Crosshjälm till supermotard, why?

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Proppar gör skillnad, kanske mer eller mindre. Jag gillar proppar. Vet flera som tävlar som gillar det. På en tävling Linköping där det blåser utav helvete typ hela tiden då banan e snabb körde jag en sekund snabbare med proppar än utan. Brus och buller är också information som når hjärnan. Men det är helt onödig information, och när man tävlar har hjärnan nog mycket information ändå att hålla reda på.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ingen som är orolig för att skärmen ska ta i marken om man går omkull? Har funderat på skärmförsedd integralkruka, men det kanske inte lämpar sig vid normal körning...?

ImageUploadedByTapatalk1365211664.131991.jpg
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Jag kör mest enduro (å lite cross ibland), men på gata fungerar ju crosshjälm illa. Största problemet jag hade var skärmen. Jävla vindfång.
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Man ser ut som ett moppefucko med crosshjälm, totalt opraktiskt vid gatåka. Oljud, svettigt med brillorna, nackspärr...
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Man måste ju höra motorljudet ordentligt.
Ni kan inte på allvar mena att det blåser för mycket när man ligger i 80-120 km/h?
Och att det skulle skada hörseln? Då finns det ju värre orosmoment, typ dålig blodcirkulation pga vibrationerna. Inte så att man är ute och åker i 8 h

Jag kör med proppar (både på gata och bana) och det påverkar mig positivt. Inte alls lika trött i öronen och huvudet efter race. Använde proppar förra året och körde på en "tyst" 250 cc fyrtakt och hörde den alldeles utmärkt. Bortsett från i starten, men jag kände hojen så pass att jag känner när det är dags att kasta i nästa växel.
Vindbruset är för mig på tävling inte det första jag vill skydda mig mot utan främst ljudet från hojarna.
Jag koncentrerar mig lättare, vilket jag är övertygat att det hänger ihop med det Lasse skrev om att brus och buller också är onödig information som belastar hjärnan.
Hur bra hör du motorn och omvärlden i en bil? Rätt bra, men på en låg nivå eftersom störande ljud runt om är kraftigt reducerat.

Varje ljud som är för högt påverkar hörseln negativt, mer eller mindre beroende på db och exponeringstid. Sedan om man väljer att ignorera det är upp till var och en. Proppar är nu en del i min utrustning. Har även proppar när jag kör gata med crosshjälm (oavsett 8 timmar eller inte).

Får mig att tänka på gammelgubbarna som jag jobbade med inom byggbranschen som stundtals gjorde jävligt högljudda saker. "Man vänjer sig" sa dom halft skrikandes. Man får hörselnedsättning anser jag.

Säger som Acke Rising sa till mig en gång. " Mer klok, mindre tok".
 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag har en crosshjälm men gillar den inte alls, bullrig, glasögonen immar igen när det är kallt eller fuktigt och allmänt blåsigt runt skallen.
Jag köpte inför denna säsongen en öppningsbar Caberg Duke och hade en Nolan N103 innan och tycker det är värt att byta ut visiret framför att ha en Crosshjälm på huvudet efter en säsong med grussmisk.
Kör alltid med formgjutna proppar med eller utan musik eller telefonkoppling.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Lite gammal tråd, men mina ören. :)

Jag har både sporthoj och SM, och kör med både integral och crosskruka.
Crosshjälmen är förbannat kall att köra med på vinterhalvåret. Väldigt bra ventilation om man säger så :hihi, så på vintern/hösten blir det bara integralhjälm. :)
Sommartid - crosshjälmen.

Kör med skinnstället, men ibland så drar jag en crosströja över, så man får rätt look. :hihi
Har trillat många gånger på asfalt med skinnstället, och oftast är det bara att borsta av gruset och köra vidare. Så, imho, kör man asfalt - så har man skinnpaj. Men det är min åsikt. :)


:hej
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Vad heter han stekaren här på SH som kör Hypermotard (och andra duccar)? Han kör ju med crosshjälm och ser jävligt ball ut, inte alls moppefucko.
 

alexe87

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
Varberg
Hoj
2009, KTM 690 Enduro
Vad har skärmen för funktion på en crosshjäm i dess rätta element, alltså offroad?

Utifrån erfarenhet av att ha kört en del cross på crossbana så är skärmen en utmärkt skärm emot lera/grus stänk från andra maskiner som man kör bakom, samt en bra solskärm speciellt på förmiddag/kväll.
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top