Cross ställ till dragkroken

Manne_

Ja lovar.. jag är seriös! :O
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900RR
När jag körde cross hade jag å farsan snickrat ihop ett ställ all lägga i botten på kärran, hade två stycken, ett för en cykel å ett för två.

Bara å ta två vanliga brädor, tex 22x95 å såga till dom så dom passar i släpkärran på bredden. en bräda fram å en där bak som ligger i botten.

Sen sågar man till 2 st 2x4" eller 45x95.. kalla de vad ni vill :p
Dom ska iaf vara minst lika långa som hjulbasen på hojen.
Sen ställer man dom på högkant med lagomt mellanrum så däcken passar imellan.
Här kan man göra så de blir tightare å framänden eftersom de är olika bredd på däcken :D
Dom ställer man på brädorna i botten å spikar ihop skiten.
De blir lätt att göra å stadigt.

Sen kör man bara upp hojarna/hojen å spänner två spännband per cykel i styret.

Jag hade även en träkloss som ja ställde mellan framhjulet å skärmen (i underkant på gaffelkronan) som var precis att dämparen inte behövdes spännas ihop.. de sparar packboxarna nå grymt! ja lovar, behövde inte byta lika ofta efter att farsan kom på de med träklossen :tummenupp
 

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Modifijerad Xjr

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Modifijerad Xjr
Bygger du själv?
Jag är eventuellt intresserad.

Nä jag känner han som tillverkar dem

Problemet med att ha dem på kroken är att det inte blir lagligt, för högt kultryck.

Problemet med att ha dem på kroken är att det inte blir lagligt, för högt kultryck.
 
Last edited:

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
En mkt smidig lösning för släp är en cykelställsliknande trätrekant till framhjulet och sedan bara ordentliga lastöglor på sidorna, och vanliga spännband utan pump. Upp med ramp, ner utan... Skitsmidigt!
 

axelsson_vpg

Guest
såja... nu har man svarvat och svetsat och haft sig. bygget snart klart, kmr nog bli mkt bra! ska blästra och lacka imorrn.. Mått, bilder och sån skit kmr nä jag är helt klar.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Cross-ställ på dragkroken är kanske smidigt men i många fall olagligt. Regskylt + belysning måste ju synas och sen får inte bilens kultrycksvikt överskridas.

Gällande att lasta två hojar på en släp är ju det inga problem. En framåt och en bakåt, + lämpligt spända Tiedowns på bägge sidor av styrena. Har man två hojar kan dom ju inte hoppa omkring så mycket och det tar max 10 minuter att lasta!

Lånade ett släp med nedsänkta "hjulhål" en gång och det slutade med ett skevt framhjul på 950:n. Hade nya tiedowns och när jag lossade det ena släppte det väl häftigt vilket innebar att det andra drog omkull hojen och bröt framfägen sne!
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Den här varianten verkar nice. Lite sugen på att beställa ett par.

Dom där såg rätt vettiga ut faktiskt.
Någon som provat nån liknande variant, just att "spänna" i fotpinnar?

Vilken variant tror ni fungerar bäst. Den som framhjulet sätts fast i eller fotpinnevarianten?
Se länkar ovan.
 
Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Dom där såg rätt vettiga ut faktiskt.
Någon som provat nån liknande variant, just att "spänna" i fotpinnar?

Vilken variant tror ni fungerar bäst. Den som framhjulet sätts fast i eller fotpinnevarianten?
Se länkar ovan.

Jag tror inte på att spänna i hjulen pga risken att det bryter i dem och man får skeva hjul. MC-hjul är inte särskilt starka i sidled eftersom de i normala fall inte utsätts för några sidokrafter.
Fotpinnevarianten verkar ju mycket bättre.
Men ett par spännband räcker ju så varför överarbeta?
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Lite åter till topic... Någon som har egen erfarenhet av ett ställ man sätter på dragkroken? Funkar bra eller? Någon som har något speciellt att rekommendera?
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Lite åter till topic... Någon som har egen erfarenhet av ett ställ man sätter på dragkroken? Funkar bra eller? Någon som har något speciellt att rekommendera?


Jag har kört med ett hemmasvetsat ställ dom sista ca 8 åren. Har haft stora hojar(yama 426 0 3st ktm 525).Har aldrigt haft några problem.Lagligheten kan väl såklart diskuteras, men efter att ha blivit stoppad ett antal gånger i trafiken.( med hojen bakpå) O aldrig fått nått negativt sagt av polisen om ställningen, så kan man väl säga att polisen inte lär lägga ner särskilt mycke tid på om ställningen e laglig eller ej.Det negativa jag kan säga, är väl böket med att skruva fast ställningen på kroken o att plocka bort den efter man använt den.+ att det blir krånligare att använda bagaget/bakre utrymmet när hojen e lastad.Ja o så då rädslan av att kroken ska ge upp o att man plötsligt ska se hojen försvinna rakt in i fronten på bakomvarande bil(där e nog största anledningen till varför jag vill byta upp mig till ett släp ist)
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag tror inte på att spänna i hjulen pga risken att det bryter i dem och man får skeva hjul. MC-hjul är inte särskilt starka i sidled eftersom de i normala fall inte utsätts för några sidokrafter.
Fotpinnevarianten verkar ju mycket bättre.
Men ett par spännband räcker ju så varför överarbeta?

Jag överarbetar gärna. Det ska vara lättsamt och fort ska det gå.
Desto smidigare det går att lasta desto mindre risk att jag stannar hemma och latar mig. Någon som fått skeva hjul av att fästa i hjulen?
Går det att få tag i ställ för fotpinnarna i sverige eller har vi nån smed här inne?
 

chabby

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Askersund
Hoj
Suzuki sv650 -04
Var det nån här som hade någe ställ till dragkroken isåfall är jag intresserad ! skicka pm till mig om nån har ett liggandes
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top