CSN bidrag + Jobba för mkt...?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
har ett problem.. som ja måste försöka gå runt..

ska plugga sista året på högskolan nu i höst.,.
får då bidrag via csn.. tar ej lån..

saken är den att man får jobba till viss del under varje termin..
dvs man får jobba in ett fribelopp.. för mig är det så att jag får max tjäna 54000 brutto under 1juli-31dec..
sen utöver det drar dom av 30% på varje tjänat 1000 lapp
o drar bort det från bidragen i höstterminen

tattare.. dom vill att man ska jobba svart..

nåja..
grejjen är den att jag kommer dra in 60-70 lax under den här sommarn..
dvs 5-15 lax för mkt

det måste finnas något sätt att gå runt det här..

frågade företaget där jag jobbar om dom kunde frysa sista lönen till Januari.
men icke..

frågade oxå om dom kunde skriva på "papprena" att jag fått min juli lön i "juni"
men icke...

hur ska jag göra.. har ingen lust att sluta jobba tidigare o missa massa pengar..

men just nu lutar det åt det..
:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Det som händer är att efter 2 år får du ett inbetalningkort på det du har tjänat för mycket.

aGGe! skrev:
tattare.. dom vill att man ska jobba svart..

...eller så kan det vara så att vår regering är så moderat att de inte vill betala ut skattepengar som BIDRAG till personer som inte behöver bidrag.... :tummenupp Nån gång måste de ju lyckas!

...StudieLÅNET påverkas väl däremot inte?

Visst är det ett underbart system? Jobba mer, tjäna mindre.

Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem. Jag pluggar på terminerna och jobbar som en liten gris nu under sommaren, för att känna av "det normala livet" iaf sett ur inkomstsynvinkel. Får väl se om ett tag om jag tjänat "för mycket".

:zpy

korvgubbe skrev:
...eller så kan det vara så att vår regering är så moderat att de inte vill betala ut skattepengar som BIDRAG till personer som inte behöver bidrag.... :tummenupp Nån gång måste de ju lyckas!

...StudieLÅNET påverkas väl däremot inte?

jo lånet oxå..
dom drar av 50% om ja inte minns fel.. varav 30% för bidraget.. resten på lånet

aGGe! skrev:
jo lånet oxå..
dom drar av 50% om ja inte minns fel.. varav 30% för bidraget.. resten på lånet

Nåja.. oavsett så är det trots allt ett bidrag och ett förmånligt lån som kostar skattepengar....

....Men det är väl som vanligt. Andra bidragstagare är parasiter men mina bidrag är min rättighet!

korvgubbe skrev:
Nåja.. oavsett så är det trots allt ett bidrag och ett förmånligt lån som kostar skattepengar....

....Men det är väl som vanligt. Andra bidragstagare är parasiter men mina bidrag är min rättighet!
..

hmm.. du ser väl hellre att folk som får bidrag gör någon nytta.. dvs pluggar etc.. än att folk som inte gör ett skit o bara e hemma i soffan o ändå får cash.

visst det är trevligt att man får bidrag när man pluggar.. i andra länder får man betala för att plugga.

men nu är det så att vi studenter får bidrag.. varför inte ta emot det?
men det känns ju samtidigt dumt att jobba o tjäna lika mkt pengar som om man inte gör någonting o ändå får pengar(bidrag)

ja ser hellre att alla bidrag går bort .. o skatterna sänks.. så kan folk jobba o tjäna ihop mer pengar på sommarlover mkt mkt mer än de bidrag som man får totalt under ett år

edit: blev lite off topic där..

får väl sluta jobba tidigare o bara sitta vid datorn en månad innan skolan börjar igen då.. eller hitta nått black jobb

Last edited:
korvgubbe skrev:

Personligen tycker jag att studiebidraget på eftergymnasial nivå är annorlunda. För att få bidraget krävs det en motprestation i skolbänken och om någon anstränger sig extra och klarar av att arbeta samtidigt som han/hon uppfyller de krav som CSN ställer när det gäller avklarade studier så tycker jag inte att denne någon ska straffas för det, i form av minskat bidrag.

Är den som krökar bort varenda helg mer berättigad till medel från CSN än den som arbetar lördag-söndag?

Jag skulle vilja se fler som klarade sig på enbart bidraget och slapp ha ett saftigt lån i ryggsäcken när de är klara med sina studier. Tror det är bra för självkänslan och en bra start i livet.

Lugn skrev:
Personligen tycker jag att studiebidraget på eftergymnasial nivå är annorlunda. För att få bidraget krävs det en motprestation i skolbänken och om någon anstränger sig extra och klarar av att arbeta samtidigt som han/hon uppfyller de krav som CSN ställer när det gäller avklarade studier så tycker jag inte att denne någon ska straffas för det, i form av minskat bidrag.

Är den som krökar bort varenda helg mer berättigad till medel från CSN än den som arbetar lördag-söndag?

Jag skulle vilja se fler som klarade sig på enbart bidraget och slapp ha ett saftigt lån i ryggsäcken när de är klara med sina studier. Tror det är bra för självkänslan och en bra start i livet.

jag super inte bort pengarna..
o jag bor hemma för att slippa lånet..

men samtidigt skulle jag aldrig kunna jobba o plugga för att kunna bo i egen lya..

"Är den som krökar bort varenda helg mer berättigad till medel från CSN än den som arbetar lördag-söndag?"

precis.. kunde inte sagt d bättre själv

aGGe! skrev:
men samtidigt skulle jag aldrig kunna jobba o plugga för att kunna bo i egen lya..

Tro mig- Det går, men det blir inte mycket sommarledighet eller helgledighet eller slöseri eller.... ja du fattar...

Speciellt inte om man har både hoj o bil samtidigt. Det gäller att hitta ett bra jobb... :tummenupp

aGGe! skrev:
..

hmm.. du ser väl hellre att folk som får bidrag gör någon nytta.. dvs pluggar etc.. än att folk som inte gör ett skit o bara e hemma i soffan o ändå får cash.

visst det är trevligt att man får bidrag när man pluggar.. i andra länder får man betala för att plugga.

men nu är det så att vi studenter får bidrag.. varför inte ta emot det?

Du är en jävla skatteparasit-kommunist! :mad: :mad: :mad:

Lugn skrev:
Tro mig- Det går, men det blir inte mycket sommarledighet eller helgledighet eller slöseri eller.... ja du fattar...

Speciellt inte om man har både hoj o bil samtidigt. Det gäller att hitta ett bra jobb... :tummenupp

Hoppas det, ska prova plugga maskiningenjör till hösten och samtidigt jobba heltid (helg). Har haft med csn att göra för några år sen och kommer ALDRIG mer ha nåt med dem tattarjävlarna att göra, bara problem.

Suomalainen skrev:
Har haft med csn att göra för några år sen och kommer ALDRIG mer ha nåt med dem tattarjävlarna att göra, bara problem.

Konstigt, mina erfarenheter av CSN är bara bra, har aldrig haft ett problem under 3 års studier, de sänkte tom kraven för klarade poäng för att ventilationen på vår skola var under ombyggnad......

Chris Ash skrev:
Konstigt, mina erfarenheter av CSN är bara bra, har aldrig haft ett problem under 3 års studier, de sänkte tom kraven för klarade poäng för att ventilationen på vår skola var under ombyggnad......

Grattis- Du är ett undantag...

Chris Ash skrev:

Har du försökt ringa dit nångång? :huvet ungefär så känns det.

Det största "problemet" är räntan, inte att leka med. Vill inte ha den där förbannade räkningen i min låda nåt mer heller. Hade iof inte mycket lån pga att jag bodde hemma under den studietiden, men jag betalade av allt i en klumpsumma för att slippa dem, för alltid! Och det löftet tänker jag hålla... :)

Kan bli knakiga resultat kanske om man ska jobba samtidigt, men vafan mitt liv står och faller inte med den här utbildningen. Hoppar på mest för att man har chansen nu att plugga "gratis". Ingen press från csn heller att klara ett visst antal poäng osv..

Jag jobbade för mycket under det gamla studiestödssystemet. för 2 år sedan nu damp det ner en inbetalningscheck på ca 35000 kronor. 2 månader senare kom det ett till på 28000 för året efter.

:död

//jaG

Jag klarar inte mer, gör inte så här mot mig. Hade jag haft svagt hjärta hade jag varit död nu.

Jag träffade en ur-moderat för ett tag sen, han tyckte alla skulle fuska och lura till sig så mycket som möjligt så att systemet kollapsar snabbare och vi snarare kan bygga upp rimliga system.
Lite James Dean varning på den filosofin, men han har en poäng.

Lugn skrev:

:fakta

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...