crossen dör!

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -00
Crossen har dragit på sig ett jobbigt fel :huvet ....(Kawasaki KX 250-01)

Symptom:
*efter 10 min körning dog crossen, precis som att soppan tagit slut (vilket inte var fallet)
*bytte tändstift, funkade i 2 min, sedan dog den pss som ovan
*rengjorde tändstift (något vått), startade och kunde köra 3 min, sedan dog den återigen som ovan....
*upprepade rengörningsproceduren 2 ggr, samma visa återigen....

Tilläggas skall att det kommer oljigt klet från avgasporten (verkar som oförbränt bränsle). Har testat att dra ner oljeblandning från 2.5% till 2%, gav ingen skillnad.

Anm: har bytt kolv nyligen

Någon som har råkat ut för detta eller har något/några goa tips på vad som kan vara vajsing? :confused:

Tacksam för tips!!!!!!!!

R1-Freddan skrev:
Crossen har dragit på sig ett jobbigt fel :huvet ....(Kawasaki KX 250-01)

Symptom:
*efter 10 min körning dog crossen, precis som att soppan tagit slut (vilket inte var fallet)
*rengjorde tändstift (något vått), startade och kunde köra 3 min, sedan dog den återigen som ovan....

Tilläggas skall att det kommer oljigt klet från avgasporten (verkar som oförbränt bränsle). Har testat att dra ner oljeblandning från 2.5% till 2%, gav ingen skillnad.

Någon som har råkat ut för detta eller har något/några goa tips på vad som kan vara vajsing? :confused:

Tacksam för tips!!!!!!!!

Kolla så att luftningen till tanken fungerar, så du inte får vacuum där.

kör man cross kan man nog hålla reda på lufftfiltret.. och så kännsligt brukar det inte va även om dom är skitiga...alltså dom startar o går ändå... kan va luftningen till tanken men det skulle jag knappast tro... testa me o skruva isär förgasaren och kolla så det inte är nå skit i munstycket eller så att det inte är knas med choken, men om choken hängt sej skulle du nog höra det.

annars skulle jag testa med att byta växellådsolja tändstift och luftfilter... värma den o sen tokvarva lite... med bensinlocket av...

choken fungerar utmärkt och luftfiltret är sprillans nytt.....har en fundering om tändspolen, men är isf konstigt att den ibland går 10 min och ibland 2 min :confused:

Farmer skrev:
annars skulle jag testa med att byta växellådsolja tändstift och luftfilter... värma den o sen tokvarva lite... med bensinlocket av...

varför med öppet tanklock :confused:
Du menar att avluftningen kanske är igensatt?

R1-Freddan skrev:
choken fungerar utmärkt och luftfiltret är sprillans nytt.....har en fundering om tändspolen, men är isf konstigt att den ibland går 10 min och ibland 2 min :confused:

mkt möjligt att det kan va tändningen testa o smörja upp kontakter och sånt me lite 5-56 kan funka om det inte är ngt som är pajj!

R1-Freddan skrev:
varför med öppet tanklock :confused:
Du menar att avluftningen kanske är igensatt?

ja men på en cross ska nog fan inte det kunna hända de är väll bara en slang från tanken som sticker ner i styrkronan...men i fall att

Farmer skrev:
mkt möjligt att det kan va tändningen testa o smörja upp kontakter och sånt me lite 5-56 kan funka om det inte är ngt som är pajj!

jag gör ett ett försök med 5-56 och ser vart jag landar....tack för svaren!

vart tror ni ojlekletet kommer ifrån :confused:
1: Oförbränt bränsle
2: växellådsolja som läckt ut i motorn och sedan upp i cyllen?

inget att oroa sej för beror nog på 2takts oljan om det är kallt ute kan det lätt bli att det kommer ut tjock svart oförbrännd olja runt avgasventilen... eller från fästet mellan avgasrör o cylinder... även om den är ganska tjock typ lågröks oljor brukar kunna bli så... castrol tts är att rekomendera...

R1-Freddan skrev:

När det gäller "kletet" så brukar boysen på enduromx skriva att det beror på kärringkörning det e oförbränd soppa som gör att hojjen "dregglar" en del bruka även skriva att man kan packa om dämparen men detta borde vara en kortsiktig lösning....

fzrjonte skrev:
R1-Freddan skrev:

När det gäller "kletet" så brukar boysen på enduromx skriva att det beror på kärringkörning det e oförbränd soppa som gör att hojjen "dregglar" en del bruka även skriva att man kan packa om dämparen men detta borde vara en kortsiktig lösning....

De e väl dags att jag börjar tunggunga (fläska på) med trotteln i topp....när crossen mår bra igen då :tungan

Honda_boy skrev:
felfelfel oljekletet som du påstår befinner sig vid avgasporten beror på för fet blandning(luft+för mkt bränsle), alltså något fel med insuget o göra, ett tips är att ändra bestyckningen till förgasaren (hög-lågfatsmunstycken)o ev. checka luftfiltret inget annat..... :)

Kan kolvbyte (ändrad kompression) medföra att förgasarinställningarna kajkar ut?

Det som klibbar är tvåtakts oljan skulle den dra växellåds olja skulle det ryka som fan. Prova slå i Denicols tvåtakts olja den går väldigt rent... Det låter som ett tändningsproblem så kolla det som ovan säger

Symptom:

Tacksam för tips!!!!!!!![/QUOTE]

Tjena!

Jag är inget proffs på meka, men det låter som att du har ett tändningsproblem, ev, tändspolen eller Cdi-boxen.
Har du bra gnista?

Lycka till / Stefan

Jag är rätt novis, men kan det inte vara fel på membranet till insuget, tror det kallas för "reads" (stavning?)

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet