CR500AF konverterad med CRF450 '02 Alu-ram

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Störtskön!
När jag hade cr500 så brukade jag låna ut den till folk som skulle prova på cross för typ första gången, som ett litet practical joke. "äh de ba gasa, 500cc är inte så mycket" Samtliga brukade komma tillbaka helt skräckslagna. Taskigt kanske men jag hade roligt åt det iaf :D
Som sagt, cr500 måste upplevas för att förstå, hade vart kul att prova på sm fälgar också.
Strångt av din tjej att bara hoppa på och prova (om hon nu inte kört en massa cross osv förrut)
Jaja, blabla hare bra :D
Tack. Ja, det är få av mina vänner som har vågat prova trots att jag tjatar på dem. Skitbra joke :tummenupp :rofl Som när vi ger prova-på skyttar en liten lätt revolver med två mesiga .38'or följt av en het .357 magnum. Puff-puff-BOOM :D

PS, hon är inte min tjej :näsblod

Jag antar att du tar med denna till Torpet nästa gång...
Får jag byta erbjudandet att testa din gixxer mot denna istället? :D
Den lär vara värdelös på Anderstorp. Toppar knappt 150 km/h. Kinnekulle däremot.... :rolleyes:

Skön film, härliga vägar:tummenupp
Ja de slår nästan knut på sig själva. Skapligt jämna och fina också för att vara så små skogsvägar så de funkar även med sporthoj. Och de bästa av allt är att de börjar några kvarter från mitt hus! :cool:
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Riktigt ball hoj, vore kul att testa då jag ej prövat 2 takt mer än moppe, och det talas ju varmt om dessa cr500. 650:n jag hade tyckte jag var ganska brutal, denna verkar ju snäppet värre! :banana
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Sjukt! Den är inte frisk någonstans den hojen. Nästan ett missfoster.*
Hade bråttom iväg, tjejen tyckte vi skulle passa tiden på BB (efterkontroll). Då tyckte K-Man: vill du inte testa monstret?*
Jag: *Det vore en ära (jag förstod inte varför han kallade den hojen ett monster, min hoj är ett monster ju, inte en halvliters gammal konstruktion.)*
Han kicka igång den, sjukt ljud, för att sen stänga av den. 'Din tur' sa han bara och stack för att hämta sin utr. Han skulle köra mitt monster.
Jag har kickat igång en hoj innan, skitlätt. Var en 660 om jag minns rätt. Idag var inget skitlätt. Provade tom att ta stöd av hans stenmur, när det inte hjälpte rullade jag bort därifrån så han inte skulle se misslyckandet.
Pang, till slut gick det.*
Det smäller verkligen från den motorn, sjukt ljud!
Smyger iväg, hur lätt som helst att hålla 30 förbi bostäder & skola.. Astma anfall, så kändes motorn då, så jag rullade ner för backen i neutral. Han visar vägen, fan va lätt att svänga med den hojen, och jävlar vad den går, framför allt på 3an & 4an! På 1a & 2a växeln tog jag det lugnt, och på 5an var den ok.
Mitt 'monster' är lite halvnervös. Det är inget mot hur den här besten uppför sej. Helt sjukt! Jag kan inte slanga med en motard & kör som en kratta rent allmänt, så det blev inga wheelies. Den motorn kändes svår att hantera wheelies med.*
Mitt i allt kör vi om några bilar.*
Tar en paus.
Mitt i allt stannar en bil.
'Is it à 500cc?'
'Yes, à 500 in à 450 chassi' svarar K-Man
'i had à kx500 before'
'Wanna take this one for à ride' frågar K-Man
'fuck yeah!!'
Pang, han kunde kicka igång den direkt & drog iväg..
Det var en kille från Belgien som stannade. Helikopter pilot.*
Hem igen, skakar på huvudet hela vägen hem. Den är inte frisk den hojen. Men vilket leende, sjukt kul att köra!
Väl tillbaks satte jag mej på min soffa. ZX10an kändes som en bekväm soffa efter detta. Nu förstår jag varför han kallar den monstret. Nu förstår jag varför några saknar 2-takts tiden i GP.
Tack K-Man

Kört lite motard förr, mest ktm660, men detta var ngt helt annat!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Startproceduren är lite för den smidda kolvens (värmeutjämning) skull, men ja, det krävs både teknik och muskler för att få igång den. Kul att helikopterinstruktören fick igång den på första kicken, sittandes! :D Då blev jag lugnare över att låna ut den till en okänd.
Skön snubbe. Bangar inte för nåt. Hänger med i vår paintballmatch imorgon också :) "Looking forward to some bruising" fick jag på sms :D

Ja, Monstret framkallar verkligen leenden och skratt hos alla som provar den (hittills iaf) inklusive mig :) Förstår inte varför så många inte vågar prova
Skön beskrivning kompis. Säg till om du vill köra mer. Din hoj är inte heller tokig :tummenupp
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Hahahaha, störtskön beskrivning Goffe, får väl bli en av de första sakerna man gör att åka ut till K-Man och avhandla den där testrundan, när man väl är tillbaka i sadeln. :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tja... mer än 30 kg lättare och 20 Nm mer vrid än 660 plus de grymma bromsarna gör ju sitt till :D

Förlåt men hur får du ihop de siffrorna? Tycker det låter som en tjock och svag 660 (men blir gärna överbevisad)...
Min uppfattning generellt är att många tror för mycket om de gamla, förvisso ascoola, blårykarna. Det går att få ut massor med pulver men din var väl lite mer mystrimmad än sönderslipad för toppeffekt!?
Vad väger en 500-motor förresten?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Förlåt men hur får du ihop de siffrorna?? ...

Ja, min kompis med lite mindre portning bänkade nyligen sin CR500 till 63 bhp och 78 Nm. Min har sannolikt lite mindre än så men väger 107 kg med halv tank. 660'n väger 135 torr om jag googlat rätt. Effektsiffror var lite svårare att hitta tyckte jag men jag såg 55 Nm någonstans. Rätta mig gärna om jag har fel men kom då men lite siffror tack :7peta
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ja, min kompis med lite mindre portning bänkade nyligen sin CR500 till 63 bhp och 78 Nm. Min har sannolikt lite mindre än så men väger 107 kg med halv tank. 660'n väger 135 torr om jag googlat rätt. Effektsiffror var lite svårare att hitta tyckte jag men jag såg 55 Nm någonstans. Rätta mig gärna om jag har fel men kom då men lite siffror tack :7peta
107 låter fantastiskt lite. Samtidigt som 78Nm låter mycket. Grattis! :tummenupp

Vi vägde ett antal hojar under en supermototävling för några år sen och lättast var då en gammla YZ med stålram, sen en YZ250, YZ450, FS650, RMZ450 osv i den ordningen. YZ450 vägde ~113 med ungefär halv tank. RMZ'an låg precis under 120 om jag minns rätt. Trodde inte din AF skulle kunna väga så mycket mindre, men som sagt - grattis.
Vet du vad motorn väger? Som referens vägde jag en av mina gamla Husa 650or för några år sen, 29.5kg med förgasaren monterad.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tänk på att det är en 500cc tvåtakt vi talar om då är det vridet inget konstigt. Effekten är nästan modest emot vad det går o plocka ur.

Mumma!
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag bänkade min, mest för att jag var nyfiken och att många snackar om 70-80 hästar. Jag fick ut 63,6 hk och 67,4 newton.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag bänkade min, mest för att jag var nyfiken och att många snackar om 70-80 hästar. Jag fick ut 63,6 hk och 67,4 newton.
Var det standard eller trimmad nåt?
Min portning gav mer vrid än toppeffekt (tyvärr) enligt röv-dynon och det stämde väl överens med vad kompisens bänkning visade.

Jag vet inte vad motorn väger men efter att ha lyft i och ur den ur aluramen en massa gånger kan jag väl jämföra vikten mest med en full jeepdunk så jag gissar strax över 20 kg
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Trimmat. Portat och höjd cylinder med några mm. Körde med en mässings"packning" under cylindern. Drog rätt jämt och fint från botten. Jag hade problem med att kopplingen slirade med motardhjulen på. Bytte till hårdare fjädrar och blästrade mellanskivor med var inte nöjd ändå. Saknar den.....
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Var det standard eller trimmad nåt?
Min portning gav mer vrid än toppeffekt (tyvärr) enligt röv-dynon och det stämde väl överens med vad kompisens bänkning visade.

Jag vet inte vad motorn väger men efter att ha lyft i och ur den ur aluramen en massa gånger kan jag väl jämföra vikten mest med en full jeepdunk så jag gissar strax över 20 kg
Låter fantastiskt lite men nånstans lär ju kilona som en 2t väger mindre än en 4t komma ifrån :tummenupp




Jag bänkade min, mest för att jag var nyfiken och att många snackar om 70-80 hästar. Jag fick ut 63,6 hk och 67,4 newton.
Det var mer åt det hållet jag förväntade mig, dvs rätt normalt för en +600-stånka.





Sidospår: vad kan en 250twin (RS250 t.ex) väga ?
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sidospår: vad kan en 250twin (RS250 t.ex) väga ?

En äkta RS250 dvs Honda ligger på 101kg med halvfull tank och drygt 92 hästar vid 12500 varv...:)

Men du menade förmodligen en Aprilia RS250? Ca 125 kg i bantrim utan lysen och krafs, kanske 170kg på gata? 55 hästar vid 11000 varv...
 
Last edited:
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
tänk om man kunde trimma i förhållande till cc. med det menar jag att en 65cc ger cirka 25hk då borde din ge cirka 190hk om min räknare stämmer rätt :brinnerup:näsblod
måste säga att en 2t motard är en av mina många drömmar.
förbannat porrig hoj, gör en till mig med :Bugar
och btw, mer film
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
...måste säga att en 2t motard är en av mina många drömmar.
förbannat porrig hoj, gör en till mig med :Bugar
och btw, mer film
Vad betalar du? :)
Du har en för halva priset här:
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CR_500_Supermotard_kittad_40740348.htm?ca=17&w=3
men den har stålram

Mer film kommer. Måste bara bli av med min förbannade lunginflammation först och sen hitta nån som kan hänga på Monstret längs krokvägarna med kamera på hjälmen :D
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
En äkta RS250 dvs Honda ligger på 101kg med halvfull tank och drygt 92 hästar vid 12500 varv...:)

Men du menade förmodligen en Aprilia RS250? Ca 125 kg i bantrim utan lysen och krafs, kanske 170kg på gata? 55 hästar vid 11000 varv...
Menade precis som du misstänkte en Aprilia RS250, fast inte hela hojen utan bara motorn.
Bonusföljdfråga: hur mkt större kan man göra en sån, 300cc, 350 kanske?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top