Crosshjälm till supermotard, why?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Proppar gör skillnad, kanske mer eller mindre. Jag gillar proppar. Vet flera som tävlar som gillar det. På en tävling Linköping där det blåser utav helvete typ hela tiden då banan e snabb körde jag en sekund snabbare med proppar än utan. Brus och buller är också information som når hjärnan. Men det är helt onödig information, och när man tävlar har hjärnan nog mycket information ändå att hålla reda på.
 
Ingen som är orolig för att skärmen ska ta i marken om man går omkull? Har funderat på skärmförsedd integralkruka, men det kanske inte lämpar sig vid normal körning...?

ImageUploadedByTapatalk1365211664.131991.jpg
 
Jag kör mest enduro (å lite cross ibland), men på gata fungerar ju crosshjälm illa. Största problemet jag hade var skärmen. Jävla vindfång.
 
Man ser ut som ett moppefucko med crosshjälm, totalt opraktiskt vid gatåka. Oljud, svettigt med brillorna, nackspärr...
 
Man måste ju höra motorljudet ordentligt.
Ni kan inte på allvar mena att det blåser för mycket när man ligger i 80-120 km/h?
Och att det skulle skada hörseln? Då finns det ju värre orosmoment, typ dålig blodcirkulation pga vibrationerna. Inte så att man är ute och åker i 8 h

Jag kör med proppar (både på gata och bana) och det påverkar mig positivt. Inte alls lika trött i öronen och huvudet efter race. Använde proppar förra året och körde på en "tyst" 250 cc fyrtakt och hörde den alldeles utmärkt. Bortsett från i starten, men jag kände hojen så pass att jag känner när det är dags att kasta i nästa växel.
Vindbruset är för mig på tävling inte det första jag vill skydda mig mot utan främst ljudet från hojarna.
Jag koncentrerar mig lättare, vilket jag är övertygat att det hänger ihop med det Lasse skrev om att brus och buller också är onödig information som belastar hjärnan.
Hur bra hör du motorn och omvärlden i en bil? Rätt bra, men på en låg nivå eftersom störande ljud runt om är kraftigt reducerat.

Varje ljud som är för högt påverkar hörseln negativt, mer eller mindre beroende på db och exponeringstid. Sedan om man väljer att ignorera det är upp till var och en. Proppar är nu en del i min utrustning. Har även proppar när jag kör gata med crosshjälm (oavsett 8 timmar eller inte).

Får mig att tänka på gammelgubbarna som jag jobbade med inom byggbranschen som stundtals gjorde jävligt högljudda saker. "Man vänjer sig" sa dom halft skrikandes. Man får hörselnedsättning anser jag.

Säger som Acke Rising sa till mig en gång. " Mer klok, mindre tok".
 
Last edited:
Jag har en crosshjälm men gillar den inte alls, bullrig, glasögonen immar igen när det är kallt eller fuktigt och allmänt blåsigt runt skallen.
Jag köpte inför denna säsongen en öppningsbar Caberg Duke och hade en Nolan N103 innan och tycker det är värt att byta ut visiret framför att ha en Crosshjälm på huvudet efter en säsong med grussmisk.
Kör alltid med formgjutna proppar med eller utan musik eller telefonkoppling.
 
Lite gammal tråd, men mina ören. :)

Jag har både sporthoj och SM, och kör med både integral och crosskruka.
Crosshjälmen är förbannat kall att köra med på vinterhalvåret. Väldigt bra ventilation om man säger så :hihi, så på vintern/hösten blir det bara integralhjälm. :)
Sommartid - crosshjälmen.

Kör med skinnstället, men ibland så drar jag en crosströja över, så man får rätt look. :hihi
Har trillat många gånger på asfalt med skinnstället, och oftast är det bara att borsta av gruset och köra vidare. Så, imho, kör man asfalt - så har man skinnpaj. Men det är min åsikt. :)


:hej
 
Vad heter han stekaren här på SH som kör Hypermotard (och andra duccar)? Han kör ju med crosshjälm och ser jävligt ball ut, inte alls moppefucko.
 
Vad har skärmen för funktion på en crosshjäm i dess rätta element, alltså offroad?

Utifrån erfarenhet av att ha kört en del cross på crossbana så är skärmen en utmärkt skärm emot lera/grus stänk från andra maskiner som man kör bakom, samt en bra solskärm speciellt på förmiddag/kväll.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top