crossen dör!

Tjena!

Jag är inget proffs på meka, men det låter som att du har ett tändningsproblem, ev, tändspolen eller Cdi-boxen.
Har du bra gnista?

Lycka till / Stefan

Kan ej avgöra om den är bra eller dålig (knappt synbar i dagsljus). Tycker mig se en antydning till att gnistan "dansar" omkring lite runt elektroden....

En kompis hade liknande problem med sin Honda, den tvärdog typ omotiverat då å då.. Var tändspolen som var kass om jag inte minns fel.

skoteridioten skrev:
En kompis hade liknande problem med sin Honda, den tvärdog typ omotiverat då å då.. Var tändspolen som var kass om jag inte minns fel.

Jag ska fixa en resistansmätare och kolla primär och sekundärsidan.... :tuttar

R1-Freddan skrev:
Tilläggas skall att det kommer oljigt klet från avgasporten (verkar som oförbränt bränsle). Har testat att dra ner oljeblandning från 2.5% till 2%, gav ingen skillnad.

Lätt att tänka fel här. Om du drar ner oljeblandningen får du faktiskt en FETARE blandning! vilket inte kommer att minska kletet. Det är inte mängden olja i soppan som ska styra luft/soppa blandningen utan munstycken. Om du har en optimal blandning med 50% luft och 40% bensin & 10% olja kommer du att få en fetare blandning om du fyller på MINDRE olja, ex: 50% luft, 45% bensin & 5% olja.
Mer luft i förhållande till bränsle = magrare blandning, och omvänt.
blev det här förståeligt :va

crallan skrev:
Lätt att tänka fel här. Om du drar ner oljeblandningen får du faktiskt en FETARE blandning! vilket inte kommer att minska kletet. Det är inte mängden olja i soppan som ska styra luft/soppa blandningen utan munstycken. Om du har en optimal blandning med 50% luft och 40% bensin & 10% olja kommer du att få en fetare blandning om du fyller på MINDRE olja, ex: 50% luft, 45% bensin & 5% olja.
Mer luft i förhållande till bränsle = magrare blandning, och omvänt.
blev det här förståeligt :va

OK jag fattar :tummenupp
(Har läst på Chalmers, maskinteknik, men det hjälper bevisligen inte speciellt mycket :hihi)

Last edited:
Tror jag fått grepp om det:
*rengjorde munstycket
*smörjde in alla kontakter med 5-56
*bytte tändstift från 9 till B8EG

=> full fräs och fin kulör på tändstift!!!

Tackar för alla tips :banana :Bugar

Kletig svart flänsost brukar det komma från avgasporten/avgasventilen. Helt normalt. Finns en dräneringsslang där...

Kolla om den skurit. Har den inte skurit, kan du ju kolla om den surat ner sig.

Har den surat ner sig sätter du i ett nytt stift och kör..

Klart. =)

Provat byta stft ?! kollat gnistan iallafall min gick ett tag sen dog den men när jag bytte stift funka den igen..[Edit: läste vad som skrivits ovan nu :huvet :D]

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet