CR500 motard

LosTedos

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Luleå
Hoj
2007- KX 250cc
Hallå!! Har köpt en cr500-93 som ska bli en banhoj "supermotard". Tipsa gärna om saker man måste göra. Tänkte börja med fjädringen/dämpningen. Kan man köpa färdiga "kit" med grejjer eller måste man lämna in till firma?. Tips på firmor tas emot tacksamt . Bor i Luleå men om jag måste kan jag skicka in gaffel å bakdämpare.. :va
 
Finns 2 st (vad jag vet) Projekt Cr500 Supermoto. Sök på forumet så ska du hitta.
 
Jag rensade bort 2 överflödiga svar men ändå måste jag fråga om du räknat något på detta? Det är en vansinnigt gammal cross du hittat och att bygga om den till vettig motard kommer kosta ganska mycket pengar. Vore det inte bättre att köpa en betydligt nyare färdig supermoto för samma pengar istället?

/HW
 
Tycker de borde bli relativt billigt. Det ska ju inte tävlas i vm med den. Och det är skojj me stor 2-takt
 
Jag rensade bort 2 överflödiga svar men ändå måste jag fråga om du räknat något på detta? Det är en vansinnigt gammal cross du hittat och att bygga om den till vettig motard kommer kosta ganska mycket pengar. Vore det inte bättre att köpa en betydligt nyare färdig supermoto för samma pengar istället?

/HW

Köpa en färdig?
Vad ska han då prata om i depån på kvällarna? Vad ska han då ha för projekt?
Nej hade jag vart moderator så hade jag rensat bort ditt inlägg...

Usch och fy, försöka döda någons ideér på det där sättet...
:ajjabajja
 
Köpa en färdig?
Vad ska han då prata om i depån på kvällarna? Vad ska han då ha för projekt?
Nej hade jag vart moderator så hade jag rensat bort ditt inlägg...

Usch och fy, försöka döda någons ideér på det där sättet...
:ajjabajja

Han kan ju alltid tracka ner på alla streetfighter projekt som garanterat inte kostar pengar?? ELLER ??. Vill även fråga moderator om han någonsin har kört en cr500??. Stavas adrenalin å bromsspår i kalsongerna..
 
Jag rensade bort 2 överflödiga svar men ändå måste jag fråga om du räknat något på detta? Det är en vansinnigt gammal cross du hittat och att bygga om den till vettig motard kommer kosta ganska mycket pengar. Vore det inte bättre att köpa en betydligt nyare färdig supermoto för samma pengar istället?

/HW
Skall han då köpa en Honda cr 500 AF för 100k och sedan motardkita den i så fall för att få samma grej??

Är ju kanske inte bara just motardkörandet som ligger i grunden för skulle man ju absolut satsa på en liten 4 taktare som är lätt att lära sig på men det är ju charmen med en stor 2 takt som det handlar om främst. Iaf i mitt fall. Det är ju en sjukt kul maskin att köra!
 
Om man bara ser det ekonomiska så köp en färdig. Annars, sätt igång. Bygga eget är roligare än att köpa färdigt. Men det brukar bli dyrare än man tänkt sig. Det kommer säkert att bli en rolig hoj. Även om den inte blir konkurrenskraftig. Tvåtaktsmyten verkar vara vid liv ännu.

Fjädring får du lämna till någon firma som shimsar om den till motard (om det är 93a så kan det vara dax för det ändå), bromsar och hjul finns att köpa beggat lite var stans.

någonsin har kört en cr500??. Stavas adrenalin å bromsspår i kalsongerna..


Har provat CR 500. Inte särskilt imponerande. Men lite charmigt. Prova en riktig motard. Med oandvändbart mycket effekt. Stoffys tex. Då hamnar bromsspåren överallt i kalsongerna.
 
Last edited:
Tycker väl absolut det finns anledning att höja ett varningens finger. Är det att köra som är det primära är ju en ombyggd CR500 från -93 kanske inte det opimala valet.
Men, har man en förkärlek till stor 2-takt så det väl en kul grej att göra i ordning en sådan.
 
Det finns fortfarande moderna alternativ till det som tex Gas gas Ec300 motard eller ktm om man nu vill ha orange/svart som alla andra i mina krokar...
Det faller ju ganska fort då de kommer få det väldigt kämpigt mot 650 Husabergare mm samt så är det ju bara 50cc över en 250 så sådär väldigt big bore är det ju inte. Enligt mig då.
 
Skall han då köpa en Honda cr 500 AF för 100k och sedan motardkita den i så fall för att få samma grej??

Är ju kanske inte bara just motardkörandet som ligger i grunden för skulle man ju absolut satsa på en liten 4 taktare som är lätt att lära sig på men det är ju charmen med en stor 2 takt som det handlar om främst. Iaf i mitt fall. Det är ju en sjukt kul maskin att köra!

De kostar inte mer än 75000:- här i Sverige. Sök på enduromx.com.
 
Honda supermoto

Här har du en gammal,men fin,första fabrikssumon från HRC 1985.:yoparty


Mina kostade ca 20.000kr/st inklusive inköp=som ett Magura bromskit! :D
Mycket kul för pengarna!!! :tummenupp
 

Bifogat

  • 85RC500b_750.jpg
    85RC500b_750.jpg
    104.1 KB · Visningar: 244
  • PIC000401.JPG
    PIC000401.JPG
    72.7 KB · Visningar: 267
Det faller ju ganska fort då de kommer få det väldigt kämpigt mot 650 Husabergare mm samt så är det ju bara 50cc över en 250 så sådär väldigt big bore är det ju inte. Enligt mig då.

Nej det är möjligt men det känns spontant som att en 07a 300tvåtakt inte har speciellt mycket mindre mos en än 20år gammal konstruktion.
Chassiet får man ju inte heller glömma. En CR500 hänger rinligen inte med en 650 Husa heller så fort det ska bromsas eller svängas.
 
Nej det är möjligt men det känns spontant som att en 07a 300tvåtakt inte har speciellt mycket mindre mos en än 20år gammal konstruktion.
Chassiet får man ju inte heller glömma. En CR500 hänger rinligen inte med en 650 Husa heller så fort det ska bromsas eller svängas.
Därför man i så fall skall köra den med en aluram från 450:n. En CR 500 AF helt enkelt. ;) Men jag håller med om att originalchassiet som han troligen kommer köra på inte riktigt hänger med i dagens sammanhang. Inte motorn heller tyvärr. Eller jo det kan den väl göra men då krävs mycket modifikationer.

De kostar inte mer än 75000:- här i Sverige. Sök på enduromx.com.
Såg nu att de sänkt priset på den. Den stod i 96k för ett tag sedan.
 
Last edited:
Nu är iaf en rep/handbok inhandlad. Ska klyva motorn å kolla så att allt e schysst. Finns det ingen som kan rekommendera en firma som kan fixa fjädringen?? Motorn ska jag lämna i originalskick eventuellt andra reedventiler. Är det inte ca 60hästar i crossen??? Borde väl räcka?
 
Nu är iaf en rep/handbok inhandlad. Ska klyva motorn å kolla så att allt e schysst. Finns det ingen som kan rekommendera en firma som kan fixa fjädringen?? Motorn ska jag lämna i originalskick eventuellt andra reedventiler. Är det inte ca 60hästar i crossen??? Borde väl räcka?

Kumlins, Springzz, Ljunggrens, kan inte dom så kan dom säkert tipsa om vem.

Tror du får byta en del för att återfå alla hästar i en så gammal hoj. 60 hästar räcker, gott och väl. Problemet är att du hittar dom hästarna i ett smalt register som inte är optimalt för motardkörning. Så bered dig på många highsiders. :D
 
Last edited:
Kumlins, Springzz, Ljunggrens, kan inte dom så kan dom säkert tipsa om vem.

Tror du får byta en del för att återfå alla hästar i en så gammal hoj. 60 hästar räcker, gott och väl. Problemet är att du hittar dom hästarna i ett smalt register som inte är optimalt för motardkörning. Så bered dig på många highsiders. :D


G2-tubes!!! :tummenupp
55hkr på bakhjulet standard. :fakta
 
Kumlins, Springzz, Ljunggrens, kan inte dom så kan dom säkert tipsa om vem.

Tror du får byta en del för att återfå alla hästar i en så gammal hoj. 60 hästar räcker, gott och väl. Problemet är att du hittar dom hästarna i ett smalt register som inte är optimalt för motardkörning. Så bered dig på många highsiders. :D

Tycker ändå att det är ett ganska brett register för att vara 2takt. Visst det är långt ifrån optimalt. Med andra reedventiler kan det bli lite bättre. Cylindern är nyborrad till 91mm och ny kolv finns.
 
Tycker ändå att det är ett ganska brett register för att vara 2takt. Visst det är långt ifrån optimalt. Med andra reedventiler kan det bli lite bättre. Cylindern är nyborrad till 91mm och ny kolv finns.

När du liks har cyllen lös så slipa bort gjutskägg och andra konstiga gjutfel ..Sedan sopar du ihop och känner på registret....Vill du ha lite längre register dvs den drar lite lugnare från botten och drar längre upp i registret så kan du lägga dit en 2mm tjock fotpackning och provköra..Blir du mer nöjd med det så planar du av cyllen för att återfå rätt sqishmått och då får du tillbaka komp-förhållandet. Man får på så sätt ett flertal kusar också:yoparty
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top