crossniklas SR125 Projekt

Tråkig nyhet! :huvet

Förgasaren var ingen Dellortó och så har förgasaren ingen vakuumnippel som jag behöver... så antingen säljs den och så köps det senare en Dellortó 25mm... :gnissla
 
Lacka det blåa (typ framkåpan) röööd och släng på lite svarta tribaldekaler där också :mattias
Annars ett hett bygge. Den lär gå finfint med den setupen som du har :tummenupp
 
Svenssson skrev:
Lacka det blåa (typ framkåpan) röööd och släng på lite svarta tribaldekaler där också :mattias
Annars ett hett bygge. Den lär gå finfint med den setupen som du har :tummenupp

Farsan min låter mig inte trimma, men ska ha kvar min Sr även när ja fyller 18, och då kommer det bli trimma av :pannkyss
 
Mr_Malossi skrev:
? Rsen kan nog få pisk rakt fram mot en sr125a som är ordentligt trimmad.
Har själv ägt en rs -02 fullpower och vet hur dom går.


Har inte bestridit det. Men att jämföra något orginal mot något som är ordentligt trimmat finner jag ingen logik i. Fast jag är dum sedan förut :D


Men hur är vikt/effekt mellan en orginal rs och en trimmad sr?
 
Mr_Malossi skrev:
? Rsen kan nog få pisk rakt fram mot en sr125a som är ordentligt trimmad.
Har själv ägt en rs -02 fullpower och vet hur dom går.

Ja den chansen är absolut inte omöjligt! :hihi

Orginal så drar ju min SR om jag får en bra start de första 100 meterna mot en ostrypt RD... Så man får se hur den kommer gå snart... fram iaf! :rofl
 
Köp en 28mm flatslide mikuniförgasare istället , mkt bättre och justervänlig.
Inhandla ett jollymoto eller ett JL om du vill få ut dom extra hästarna ur 172 cyllen originalavgassystemet är skit med sin katalysator.

Edit: Har sett Gilera runner 180 med 35bhp :D
 
Last edited:
Jösse skrev:
Köp en 28mm flatslide mikuniförgasare istället , mkt bättre och justervänlig.
Inhandla ett jollymoto eller ett JL om du vill få ut dom extra hästarna ur 172 cyllen originalavgassystemet är skit med sin katalysator.

Edit: Har sett Gilera runner 180 med 35bhp :D

Jag har sett en Dragster med 48hk, fast inte IRL :banana
Tror det är italjetragster.com om jag minns rätt...

Nej blir nog en Dellortó 25mm, ska ju köra separatsmörjning och rör kanske kommer sen. Rören ger ju som sagt mest utseénde än kraft för de pengarna... :3freak
 
Trevligt med SR125-projekt! Det ser riktigt bra ut.

Jag är inte riktigt förnöjd med prestandan i min SR125, hade velat ha lite högre topphastighet för att det ska kännas bra när man kör landsväg.
Tyvärr är jag för snål för att byta så mycket prylar som du har gjort, smärtgränsen ligger runt 2000kr och att bensinförbrukningen hålls nere är ganska viktigt :)

Min SR är en helröd -01 som gått ca 110 mil
 
Woho! Idag har man börjat köra in den! Vred lite på gasrullen upp till halv gas och upp på slangen! :yoparty :tungan

Immorn ska man köpa lite munstycken..! :brinnerup

Förresten, vilket jävla vrid det är! :Bugar
 
Blir den mer varvvillig med 172cc cylle? Behöver man ändra utväxlingen
för att få högre toppfart med 172cc kittet?

Min SR är än så länge helt orginal men jag skulle vilja ha lite mer bottenvrid i den så jag funderar på ett 172cc kitt.
Om man ska ha upp den i riktigt överviktsläge vid wheelisar så får man ju
tjuvhålla den så mkt på bakbromsen och det verka slita mkt på bromsen....

Såg att ett trimrör inte gör så stor skillnad? Det tycker jag verkar lustigt då det inte ens är en expansionkammare på SR125 ans orginalsystem.
En rätt avstämd expansion gör ju minst 50% av effekten på en 2-taktare!
 
-Blir den mer varvvillig med 172cc cylle? Behöver man ändra utväxlingen
för att få högre toppfart med 172cc kittet?


Den varvar inte så jättemkt mera. Ja om du ska ha mera toppfart så måste du byta utväxlingen. Köp då t.ex. Malossis sekundärdrevning.

-Min SR är än så länge helt orginal men jag skulle vilja ha lite mer bottenvrid i den så jag funderar på ett 172cc kitt.
Bottenvridet var ganska sjuk! Eller rättare sagt man får sjukt vrid! :yoparty

-Såg att ett trimrör inte gör så stor skillnad? Det tycker jag verkar lustigt då det inte ens är en expansionkammare på SR125 ans orginalsystem.
En rätt avstämd expansion gör ju minst 50% av effekten på en 2-taktare!


Rören gör som sagt inte så mycket effekt. Och 50% förstår jag inte vad du fått det ifrån? Bänkningar av olika rör, dock på orginalcylindern har gjorts. Kundo sänkte 3hk! Jolly Moto höll kvar på samma effekt. Malossi och Polini höjde effekten lite granna. Tänk på att SR:n har grym botten, vilket du kommer tappa om du slänger på rör på orginalcylindern.


En anledning att jag också hade sjukt bottenvrid är ju också att jag kör på den lilla orginalförgasaren, Mikuni VM20... :banana
 
Last edited:
Med 50% effektökning menar jag ganska hårt trimmade motorer iofs.

T.ex. skulle jag ersätta expansionskammaren med en vanlig ljuddämpare på min 15 hk bizeta minimoto så skulle den troligen inte ge mer än typ 5hk....

Men det är ju möjligt att SR motorn är uppbyggd sån att den inte drar så stor nytta av ett riktig expansionskammare.

Hur mkt får man ge för ett 172cc kitt samt en malossiutväxling i tyskland?
Behöver man trixa med variatorn samt slungkopplingen för att få grejena att lira optimalt ihop?
 
Last edited:
Wheelie-king skrev:
Med 50% effektökning menar jag rent generellt när det gäller 2-taktare i allmänhet.

T.ex. skulle jag ersätta expansionskammaren med en vanlig ljuddämpare på min 15 hk bizeta minimoto så skulle den troligen inte ge mer än typ 5hk....

Men det är ju möjligt att SR motorn är uppbyggd sån att den inte drar så stor nytta av ett riktig expansionskammare.

Hur mkt får man ge för ett 172cc kitt samt en malossiutväxling i tyskland?
Behöver man trixa med variatorn samt slungkopplingen för att få grejena att lira optimalt ihop?

50% extra är väll typ max du kan ta ut utan att byta ALLT. :7peta
 
Mr_Malossi skrev:
En tuuunnad sr125a kan nog piska en rs125a. Fråga DP-race :pannkyss

och en trippelturbo (FUNGERANDE med sjukt drag) R6 piskar en orginal R1...

känns som att det där var dummt skrivet, men lika sant som att SR en trimmad piskar RS otrimmat piskar en trimmad RS en trimmad SR?

någon som säger emot...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top