Crossbana för noob, i sthlm?

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Vilken/vilka rekommenderas?
har kört på Åsätra 2 ggr, kanon för mig, men stängt nu på söndag..
Är Vikbanan bra? Eller ska man satsa på högstabanan istället?? :tuttar

Tävling på Vik nu i helgen, så det blir lite svårt. :)

Pröva Järva annars! Den är väldigt enkel med inga svåra hopp iprincip. Det går att puttra igenom. Kör inte en sandbana bara om du verkligen är en nybörjare, du kommer gråta.

Kör inte en sandbana bara om du verkligen är en nybörjare, du kommer gråta.

Mitt grundtips med, sand kräver att man kan slå på ordentligt, annars blir det bara odugligt.

Annars är det som att ge sig ut på vilken banåkning som helst, skit i det som kommer bakifrån, och håll ditt spår, så löser det sig. :)

Tävling på Vik nu i helgen, så det blir lite svårt. :)

Pröva Järva annars! Den är väldigt enkel med inga svåra hopp iprincip. Det går att puttra igenom. Kör inte en sandbana bara om du verkligen är en nybörjare, du kommer gråta.

Men är det även på söndag, kollar hemsidan och då står det 24.. :)

har hört att sand är svårare, så det vill jag undvika!
Hur är Högstabanan, har ni kört där??

Testa att köra Arninge annars! Den är inte så snabb, utan mer teknisk.
Den banan är väldigt skoj:tummenupp
Högsta har jag inte kört i år, men den brukar vara bra!

Uringe är ju bra träning om man är ovan, två varv på raken och jag lyfter på hatten :tuttar :tummenupp

En sandbana är inte svårare än en jordbana, lättare än en blöt jordbana...

Däremot brukar en sandbana suga musten ur precis alla muskler du tror du har, och ännu mer must ur muskler du inte ens trodde fanns :D

Mrlind skrev:
Crossbana för noob, i sthlm?
Vilken/vilka rekommenderas?
har kört på Åsätra 2 ggr, kanon för mig, men stängt nu på söndag..

Jag är själv nybörjare och uttalar mig med det perspektivet, har långt i från koll på alla banor... Men jag tycker att Järva (Barkarby) med sina s.k. "djävulsbackar" inte är förstavalet för nybörjare, och dessutom är den stängd på söndagar. Mälarös bana (www.mmck.nu) är trevlig, öppen lördagar o söndagar 11-15 fast de kör visst nåt KM nu på söndag.

Arninge = Täby är stängt på lördag pga arbetsdag, och sen kör de KM på söndag.

Last edited:

Ja, den är helt OK att köra för en nybörjare, inga svårigheter. Men du behöver kanske inte försöka ta platåerna på första varvet :-) Sen är det klart att ffa jordbanorna blir jävligare vid regn.

Sandbanorna bör som redan sagts kanske undvikas inledningsvis, de kräver bra driv och fart igenom..

Pröva Järva annars! Den är väldigt enkel med inga svåra hopp iprincip.

Järva blir (blev?) imo jävligare vid regn och jag tycker backarna är knepigare än ex. Högsta, så jag föreslår hellre Högsta.

Last edited:
Den lättaste banan enligt min åsikt är Botkyrka, långt att åka dock om du normalt håller till på Åsätra.

Jag tror nog inte att herr Lind är så mycket noob som han skriver ;) Men från en rookie till en annan så tyckte jag att det var lättare att utvecklas på juniorbanor, tex den i Järva där man vågade hålla stumt över hoppen.

Järva blir (blev?) imo jävligare vid regn och jag tycker backarna är knepigare än ex. Högsta, så jag föreslår hellre Högsta.

Järva är ju grymt vid regn, klisterfäste deluxe!
Det klistrar dock på hojen också, brukar ta en dag att tvätta sedan. Men det hör till charmen..:tummenupp

Jag tror nog inte att herr Lind är så mycket noob som han skriver ;) Men från en rookie till en annan så tyckte jag att det var lättare att utvecklas på juniorbanor, tex den i Järva där man vågade hålla stumt över hoppen.

Idag blev det Arlanda, cool men svårt i svängarna. Trillade två ggr mitt i sväng. Men mjukt å harmfritt. Var 4 ggn jag kör cross, så noob vill jag va ett tag till :)
Imorgon blir det nog vikbanan. Såg ett race där idag, såg häftig ut banan! Öppet 10-14 kom å kör!! :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman