crosskörning i skogen, vad säger lagen om de?

Hur ligger det till när det är snö ute i skogen då ?
Har hört att man får köra i skogen när det är snö, då skadar man inte naturen lika mycket.
Men jag vet ej om detta är sant.
Nån som vet?

I terräng 600 i böter.. o en utskällning...
På allmän väg el dyl är du tok rökt, en hel lista med brott dyker då upp.
Speciellt om du inte har behörighet.:pannkyss

Lånar tråden..

Vad åker man dit för med en registrerad offroad och med körkort om man åker i terräng? Kan kortet ryka?

Var ute på alternativ Mälaren Runt igår tillsammans med SOE-gänget. Mälaren Runt på grus alltså.

De flesta vägarna vi åkte på var allmänna, men det blev några enstaka vägar för "Endast behörig trafik". Tyvärr blev vi ertappade av en stollig storbonde i vita loafers och barbourjacka mitt ute i skogen. Han sa (well, SKREK i 15 min) att vi hade förstört hela hans dag eftersom han skulle komma försent till hästpolon :D

Hur ligger det till när det är snö ute i skogen då ?
Har hört att man får köra i skogen när det är snö, då skadar man inte naturen lika mycket.
Men jag vet ej om detta är sant.
Nån som vet?
Det räcker inte med att det är snö. Det måste vara ett så pass tjockt snötäckte att marken inte riskerar att skadas (kort sagt). I och med att en mc har bra mycket sämre bärighet på snö än vad en snöskoter har så innebär det att det måste vara ett ganska så tjockt snötäcke innan man får vara ute och köra i skogen med mc. I stort sett så tjockt snötäcke att det är ganska svårt att både kunna ta sig framåt och styra.

Är det nyplanterad skog eller ungskog så måste dessutom träden sticka upp minst två meter ovanför snöytan för att man ska få köra där.

Skoterleder då, där snön är hårdare packad och har högre bärighet? Där kan det vara okej. Men inte alltid, det beror lite på lokala föreskrifter och liknande. Dessutom riskerar man att få ett gäng sura snöskoterförare i hasorna eftersom att de anser att motorcyklar förstör lederna.

Ser fram mot att höra vad du får för svar, Ozto! Kan säga att polisen jag pratade med inte var tvärsäker på målet.

Nu efter två månader fick jag svar från polisen...

Hej!

På inhägnat område får man köra med avställt fordon. Vad är inhägnatområde?
Det finns ingen rättspraxis, som säger hur ett inhägnat områdeska se ut. Ett större krav på hägnadens effektivitet bör ställas.
Betydelse har om området är beläget i ett samhälle, vid bebyggelse, änom det är ett avsides beläget område.
Området ska vara avspärrat på ettsådant sätt, att obehöriga görs uppmärksamma på att det inte fårbeträdas hur som helst,(gottfinnande).
I stort har du alltså rätt.

Hälsningar Bo Brändewall

>>> Otto <ozt@hotmil.com> 08/19/07 6:34 >>>
Hej!
Jag har en diskussion med några bekanta. Jag hävdar att man kan få köra med oregistrerade fordon på inhägnat område.
Och att inhägnat område kanva lite vad som bara ingen utomstående kan komma in på områdetovetandes. Den andra parten i diskussionen hävdar med bestämdhet att man måste söka tillstånd hos länstyrelsen i varje enskilt fall och krav påstaket osv..
Kan vi få lite klarhet i frågan.
Mvh Otto

känns skönt att jag inte hade drömt om det hela utan hade rätt..
denne Bo verkar va chef, trafikpolisen östergötland.

En polis hävdade detta i gårdagens tidning, så tills någon ( du?) presenterar något mer övertygande än din egen övertygelse så tror jag på polisen.

läs svar från polisen...

Last edited:
Ja skogsmullen blir nog syyyyr ! :D

Men ser du polisen så är det nog bäst att dra direCt, vad ska dom göra, antagligen så är du ute och kör i en skog du känner någe sådär hur fan ska dom hinna ikapp dig och veta vart du kör ?

Tjööör bara :yoparty

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla