crosskörning i skogen, vad säger lagen om de?

Strandberg

Salvaje y libre
Gick med
24 May 2006
Hoj
Kawasaki ZXR 750
Vad händer om herr blå kommer på mig när jag är ute och åker cross ute i skogen? Kanske någon skogsmulle blir arg på mig med. :tungan

Född -74 enligt profilen, säker att det inte ska vara -94? :va

Du borde veta svaret på den frågan själv va?

Olovlig körning samt att du bryter mot terängkörningslagen.
Böter samt indraget körkort blir troligtvis påföljden.

Sjukt nog är inte ens ens egen tomt godkänd som "inhägnat område"

För att något ska få kallas inhägnat område och vara godkänt för körning med oreggade fordon krävs det att platsen är godkänd av länsstyrelsen.

Polisen hävdade att de kan ta fram bötesblocket om man kör på sin egen tomt som sagt, jag som glatt gillar att fylleköra crossen på tomten, tycker det borde vara min ensak. Men det är nog ganska lågprio på den utryckningen kan man tänka..

Sjukt nog är inte ens ens egen tomt godkänd som "inhägnat område"

För att något ska få kallas inhägnat område och vara godkänt för körning med oreggade fordon krävs det att platsen är godkänd av länsstyrelsen.

Fel! Inhängnat område behöver inte godkännas för att va giltigt... det kan va en industritomt, motorbana, eller något annat område som inga obehöriga kan av misstag gå in på.

Dock får man inte köra i skogen för det är oftast inte inhängnat och så har vi en tärrängkörningslag som är ganska hård...

Men du får alltså köra cross på din tomt om du vill... Om du bor på landet så du inte stör någon och har staket eller tydlig markering som visar att det är inhägnat.
Dock får du aldrig va full

Edit: något likande var uppe för något år sedan så då tog jag kontakt med både länstydelsen och polisen i östergötland

En polis hävdade detta i gårdagens tidning, så tills någon ( du?) presenterar något mer övertygande än din egen övertygelse så tror jag på polisen.
Terrängkörningsförordningen 1978:594
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19780594.HTM

Terrängkörningslagen 1975:1313
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19751313.HTM

Oreggat fordon får bara köras på inhägnat område. I vissa undantagsfall så kan det räknas som inhägnat område om man ställer upp koner med band emellan.

Skulle man vilja anlägga en crossbana eller något så får man inte göra det hur som helst, oavsett hur mycket man hägnar in. Då krävs det tillstånd från länsstyrelse etc och det får inte vara för mycket buller etc.

Jag är nog den enda i landet som blivit bötfälld för brott mot terrängtrafiklagen med en renault 5 -82:a:näsblod

Men om man tejpar fast hönsnät runt crossen då??? Då tar man ju med sig sitt inhägnade område... Eller :confused:

En polis hävdade detta i gårdagens tidning, så tills någon ( du?) presenterar något mer övertygande än din egen övertygelse så tror jag på polisen.

jag tittade igenom lite gamla mail men jag måste ha raderat dom...

Jag är iaf 100% säker på att man inte behöver ansöka hos länstydelsen för att det ska kallas inhängnat.
Det viktiga är att ingen utomstående ska kunna råka knalla in på området utan att veta om att det pågår körning.. Alltså är det helt ok att köra hoj och tex, stunta på en industritomt med staket eller annan avgränsning runt.

I skogen kan man dock behöva söka tillstånd men det beror ju på att man förstör naturen, men tex grusgrop är i de allra flesta fall helt lagligt!

Kan ju va det polisen i tidningen menade... Vi kanske har rädd båda två.. I skogen måste man söka tillstånd men är det asfalt, grusgrop, eller en åker så behövs det inte...

Fel! Inhängnat område behöver inte godkännas för att va giltigt... det kan va en industritomt, motorbana, eller något annat område som inga obehöriga kan av misstag gå in på.

...

Edit: något likande var uppe för något år sedan så då tog jag kontakt med både länstydelsen och polisen i östergötland

Jag ringde polisen och frågade om vad som gäller när jag höll på och harvade med övningskörning 04 eller när det var. De sa att i hela Linköping finns det ett enda ställe de godtar som inhägnat område - Sviestad.

Jag ringde polisen och frågade om vad som gäller när jag höll på och harvade med övningskörning 04 eller när det var. De sa att i hela Linköping finns det ett enda ställe de godtar som inhägnat område - Sviestad.

Jag tror det var i den tråden som vi diskuterade det... Jag ska se till att få det på papper nu igen... Det kan va ingägnat på många fler ställen...

Jag återkommer...

Man måste skilja på äpplen och apelsiner. Frågan i det här fallet är (minst) tvådelad, det handlar dels om VAD man får köra och dels om VAR man får köra. Terrängkörning (läs: körning på allt som inte specifikt definieras som väg) är solklart tillåten på vanlig icke inhägnad tomt, men det förutsätter vanligt registrerat fordon framfört av behörig förare.
Med oregistrerade fordon (exempelvis crossar) är terrängkörningsförordningen bara en av flera begränsande saker.

Hahahaha, du bara MÅSTE berätta hur f-n det gick till :tummenupp

Under en vild fest ute i skogen kom farbror blå till platsen. Massor av moppar och jag var den enda som körde bil. När jag skulle ta mej därifrån hade de blåklädde en komplett undersökning av mej och fordonet, som resulterade i...... Inte en enda anmärkning, trots att bilfan såg ut som om den legat på havets botten i flera år! Nykter var jag, inte kört för fort(när dom såg iallafall), körkortet var också OK. Det enda som länsman kunde sätta dit mej för efter 2 timmars tjafs, var brott mot terrängtrafiklagen, eftersom jag bevisligen var ute i terrängen. Vi måste ju ha musik på festen. Det hade polisen ingen alls förståelse för! Skrev självklart inte på nåt alls, men 2 månader senare kom kallelsen till rätten. Trots många goda argument, typ "vi hade bara en trevlig fest!" och "Näe, vi va inte alls fulla!" dömdes jag mot mitt nekande till 600 kr i böter. Tror tom jag har den lappen kvar:D

gokartbanan på hackefors? oregistrerade fordom på inhägnat område... Bara ett exempel... återkommer med info från polisen i morgon

såhär skrev jag för något år sedan, då jag hade varit i kontakt med vv.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2048463&postcount=919

Last edited:
jag tittade igenom lite gamla mail men jag måste ha raderat dom...

Jag är iaf 100% säker på att man inte behöver ansöka hos länstydelsen för att det ska kallas inhängnat.
Det viktiga är att ingen utomstående ska kunna råka knalla in på området utan att veta om att det pågår körning.. Alltså är det helt ok att köra hoj och tex, stunta på en industritomt med staket eller annan avgränsning runt.

I skogen kan man dock behöva söka tillstånd men det beror ju på att man förstör naturen, men tex grusgrop är i de allra flesta fall helt lagligt!

Kan ju va det polisen i tidningen menade... Vi kanske har rädd båda två.. I skogen måste man söka tillstånd men är det asfalt, grusgrop, eller en åker så behövs det inte...

I lagens mening så är det enda "inhägnade området" ett område som är godkänt som just ett sådant. Ett inhägnat område är inte ett inhägnat område i lagens mening rörande körning med oreggade fordon bara för att där finns ett stängsel.

Själva meningen "inhägnat område" betyder just att det är godkänt av länsstyrelsen. OM det nu är det. Annars är det bara stängsel runt en tomt, typ.

Finns inte en grusgrop är det är lagligt att köra för vem som helst.

gokartbanan på hackefors? oregistrerade fordom på inhägnat område... Bara ett exempel... återkommer med info från polisen i morgon

såhär skrev jag för något år sedan, då jag hade varit i kontakt med vv.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2048463&postcount=919

En gocartbana har ju givetvis ett godkännande från länsstyrelsen. Eller ska ha iaf.

Hahahaha, du bara MÅSTE berätta hur f-n det gick till :tummenupp

Kan han bara inte helt enkelt kört en gammal bil brevid vägen?

Last edited:
I lagens mening så är det enda "inhägnade området" ett område som är godkänt som just ett sådant. Ett inhägnat område är inte ett inhägnat område i lagens mening rörande körning med oreggade fordon bara för att där finns ett stängsel.

Själva meningen "inhägnat område" betyder just att det är godkänt av länsstyrelsen. OM det nu är det. Annars är det bara stängsel runt en tomt, typ.

Finns inte en grusgrop är det är lagligt att köra för vem som helst.

jaha, då har dom på vägverket, polisen och länstyrelsen jag har pratat med lurat mig i så fall...

Google:

"Kraven på vad som anses vara inhägnat område är mycket höga. Ett flygplatsområde eller ett militärt område betraktas t.ex. normalt inte som ett inhägnat område. Det är Polisen, åklagare och svensk domstol som tolkar den svenska lagstiftningen och som prövar vilka områden som kan anses vara inhägnade. Kontakta Polisen innan du testkör ett oregistrerat fordon och låt dem pröva om ditt område är ett inhägnat område enligt 13 § 1 i lagen (2001:558) om vägtrafikregister."

http://www.vv.se/templates/page3____1016.aspx

"Inhägnad golfanläggning
Inhägnaden medför att körning med golfbil inte omfattas av vare sig TKL, TKF eller körkortslagstiftning. Registreringsplikt och trafikförsäkring krävs dock även om området är inhägnat. Några föreskrifter om vad som menas med ”inhägnat område” finns inte. Inte heller rättspraxis syns lämna några anvisningar om vilka allmänna krav som skall ställas på inhägnad. Det får dock anses väsentligt att området är avspärrat på ett sådant sätt, att obehöriga görs uppmärksamma på att det inte får beträdas efter eget gottfinnande. Däremot torde inhägnaden inte ovillkorligen behöva utgöra ett hinder för obehöriga att ta sig in på området med eller utan fordon. Ett dike utgör ingen inhägnad. En golfanläggning anses vara inhägnad efter godkännande"

http://sgf2.golf.se/pdf/service/Golfbilarjuli2005.pdf

Sammanfattning av det jag hittat: Lagtext eller liknande saknas. Dock finns prejudikat på att villatomt och campingplats inte räknas som inhägnade områden. Det skall inte vara annat folk som ränner i området än de som har med den verksamhet du bedriver att göra. Ingen skall kunna komma in på området utan att göras uppmärksam på att det inte är tänkt att de skall in dit. Säkrast är att fråga polisen på förhand.

Ser fram mot att höra vad du får för svar, Ozto! Kan säga att polisen jag pratade med inte var tvärsäker på målet.

Det var en massa liv om detta med inhägnat område i tidningarna för någon sommar sedan, appropå åkgräsklippare. Vill minnas att slutsatsen då var att det i princip alltid är olagligt att klippa sin egen gräsmatta med en sådan om den inte är registrerad och har trafikförsäkring, men att ingen polis med alla paddlar i vattnet skulle bötfälla någon för det. Fast tidningarna har ju för vana att missförstå allting, så det kanske man inte ska dra alltför stora växlar på.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back