CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Där ser man, får prova ett s21 bakdäck, blir mest gata med m:en, på banan har ja en annan r1 me bridgestone v02 slicks på :)
 
Ni som kör R1M, vad har ni valt för däck, RS10 bakdäcket höll endast i 200mil så dags o byta

Min erfarenhet från min "icke-M" 2015 och endast gatkörning:

Original Pirelli Supercorsa SP 190/55-17 ca 300 mil.
Pirelli Supercorsa SC2 190/55-17 ca 300 mil.
Michelin Pilot Power 3 190/55-17 400-450 mil.

Samtliga däck använda med standard däcktryck och samtliga framdäck går mycket längre än motsvarande bakdäck.

Meningslöst att kommentera greppet vid gatkörning då ingen av dessa har ett dåligt grepp, men SC2-däcket är ju ett rent Superstockdäck så det lär ju ha betydligt bättre grepp vid högre temperatur men inte nödvändigtvis vid lägre temperatur.

Klart skönast styrgeometri med SC2-däckets något spetsigare profil jämfört med de två andra.
 
Glömde att nämna att RS10 har en spetsigare profil ( mer lättsvängt ) än S21.
 
Har en Voucher på FC Moto om någon här inne vill ha. hela 150 kr men bättre än inget =)
PM vid intresse = )
 
rs10 "bak" 70mil
racetech rr k3 250mil
supercorsa sp 200mil
supercorsa sp 15mil fast nytt i mitten och bra på vänster sida =)
 
R1M har 200/55 och vanliga R1 har väl 190/55. Vet inte varför det är olika?
Det som kommer att skilja om Du går från 190/55 till 200/60 är väl att hojen blir högre bak.
 
Jag har för mig att jag har hört om folk som åker 200/60-slicks. Detta verkar fungera bra utan att vare sig ABS eller traction control får frispel, men man bör ändå hålla rätt på hur höga de är så att hojen inte blir för hög i bak.

Därför kan det vara intressant att ta reda på den exakta diametern på det däck du tänker använda. Det verkar inte som att man själv kan räkna ut diameter och omkrets utifrån bredd och profil, i alla fall inte för alla däck.

Jag har bara Pirellis specifikationer för deras Superstock-däck och de har knappt någon skillnad alls mellan sina 190/55 respektive 200/55 däck. 190/55 däcket är 191 mm brett och 652 mm högt medans 200/55 däcket är 193 mm brett (alltså inte 200 mm) och 656 mm högt.
 
R1M har 200/55 och vanliga R1 har väl 190/55. Vet inte varför det är olika?
Det som kommer att skilja om Du går från 190/55 till 200/60 är väl att hojen blir högre bak.

Skulle tro att det är rent estetiskt, Aprilia gör samma sak med deras top-of-the-line modeller.

Jag har för mig att jag har hört om folk som åker 200/60-slicks. Detta verkar fungera bra utan att vare sig ABS eller traction control får frispel, men man bör ändå hålla rätt på hur höga de är så att hojen inte blir för hög i bak.

Därför kan det vara intressant att ta reda på den exakta diametern på det däck du tänker använda. Det verkar inte som att man själv kan räkna ut diameter och omkrets utifrån bredd och profil, i alla fall inte för alla däck.

Jag har bara Pirellis specifikationer för deras Superstock-däck och de har knappt någon skillnad alls mellan sina 190/55 respektive 200/55 däck. 190/55 däcket är 191 mm brett och 652 mm högt medans 200/55 däcket är 193 mm brett (alltså inte 200 mm) och 656 mm högt.

Ska ställa frågan till Pirelli och hoppas på svar.
 
Kör med Bridgestone v02 200/655 på banhojen, allt fungerar bra, man får en lite högra sitthöjd men det tycker jag är skönt 20170722_001552_resized_1.jpg
 
Låter det väldigt mkt utan kat och exup?

Jag kan svara på det, ja.
Mättes från depån till 97dB...i Hårnålen på Gelleråsen :rodnar Över 100dB på rakan.
Ska dra dit en redigare ljuddämpare (450mm lång) innan nästa bandag, inte roligt att behöva köra på halvgas.
 
Acrasystemet låter ca 110db vid mätning på bana fick jag veta, nästan för högt för gata också :), har köpt en db-killer men inte provat den än

Arrow systemet låter lite mindre men inte tillräckligt för att vara godkänd utan db-killer på bana, men har inte fått några klagomål med db-killern på Mantorp eller Sviestad så antar att det är ok
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top