CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

rob

Member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
RSV4R
Där ser man, får prova ett s21 bakdäck, blir mest gata med m:en, på banan har ja en annan r1 me bridgestone v02 slicks på :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ni som kör R1M, vad har ni valt för däck, RS10 bakdäcket höll endast i 200mil så dags o byta

Min erfarenhet från min "icke-M" 2015 och endast gatkörning:

Original Pirelli Supercorsa SP 190/55-17 ca 300 mil.
Pirelli Supercorsa SC2 190/55-17 ca 300 mil.
Michelin Pilot Power 3 190/55-17 400-450 mil.

Samtliga däck använda med standard däcktryck och samtliga framdäck går mycket längre än motsvarande bakdäck.

Meningslöst att kommentera greppet vid gatkörning då ingen av dessa har ett dåligt grepp, men SC2-däcket är ju ett rent Superstockdäck så det lär ju ha betydligt bättre grepp vid högre temperatur men inte nödvändigtvis vid lägre temperatur.

Klart skönast styrgeometri med SC2-däckets något spetsigare profil jämfört med de två andra.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Glömde att nämna att RS10 har en spetsigare profil ( mer lättsvängt ) än S21.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Har en Voucher på FC Moto om någon här inne vill ha. hela 150 kr men bättre än inget =)
PM vid intresse = )
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
rs10 "bak" 70mil
racetech rr k3 250mil
supercorsa sp 200mil
supercorsa sp 15mil fast nytt i mitten och bra på vänster sida =)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
R1M har 200/55 och vanliga R1 har väl 190/55. Vet inte varför det är olika?
Det som kommer att skilja om Du går från 190/55 till 200/60 är väl att hojen blir högre bak.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har för mig att jag har hört om folk som åker 200/60-slicks. Detta verkar fungera bra utan att vare sig ABS eller traction control får frispel, men man bör ändå hålla rätt på hur höga de är så att hojen inte blir för hög i bak.

Därför kan det vara intressant att ta reda på den exakta diametern på det däck du tänker använda. Det verkar inte som att man själv kan räkna ut diameter och omkrets utifrån bredd och profil, i alla fall inte för alla däck.

Jag har bara Pirellis specifikationer för deras Superstock-däck och de har knappt någon skillnad alls mellan sina 190/55 respektive 200/55 däck. 190/55 däcket är 191 mm brett och 652 mm högt medans 200/55 däcket är 193 mm brett (alltså inte 200 mm) och 656 mm högt.
 

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
R1M har 200/55 och vanliga R1 har väl 190/55. Vet inte varför det är olika?
Det som kommer att skilja om Du går från 190/55 till 200/60 är väl att hojen blir högre bak.

Skulle tro att det är rent estetiskt, Aprilia gör samma sak med deras top-of-the-line modeller.

Jag har för mig att jag har hört om folk som åker 200/60-slicks. Detta verkar fungera bra utan att vare sig ABS eller traction control får frispel, men man bör ändå hålla rätt på hur höga de är så att hojen inte blir för hög i bak.

Därför kan det vara intressant att ta reda på den exakta diametern på det däck du tänker använda. Det verkar inte som att man själv kan räkna ut diameter och omkrets utifrån bredd och profil, i alla fall inte för alla däck.

Jag har bara Pirellis specifikationer för deras Superstock-däck och de har knappt någon skillnad alls mellan sina 190/55 respektive 200/55 däck. 190/55 däcket är 191 mm brett och 652 mm högt medans 200/55 däcket är 193 mm brett (alltså inte 200 mm) och 656 mm högt.

Ska ställa frågan till Pirelli och hoppas på svar.
 

rob

Member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
RSV4R
Kör med Bridgestone v02 200/655 på banhojen, allt fungerar bra, man får en lite högra sitthöjd men det tycker jag är skönt 20170722_001552_resized_1.jpg
 

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Låter det väldigt mkt utan kat och exup?

Jag kan svara på det, ja.
Mättes från depån till 97dB...i Hårnålen på Gelleråsen :rodnar Över 100dB på rakan.
Ska dra dit en redigare ljuddämpare (450mm lång) innan nästa bandag, inte roligt att behöva köra på halvgas.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Jag kan svara på det, ja.
Mättes från depån till 97dB...i Hårnålen på Gelleråsen :rodnar Över 100dB på rakan.
Ska dra dit en redigare ljuddämpare (450mm lång) innan nästa bandag, inte roligt att behöva köra på halvgas.

Då blir det intressant på nästa bandag :(
 

rob

Member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
RSV4R
Acrasystemet låter ca 110db vid mätning på bana fick jag veta, nästan för högt för gata också :), har köpt en db-killer men inte provat den än

Arrow systemet låter lite mindre men inte tillräckligt för att vara godkänd utan db-killer på bana, men har inte fått några klagomål med db-killern på Mantorp eller Sviestad så antar att det är ok
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top