Crosshjälm till supermotard, why?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Kör med det du vill, jag kör ju sporthoj med crosshjälm, det är ganska dumt rakt igenom men jag trivs bra ;)
 
Vad är meningen med crosskrukorna med visir?

Typ det sämsta ifrån 2 världar?

Försöker inte vara otrevlig, kanske har jag missat någon bra egenskap på dom hjämarna?

Det sämsta från två världar kan du ju inte säga. Snarare det bättre från bägge världar, rätt stuk från crosshjälmen och fortfarande samma funktionalitet som hos en integralhjälm.

¨

Har du lirat HALO nån gång? :7peta

Inte första gången jag fått höra det! :D
 
Jag kör i skinnställ och integralhjälm, har en crosshjälm men tycker det blir jobbigt med vinden i skärmen om man kör lite högre farter! Fast crosshjälm är klart mer posörfaktor och snyggare:tummenupp
 
Tänker skaffa crosshjälm efter att kört ett par år med vanlig intergral själv när lönen kommer. Det har INGET med posör-faktorn att göra, endast för att jag skaffat med en uppsättning enduro-fälgar och märkt hur jävla pissigt det är med visir på grusväg/i skogen.

Så mitt råd, köp en cross-hjälm om du ska köra grus annars kan du skita i det. Visir-cross-hjälm-varianten fattar jag mig inte på, måste vara dålig i höga farter och visir som pajar/immar/täpper igen för mycket på grusväg.
 
När jag nöjeskör så har jag crosshjälm, när jag pendlar integral.
Jag tycker helt enkelt det är skönare och man har bättre sikt i en crosshjälm. det bullrar dock och det krävs öronproppar.

Intergralhjälm är som att ha huvudet i ett akvarium.
 
Min motard toppar 150 och jag kör bara asfalt men ändå är crosshjälm jobbigt pga vinden/skärmen, även om det ser coolare ut. Har kört ett antal repor med crosshjälmen men kommer i fortsättningen att välja integralen. Arain har bra ventilation så den immar inte!

Likaså känns det mer otryggt i crosskläder. Har väldigt svårt att tro att de tål att rutscha ner för gatan i 100+ så värst. Skinnet lär vara helt överlägset.
 
.
Intergralhjälm är som att ha huvudet i ett akvarium.

Beror helt klart på vad för hjälm du har (kvalitet). På min biltema hjälm fälls visiret upp när man kör i ~100 alternativt flyger av om man har otur. :yoparty Vindbruset låter som fan också
 
Stänk från den framför, bara böja ner huvudet så tar skärmen lera/grus och du slipper få igensatta googels.
 
kör man i skogen så skyddar den mot träd, grenar och buskar
 
Idag på crossbanan i Katrineholm kom det en våg av lervatten mot mig, böjde ner huvudet och kom i samma stund att tänka på frågan ang skärmens funktion :)
 
När jag nöjeskör så har jag crosshjälm, när jag pendlar integral.
Jag tycker helt enkelt det är skönare och man har bättre sikt i en crosshjälm. det bullrar dock och det krävs öronproppar.

Att ha öronproppar när man kör motard måste vara som att ge snurren bedövning när man ska jöffsa:dummer
 
Eller ganska så klokt för att skydda hörseln.

Man måste ju höra motorljudet ordentligt.
Ni kan inte på allvar mena att det blåser för mycket när man ligger i 80-120 km/h?
Och att det skulle skada hörseln? Då finns det ju värre orosmoment, typ dålig blodcirkulation pga vibrationerna. Inte så att man är ute och åker i 8 h
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top