Cross ställ till dragkroken

  • Thread starter Thread starter axelsson_vpg
  • Start date Start date
När jag körde cross hade jag å farsan snickrat ihop ett ställ all lägga i botten på kärran, hade två stycken, ett för en cykel å ett för två.

Bara å ta två vanliga brädor, tex 22x95 å såga till dom så dom passar i släpkärran på bredden. en bräda fram å en där bak som ligger i botten.

Sen sågar man till 2 st 2x4" eller 45x95.. kalla de vad ni vill :P
Dom ska iaf vara minst lika långa som hjulbasen på hojen.
Sen ställer man dom på högkant med lagomt mellanrum så däcken passar imellan.
Här kan man göra så de blir tightare å framänden eftersom de är olika bredd på däcken :D
Dom ställer man på brädorna i botten å spikar ihop skiten.
De blir lätt att göra å stadigt.

Sen kör man bara upp hojarna/hojen å spänner två spännband per cykel i styret.

Jag hade även en träkloss som ja ställde mellan framhjulet å skärmen (i underkant på gaffelkronan) som var precis att dämparen inte behövdes spännas ihop.. de sparar packboxarna nå grymt! ja lovar, behövde inte byta lika ofta efter att farsan kom på de med träklossen :tummenupp
 
Bygger du själv?
Jag är eventuellt intresserad.

Nä jag känner han som tillverkar dem

Problemet med att ha dem på kroken är att det inte blir lagligt, för högt kultryck.

Problemet med att ha dem på kroken är att det inte blir lagligt, för högt kultryck.
 
Last edited:
En mkt smidig lösning för släp är en cykelställsliknande trätrekant till framhjulet och sedan bara ordentliga lastöglor på sidorna, och vanliga spännband utan pump. Upp med ramp, ner utan... Skitsmidigt!
 
såja... nu har man svarvat och svetsat och haft sig. bygget snart klart, kmr nog bli mkt bra! ska blästra och lacka imorrn.. Mått, bilder och sån skit kmr nä jag är helt klar.
 
Cross-ställ på dragkroken är kanske smidigt men i många fall olagligt. Regskylt + belysning måste ju synas och sen får inte bilens kultrycksvikt överskridas.

Gällande att lasta två hojar på en släp är ju det inga problem. En framåt och en bakåt, + lämpligt spända Tiedowns på bägge sidor av styrena. Har man två hojar kan dom ju inte hoppa omkring så mycket och det tar max 10 minuter att lasta!

Lånade ett släp med nedsänkta "hjulhål" en gång och det slutade med ett skevt framhjul på 950:n. Hade nya tiedowns och när jag lossade det ena släppte det väl häftigt vilket innebar att det andra drog omkull hojen och bröt framfägen sne!
 
Den här varianten verkar nice. Lite sugen på att beställa ett par.

Dom där såg rätt vettiga ut faktiskt.
Någon som provat nån liknande variant, just att "spänna" i fotpinnar?

Vilken variant tror ni fungerar bäst. Den som framhjulet sätts fast i eller fotpinnevarianten?
Se länkar ovan.
 
Last edited:
Dom där såg rätt vettiga ut faktiskt.
Någon som provat nån liknande variant, just att "spänna" i fotpinnar?

Vilken variant tror ni fungerar bäst. Den som framhjulet sätts fast i eller fotpinnevarianten?
Se länkar ovan.

Jag tror inte på att spänna i hjulen pga risken att det bryter i dem och man får skeva hjul. MC-hjul är inte särskilt starka i sidled eftersom de i normala fall inte utsätts för några sidokrafter.
Fotpinnevarianten verkar ju mycket bättre.
Men ett par spännband räcker ju så varför överarbeta?
 
Lite åter till topic... Någon som har egen erfarenhet av ett ställ man sätter på dragkroken? Funkar bra eller? Någon som har något speciellt att rekommendera?
 
Lite åter till topic... Någon som har egen erfarenhet av ett ställ man sätter på dragkroken? Funkar bra eller? Någon som har något speciellt att rekommendera?


Jag har kört med ett hemmasvetsat ställ dom sista ca 8 åren. Har haft stora hojar(yama 426 0 3st ktm 525).Har aldrigt haft några problem.Lagligheten kan väl såklart diskuteras, men efter att ha blivit stoppad ett antal gånger i trafiken.( med hojen bakpå) O aldrig fått nått negativt sagt av polisen om ställningen, så kan man väl säga att polisen inte lär lägga ner särskilt mycke tid på om ställningen e laglig eller ej.Det negativa jag kan säga, är väl böket med att skruva fast ställningen på kroken o att plocka bort den efter man använt den.+ att det blir krånligare att använda bagaget/bakre utrymmet när hojen e lastad.Ja o så då rädslan av att kroken ska ge upp o att man plötsligt ska se hojen försvinna rakt in i fronten på bakomvarande bil(där e nog största anledningen till varför jag vill byta upp mig till ett släp ist)
 
Jag tror inte på att spänna i hjulen pga risken att det bryter i dem och man får skeva hjul. MC-hjul är inte särskilt starka i sidled eftersom de i normala fall inte utsätts för några sidokrafter.
Fotpinnevarianten verkar ju mycket bättre.
Men ett par spännband räcker ju så varför överarbeta?

Jag överarbetar gärna. Det ska vara lättsamt och fort ska det gå.
Desto smidigare det går att lasta desto mindre risk att jag stannar hemma och latar mig. Någon som fått skeva hjul av att fästa i hjulen?
Går det att få tag i ställ för fotpinnarna i sverige eller har vi nån smed här inne?
 
Var det nån här som hade någe ställ till dragkroken isåfall är jag intresserad ! skicka pm till mig om nån har ett liggandes
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top