Cr 500

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Är en Honda cr500 nått att köpa för iskörning?
Jag är ingen proffs åkare som kommer ligga på max hela tiden.
Vilka är för- och nackdelarna med just cr500?

Hur mkt större munstycke ska man köra med på vintern? Läste i nån gammal tråd med att man skulle sätta termostater på dem? Varför det egentligen?

Tack på förhand

//Niklas
 
CR 500 sägs vara kungen av is. För övrigt riktigt fet hoj. KÖP!
Termostaten är ju till för att reglera temperaturen i motorn. Den stänger vid låg motortemp så vattnet inte cirkulerar och öppnar åter igen när motorn blir för varm. Enkelt och bra. :tummenupp
 
Ja det blir nog att jag köper den med.

Jo själva funktionen på en termostat vet jag, men jag formulerade kanske lite dåligt innan.
Jag menade mer är det ett måste att sätta dit en för just vinterkörning?

Du vet inte vilken storlek man ska byta till på munstycket?
Eller vet du vart men kan köpa delar till cr500?

//Niklas

philsson skrev:
CR 500 sägs vara kungen av is. För övrigt riktigt fet hoj. KÖP!
Termostaten är ju till för att reglera temperaturen i motorn. Den stänger vid låg motortemp så vattnet inte cirkulerar och öppnar åter igen när motorn blir för varm. Enkelt och bra. :tummenupp
 
MrX skrev:
Ja det blir nog att jag köper den med.

Jo själva funktionen på en termostat vet jag, men jag formulerade kanske lite dåligt innan.
Jag menade mer är det ett måste att sätta dit en för just vinterkörning?

Du vet inte vilken storlek man ska byta till på munstycket?
Eller vet du vart men kan köpa delar till cr500?

//Niklas
Delar och munstycken kan du köpa hos vilken honda handlare somhällst. :tummenupp
Vad gäller termostaten så är det ju så att den måste stänga annars uppnår inte motorn en vättig temperatur och det kan rent utav bli skadligt för hojen.

Kanske finns någon tumregel för hurivida du ska bestycka om hojen men ta dig en titt på bestyckningen när du köpt hoj så ser du ju om du behöver göra något åt det eller ej. Ofta får man gå upp några snäpp på vintern och det är ju extra känsligt på 2 taktarna.
 
Du är 88a. Köp en 125a eller en 250. Ok kanske kul med effekt i 500an.

Men 125a eller 250 räcker gott och väl! Så kan du köra lite på crossbana också.
 
DJM skrev:
Du är 88a. Köp en 125a eller en 250. Ok kanske kul med effekt i 500an.

Men 125a eller 250 räcker gott och väl! Så kan du köra lite på crossbana också.
öh!.. låt grabben köra 500. Hade jag kommit på de tankarna att kunna köra is/bana mm på en större maskin när jag var 15 hade jag aldrig köpt moppe. Man ska börja i god ålder :tummenupp
Sen är det ju detdär med pengarna.... :gnissla En gammal cross får man lägga lika mycket pengar på ett år på delar som på själva inköpet
 
philsson skrev:
öh!.. låt grabben köra 500. Hade jag kommit på de tankarna att kunna köra is/bana mm på en större maskin när jag var 15 hade jag aldrig köpt moppe. Man ska börja i god ålder :tummenupp
Sen är det ju detdär med pengarna.... :gnissla En gammal cross får man lägga lika mycket pengar på ett år på delar som på själva inköpet

nja, men lovar att han kommer vilja ha nåt mindre och smidigare hoj.

Precis.. köp absolut inte för gammal cross! Jag lovar, du får byta grejor och sånt innan den är i bra skick!
 
Om den är i bra skick och till bra pris, köp!
CR500är skitbra som ishoj, bättre än alla 250 iaf!
Du har en jävligt elak maskin, men dessutom register!
Nästan som ätt köra 4-takt!
Men som sagt; kan vara en hel massa jobb om den inte är nyservad.
 
Köp! :cdevil
Men då måste du ha finndubb också om du ska åka is
 
Carlo på Comi scandinavia har en riktigt fin och elak cr 500 somn rullat is innan och som är i jävligt bra skick! sen att det finns motardkit till den gör den helt vansinnig! men jävligt kul!!!! :yoparty

han finns på annonsen här till vänster längs ner så rin han om du är intresserad

//mcbudet
 
DJM skrev:
Du är 88a. Köp en 125a eller en 250. Ok kanske kul med effekt i 500an.

Men 125a eller 250 räcker gott och väl! Så kan du köra lite på crossbana också.
Låt han köpa vad han vill, hellre 250/500 än 125/250 iaf. 125 är aldeles för slött enligt mig.
 
Jag fyller 18 detta året.
Och jag har provat diverse olika maskiner, och nu så är det så att min farsa och min brossa kommer förmodligen med köra lite på isen, så det känns bäst att satsa på en 500.
Man för ju en 250 för samma pengar, men du förlorar en massa kraft :tuttar

//Niklas


DJM skrev:
nja, men lovar att han kommer vilja ha nåt mindre och smidigare hoj.

Precis.. köp absolut inte för gammal cross! Jag lovar, du får byta grejor och sånt innan den är i bra skick!

Du kör ju med cr500 såg jag.
Har du några goda tips om olika "måste" innan man kör is?
Typ bestyckning, sen läste jag nått om att man ska ha termostat? Sitter det inte det original på dem?

//Niklas

Båtsman skrev:
Köp! :cdevil
Men då måste du ha finndubb också om du ska åka is
 
De som jag känner som kört på is gillar att köra fyrtakt, de säger att man kan sladda lite fetare med den ökade kontrollen. Men en 500:a 2-t skiljer ju sig en hel del från tex en 250:i 2-t, så varför inte.

På crossbana har jag kännt lite på en kx500:a, bered dig på att kunna klippa tånaglarna utan att böja dig, jag säger bara knip annars gorilla-armar. Du kommer bli fete bundis med din leverantör av bakdäck, framdäcket kan du ta bort :). Min 450:i 4t känns klen i jämförelse :yoparty. D e tryck i en 500:a! Så det kanske passar om man kommer upp i lite högre farter på isen?
 
MrX skrev:
Är en Honda cr500 nått att köpa för iskörning?
Jag är ingen proffs åkare som kommer ligga på max hela tiden.
Vilka är för- och nackdelarna med just cr500?

Hur mkt större munstycke ska man köra med på vintern? Läste i nån gammal tråd med att man skulle sätta termostater på dem? Varför det egentligen?

Tack på förhand

//Niklas

CR 500 på is är jävligt kul effekt :brinnerup :hihi . Nackdelen är precis som på asfalt att effektpuckeln är lite svår att hantera vid fullt nerlägg, särskilt när banan börjar bli lite uppkörd med snösträngar som stör bettet.

Finndubb är ett måste!

Jag har kört flera säsonger utan termostat och med samma bestyckning i -25ºC som vid +30ºC, och den går ännu :Bugar

Magnus
 
Okeiii...
Vilken årsmodell har du då?
Ska se om jag kan få tag i vettiga finndubb.
Men hur är dem över registret? Är det som en 125cc?
Alltså allt kommer på en gång och sen nästa växel. Varvar dem lika jävligt och skrikit?
Om du förstår hur jag menar...

//Niklas


Lindhracing skrev:
CR 500 på is är jävligt kul effekt :brinnerup :hihi . Nackdelen är precis som på asfalt att effektpuckeln är lite svår att hantera vid fullt nerlägg, särskilt när banan börjar bli lite uppkörd med snösträngar som stör bettet.

Finndubb är ett måste!

Jag har kört flera säsonger utan termostat och med samma bestyckning i -25ºC som vid +30ºC, och den går ännu :Bugar

Magnus
 
MrX skrev:
Okeiii...
Vilken årsmodell har du då?
Ska se om jag kan få tag i vettiga finndubb.
Men hur är dem över registret? Är det som en 125cc?
Alltså allt kommer på en gång och sen nästa växel. Varvar dem lika jävligt och skrikit?
Om du förstår hur jag menar...

//Niklas

Jag har en 95:a.

Klart mycket bättre vrid än en 125:a men, jo, det är fortfarande en tvåtaktare som måste växlas flitigare än en stånka... :tungan Inte lika skrikigt/bålgetingslikt :jisses :hördu som en 125:a utan mera som ett...lejon med vingar, om vi ska hålla liknelserna till flygfän... :cdevil :angel

Den går lätt på bakhjulet på 4:an med finndubb :banana

Magnus
 
Låter ju kanon.
Vad kör du på för nån olja? Både växellådsolja och blandolja?
Hur blandar du? Gäller 2% här med eller?

//Niklas

Lindhracing skrev:
Jag har en 95:a.

Klart mycket bättre vrid än en 125:a men, jo, det är fortfarande en tvåtaktare som måste växlas flitigare än en stånka... :tungan Inte lika skrikigt/bålgetingslikt :jisses :hördu som en 125:a utan mera som ett...lejon med vingar, om vi ska hålla liknelserna till flygfän... :cdevil :angel

Den går lätt på bakhjulet på 4:an med finndubb :banana

Magnus
 
Jag har en KTM termostat monterad vintertid. Om du inte sätter på termostat får du tejpa kylaren. De riktiga isrävarna isolerar även kröken, avgaserna går visst fortare ut då. Jag har inte behövt bestyckat om något. 4% TTS passar min cykel.
 
Okeii...
Satsar nog på tejp till att börja med.
TTS oljan är det den halv billiga för typ 90kr??

//Niklas

farmerlip skrev:
Jag har en KTM termostat monterad vintertid. Om du inte sätter på termostat får du tejpa kylaren. De riktiga isrävarna isolerar även kröken, avgaserna går visst fortare ut då. Jag har inte behövt bestyckat om något. 4% TTS passar min cykel.
 
MrX skrev:
Låter ju kanon.
Vad kör du på för nån olja? Både växellådsolja och blandolja?
Hur blandar du? Gäller 2% här med eller?

//Niklas

I växellådan kör jag Ipone, kommer inte ihåg vilken typ.

I tanken :dricka (löjligt kul med alla dessa smilies) kör jag 2-3% Castrol Super TT eller TTS.

Magnus
 
Back
Top