CR500 motard

Grymt mycket vrid och effekt och självklart svårkört, men det går att åka jävligt fort med dem, och bor man dessutom långt upp i norrland är ju iskörning klart brutalare med tvåtakt än med fyrtakt.
Problemet med 500cc tvåtakt är inte smalt register, utan att det är så sjukt vrid även i botten..
Polaren hade en cr500 motard innan och den var fruktansvärt rolig, sen att alla körde fortare med husa650/ktm525 etc är ju en helt annan femma :D
 
Grymt mycket vrid och effekt och självklart svårkört, men det går att åka jävligt fort med dem, och bor man dessutom långt upp i norrland är ju iskörning klart brutalare med tvåtakt än med fyrtakt.
Problemet med 500cc tvåtakt är inte smalt register, utan att det är så sjukt vrid även i botten..
Polaren hade en cr500 motard innan och den var fruktansvärt rolig, sen att alla körde fortare med husa650/ktm525 etc är ju en helt annan femma :D

Kanske för att dom har mera vrid i hojjarna. :) en fundering dyker upp i mitt huvud. Om nu tvåtakten har sjukt mycket vrid även i botten och ett brett register, hur beskriver du då en Husa 650?
 
Kanske för att dom har mera vrid i hojjarna. :) en fundering dyker upp i mitt huvud. Om nu tvåtakten har sjukt mycket vrid även i botten och ett brett register, hur beskriver du då en Husa 650?

Det är inte högre vridmoment i en 650 fyrtakt än en 500 tvåtakt..
Däremot är kurvan/registret betydligt snällare i 650'in, lägre vrid och mindre effekt..
Problemet med att hantera 500cc tvåtakt ligger i att det nästan är dubbelt så mycket vrid/hk vid samma cc som mot fyrtakt. Det är anledningen att en 500cc tvåtakt går på bakhjulet direkt över 3k rpm och minimalt med gas.

Som ett exempel så lämnar en husa 650/550 c:a 55-60nm i vrid.
Min gamla race 250cc tvåtakt gav över 50nm, självklart högre upp i registret.
Men en cr500 varvar faktiskt inte särskilt högt, skulle tro att husan varvar högre faktiskt.
 
Det är inte högre vridmoment i en 650 fyrtakt än en 500 tvåtakt..
Däremot är kurvan/registret betydligt snällare i 650'in, lägre vrid och mindre effekt..
Problemet med att hantera 500cc tvåtakt ligger i att det nästan är dubbelt så mycket vrid/hk vid samma cc som mot fyrtakt. Det är anledningen att en 500cc tvåtakt går på bakhjulet direkt över 3k rpm och minimalt med gas.

Som ett exempel så lämnar en husa 650/550 c:a 55-60nm i vrid.
Min gamla race 250cc tvåtakt gav över 50nm, självklart högre upp i registret.
Men en cr500 varvar faktiskt inte särskilt högt, skulle tro att husan varvar högre faktiskt.

Tackar för en bra förklaring. :tummenupp

Man blir väl lurad av hur dom känns att köra. Skulle kunna sätta en årslön på att en fyrtakt har mera vrid tidigt i registret än en tvåtakt. Husa med titanventiler får du upp en bit över tiotusen rpm om jag minns rätt.
 
Jag som kört lite 500:a upplever att det mesta känns lättkört och tamt i jämförelse.
Provade en Husa 650 precis efter att ha kört med 500:an och blev förvånad över hur trött och snäll Husan kändes.

Men sedan när jag kört trött 4-takt i ett par år och provade Stoffys 650 blev jag klart impad. Den gick som ett skott! Som 500:an, fast körbar.:tummenupp

Nu håller jag på och stoppar i en 500:a pappsmälla i ett CRF450-chassi.
Varför? Jo, för att 500:a tvåtakt är religöst roligt att åka med.
Tänker mest åka stubbrace och sandcross med den om någon undrar.

Alla som kört stubbrace och power-wheelat sig genom långböjar på 3:ans växel har insett meningen med livet.
Powerking - The choice of champions!

Nog med dravel. 500:a-tvåtakt är kass på motardbanor mindre än Sviestad enligt min mening. Körbarheten ökar dramatiskt om man höjer avgasporten 1.2 mm. Varvar mer, snällare i botten och ett mjukare register är resultatet.
 
Kumlins, Springzz, Ljunggrens, kan inte dom så kan dom säkert tipsa om vem.

Tror du får byta en del för att återfå alla hästar i en så gammal hoj. 60 hästar räcker, gott och väl. Problemet är att du hittar dom hästarna i ett smalt register som inte är optimalt för motardkörning. Så bered dig på många highsiders. :D

Smalt register i en 500cc 2T - du skojjar va ?

jag de troligen sveriges första Cr500 Motard redan 1994 då jag körde Motard & roadracing med samma hoj, var bla, Dansk Motardmästare -94. 3:a i 600B på SM på Knutstorp m.m m.


hojen var utrustad som föjande:

CBR600F -87 hjul (17")
CBR1000F bromsskiva fram
GSX-R 750R bromshandtag fram
orginal bromsskiva/ok bak
portad & justerad motor
standard förgasare med standard bstyckning
80mm sänkt fjädring fram o bak

Med 32/16 så var accet i sporthojsklass & toppfarten 214 km/h.
Reste sig i högsta växeln i 180 km/h

Orginal effekt på -91:orna är ca: 64hk, 89:orna är de starkaste med 68hk.

mvh Kristian
 
Hur långt ska registret vara för att det ska räknas som "brett" för dig då?

Utan att minnas exakt har väl vissa "uppiggade" husor t.ex. över 60 ponys mellan 5000-10500 rpm. Säkert ett användbart register iaf fr. 3500 rpm.

Är inte ett av de stora problemen med stora 2t-stonkor just att du har mkt effekt, lågt varv och vansinniga pulser. Borgar väl inte för bra grepp precis?
 
Utan att minnas exakt har väl vissa "uppiggade" husor t.ex. över 60 ponys mellan 5000-10500 rpm. Säkert ett användbart register iaf fr. 3500 rpm.

Är inte ett av de stora problemen med stora 2t-stonkor just att du har mkt effekt, lågt varv och vansinniga pulser. Borgar väl inte för bra grepp precis?

Jo, det är längre och snällare med fyrtakt, men också mindre effekt och lägre vrid. Det är ju inte direkt brist på vrid och effekt från en 500 tvåtakt från tomgången om man säger så, sen exploderar det ju och blir bara mer och mer sinnessjukt..
Men som du säger, det är inte lättkontrollerad effekt..
 
Bättre sent än aldrig!!! Pga tidsbrist och diskförskjutning i ryggen så är suggan inlämnad på firma för div fix. Laddar nu inför is säsongen. En för liten kolv visade sitt missnöje genom att lämna ett hål/spricka i motorblocket. Men nu ska allt fixas!!:yoparty
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top