Cross ställ till dragkroken

• Thread starter Thread starter axelsson_vpg
  • Start date Start date

axelsson_vpg

Guest
Tjänare !

någon här som har nå mått till ett cross ställ för dragkroken?

Tänkte svetsa ihop nå på jobbet imorgon till min ktm 525a... Men hojjen står i ett garage en jävla bit därifrån jag bor så nu undrar ja om någon sitter på lite bygg-info till ett cross ställ?

tänkte bara ta en U-balk och en stolpe så den inte välter. mkt simpelt.

tack...

Jag är intresserad av precis samma sak!
Fick tag i en firma för nåt år sedan som tillverkade och sålde allehanda ställ till bilar och släp. Kommer inte på vad dom hette bara..

Jag är intresserad av precis samma sak!
Fick tag i en firma för nåt år sedan som tillverkade och sålde allehanda ställ till bilar och släp. Kommer inte på vad dom hette bara..

Crosskompaniet, i think..

Kan bara tipsa om att det blir jävligt instabilt om man inte har takräcken att dra några spännband till

Crosskompaniet, i think..

Kan bara tipsa om att det blir jävligt instabilt om man inte har takräcken att dra några spännband till

Jag tycker att dom faktiskt är förvånansvärt stabila. Körde ofta min cross på ett sånt, cr 250 2002, och det funkade kanon. Inga exta spännband. Det var ett hemmabyggt stöd, som enbart skruvades på dragkroken. Min kusin köpte ett från nätet nånstans, inte så farligt dyrt och fungerar enligt utsago kanon.

Lånar tråden lite.

Någon som har en bra lösning för att snabbt lasta två enduro på släpvagn?
Snabbt upp, spänna fast, åka på bana, upp, spänna, åka hem, pilsner..

Tanken är att jag ska bygga nåt slags cykelställsvariant eller såga ut rektangulära hål i botten för hjulen.
Tanken är iaf att det ska vara enkelt, snabbt och säkert.
Hur det ser ut spelar mindre roll.

Lånar tråden lite.

Tanken är att jag ska bygga nåt slags cykelställsvariant eller såga ut rektangulära hål i botten för hjulen.

Tjenare!

Jag fick med en ställning med baklyse för att kunna köra en cross/enduro bak på dragkroken när jag köpte en buss för några år sedan.

Jag kan kolla om jag hittar den, i så fall kan du få den av mig om du är intresserad?

Thomas!

Lånar tråden lite.

Har släpet väggar?

Isåfall är det bara ställa hojen mot (ex) höger vägg med styret vinklat åt vänster, sen ett spännband från styret till golvet. Pretty smidigt!

Lånar tråden lite.

Jag vet inte din definition på snabbt. Men vi rullar då upp cyklarna, spännband till varje handtag, klart. Framhjulet mot framstammen på släpet. Inte dra gafflarna i botten. Är man ambitiös kan man dra ett band över sving eller dyna så att dom inte kan "hoppa".

Naturligtvis skulle jag också vara nöjd med nått enklare. Även om det där är enkelt nog.
En kompis säger sig ha haft ett ställ på sin pickup som man bara körde in 2 cyklar i/på. Sen antar/hoppas jag att man kompletterade med spännband.

Last edited:
Tjenare!

Jag fick med en ställning med baklyse för att kunna köra en cross/enduro bak på dragkroken när jag köpte en buss för några år sedan.

Jag kan kolla om jag hittar den, i så fall kan du få den av mig om du är intresserad?

Thomas!

Tack Thomas!

Hör av dig om du snubblar över den.
Jag vet ju vart du bor.

Har släpet väggar?

Isåfall är det bara ställa hojen mot (ex) höger vägg med styret vinklat åt vänster, sen ett spännband från styret till golvet. Pretty smidigt!

Jag vet inte din definition på snabbt. Men vi rullar då upp cyklarna, spännband till varje handtag, klart. Framhjulet mot framstammen på släpet. Inte dra gafflarna i botten. Är man ambitiös kan man dra ett band över sving eller dyna så att dom inte kan "hoppa".

Naturligtvis skulle jag också vara nöjd med nått enklare. Även om det där är enkelt nog.
En kompis säger sig ha haft ett ställ på sin pickup som man bara körde in 2 cyklar i/på. Sen antar/hoppas jag att man kompletterade med spännband.

Släpet har inte väggar tyvärr.

Men jag funderar på att köpa en ny bottenplatta i nåt enklare billigare material och sen kapa ur fyra rektangulära hål att ställa cyklarna i.
På de främre hålen tänkte jag svetsa ihop nån slags rörkonstruktion liknande cykeltsällsvarianten som framhjulet går in i samt att det eventuellt ska hindra cykeln från att tippa om spännbanden skulle gå av. Jag är lite nojig över det sen ett spännband gick av ifjol och hojen dök i backen.

Jag livar upp denna tråd med byggbilder till våren då jag har ställt undan släpet för vintern.

Kom gärna med tips på ombyggnationer!!
Länka till bilder osv..

Hur mycket modifikationer får man göra på ett släp egentligen?
När säger bilprovningen stopp?

Last edited:
Vi lastade 3 hojar på en vanlig vagn förra helgen, 2 band framtill på varje hoj.
2 hojar mot främre läppen o en mot bakre, sen ett spännband över svingarna p alla 3. Funkade kanon.

Vi lastade 3 hojar på en vanlig vagn förra helgen, 2 band framtill på varje hoj.
2 hojar mot främre läppen o en mot bakre, sen ett spännband över svingarna p alla 3. Funkade kanon.

Det är precis så vi brukar göra och visst fungerar det bra.

Men som sagt jag är lite nojig och vill ha en lite säkrare och smidigare lösning.
Såg en bild på en gammal pickup på nätet en gång som hade en riktigt bra hemmabyggd lösning på flaket men jag hittar inte bilden!

Jag ska erkänna att jag är lat och aningen tjurig, därav min strävan efter enkla alternativa lösningar! ;)

Det är precis så vi brukar göra och visst fungerar det bra.

Men som sagt jag är lite nojig och vill ha en lite säkrare och smidigare lösning.
Såg en bild på en gammal pickup på nätet en gång som hade en riktigt bra hemmabyggd lösning på flaket men jag hittar inte bilden!

Jag ska erkänna att jag är lat och aningen tjurig, därav min strävan efter enkla alternativa lösningar! ;)

I Engelska mc tidningar, ex Superbike brukar det finnas reklam för något stöd, där man bara ställer in hojen (framhjulet) för att sedan kunna låsa fast den..

Kanske något liknande ? :va

/ M

Kanske nått sånt här du e ute efter???
http://www.racecampers.se/index.php?_task=product&product_group_id=5&product_id=9

Kör nu själv med ställ på dragkroken men börja tröttna på på/av skruvning från kroken.Så nu står EUsläp med ett sånt ställ högst på¨önskelistan

Intressant...mycket intressant. Precis nåt i min stil.
Sågar jag ur lite för hjulen i bottenplattan får jag stöd i och med att cykeln står av sig själv plus en bygellösning som liknar den du länkar till. För att inte bakhjulet ska studsa tänkte jag sätta två fästöglor på var sida hojen vid bakhjulet och bara dra en gummistropp över svingen som fästs i öglorna.
Det kommer nog bli en blandning av att cykeln står självmant samt att den spänns fast.

Last edited:
hmm ingen ritning alltså.. jag får köra på känn inatt på jobbet då med andra ord! haha . :tummenupp

kan återkomma med mått om det är någon som är sugen sen om de blir bra. :tuttar

hmm ingen ritning alltså.. jag får köra på känn inatt på jobbet då med andra ord! haha . :tummenupp

kan återkomma med mått om det är någon som är sugen sen om de blir bra. :tuttar

Sorry att jag snodde din tråd!
Ta gärna bilder och visa oss andra. Hoppas det blir riktigt bra!

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back