jobba för mkt...?

Lugn skrev:
Kul system det det där.

Skönt att bidragen går till nåt vettigt.... :rolleyes:

När jag läser igenom tråden så får jag lätt intrycket att jag i mina inlägg är FÖR en kontroll av vilka som får bidrag?
...och det du nämner är väl ett typexempel på hur det INTE bör vara?! Men den typen av konsekvenser kommer tyvär alltid existera eftersom tanken är ganska vettig:
grundtanke:
"Vi betalar ut bidrag till den som annars inte har råd att ha tak över huvudet!"
...så långt är vi nog båda med...
Sedan finns det ju VÄLDIGT många(inklusive jag) som inte tycker att man då ska kosta på vilket boende som helst... Alltså skriver man en regel som innebär(på ett ungefär):
"bidrag utgår endast till ensamboende som bor i etta eller tvåa på max X kvadratmeter"..
..Även detta låter nog vettigt i de flestas öron när man bara ser det utskrivet som så..
Men problemet börjar då när det blir som i din bekantes fall. För ska man hindra folk att bo i dyra områden?
- Ja, säger vissa
- Nej, folk ska få bo kvar där de har bott länge och har arbete, säger andra.

Själv har jag lite svårt att se hur man skulle komma på en klockren begränsningsregel för boende i t.ex. storstadsregioner som sthlm.

Tja, jag håller med, men visst känns det lustigt när vi subventionerar folk som vill flytta från utkanten av stan till centrum?

Hur man ska formulera en regel som motverkar detta är desto knepigare.

Lugn skrev:
Tja, jag håller med, men visst känns det lustigt när vi subventionerar folk som vill flytta från utkanten av stan till centrum?

Hur man ska formulera en regel som motverkar detta är desto knepigare.

Ja, ibland kan regelverken ge upphov till märkliga bieffekter. Problemet är just att definiera "enkla" och gripbara regler som täcker in alla varianter utan att kosta för mycket eller begränsa för mycket så det får motsatt effekt...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8