Cr 500

MrX skrev:
Vilken årsmodell har du?
Hur menar du då att starta upp den? Varmkörning osv?
Vad kör du med för bestyckning då?

//Niklas




Jag såg där på den bifogade länken du hade att det fanns finndubb på den sidan.
Vad ligger dem på i pris?

//Niklas

4500kr, Maxxis stomme eller Duri HD, kompl fram+bak, 21+ 18/19.
Skickas med bussgods alt postpaket. Frakt tillkommer.

www.enginehardware.se
 
doordie skrev:
Den som inte bestyckar en tvåtakt om det är +25 eller -25 har definitivt
ingen aning vad som är "Rätt" bestyckning och har antagligen "tokfett"
bestyckat på sommaren. :kocko

//doordie

Aj aj aj, kändes som om den :kocko var riktad som en rak höger till mig... :hihi Men du har så rätt, bestyckning är inte min starka sida, så att jag åker "tokfett" på sommaren är högst troligt. På den "elitnivå" jag hittills befunnit mig har huvudsaken varit att det startar senast på andra kicken och att jag har "tokroligt" året runt... :1pajas

Magnus
 
MrX skrev:
Vilken årsmodell har du?
Hur menar du då att starta upp den? Varmkörning osv?
Vad kör du med för bestyckning då?
//Niklas

en 93:a, som Jösse säger så är det inte som att kicka en 125/250,man får oftast bara ett kolvslag på sig.Jag tycker min 500 är betydligt mer tungkickad än kompisarnas 250,men jag har lärt mig att kicka igång min sittandes nu :D
182 på huvudmunstycket,nål och lågfarts har jag ingen aning om!

Loy skrev:
Är den inte för stor så testa att lägga upp den på www.putfile.com
tyvärr den är på nästan 80mb tror jag,nån som kan ta den på msn och lägga upp?
 
Brännström skrev:
en 93:a, som Jösse säger så är det inte som att kicka en 125/250,man får oftast bara ett kolvslag på sig.Jag tycker min 500 är betydligt mer tungkickad än kompisarnas 250,men jag har lärt mig att kicka igång min sittandes nu :D
182 på huvudmunstycket,nål och lågfarts har jag ingen aning om!


tyvärr den är på nästan 80mb tror jag,nån som kan ta den på msn och lägga upp?
skulle bra gärna vela veta hur stor skillnaden är mellan att kicka igång en cr500 mot min FE 501. 2taktarna måste väl ändå vara lättare att få igång iom lägre komp samt tändning för varje varv. :va
 
Jag har en polare som har en husaberg 400 -98 tror jag det var och den är ganska trög kickad faktiskt, man måste få den rätta knycken sen brukar det gå bra. :tummenupp
Men jag håller med dig en 2-taktare bör ju vara mer lättkickad än en 4-takt.
Hur ligger det till egentligen, ni som kickat både cr500 och diverse 4-taktare?

philsson skrev:
skulle bra gärna vela veta hur stor skillnaden är mellan att kicka igång en cr500 mot min FE 501. 2taktarna måste väl ändå vara lättare att få igång iom lägre komp samt tändning för varje varv. :va
 
Nog är det tyngre att kicka fyrtakt nog, iaf de större hojjarna. 400 och 450 går ganska bra, där äre mest veva, däremot de större typ husa 650 får man trycka till ordentligt på.

CR500 har så kort kick dock, så den blir tung å kicka just därför. Kan tänka mig att de e ganska lika 501/CR500.

Förövrigt så fick jag kicka min polares CR500 de första gångerna han körde med den, för han fick inte igång den själv :D Och han väger dubbelt så mycket som jag...
 
Okeii.
Men kicken kan man väl förlänga lite just för att få lite mer att trycka på eller hur man nu ska förklara det.
Men bara man får in den rätta "knycken" så ska det nog inte vara några problem.



Olof Eriksson skrev:
Nog är det tyngre att kicka fyrtakt nog, iaf de större hojjarna. 400 och 450 går ganska bra, där äre mest veva, däremot de större typ husa 650 får man trycka till ordentligt på.

CR500 har så kort kick dock, så den blir tung å kicka just därför. Kan tänka mig att de e ganska lika 501/CR500.

Förövrigt så fick jag kicka min polares CR500 de första gångerna han körde med den, för han fick inte igång den själv :D Och han väger dubbelt så mycket som jag...
 
En CR500:a ska starta på första kicken, undantagsfall andra kicken. Annars är något inte som det ska.

Kort kick? Tycker den räcker till.

Vikten spelar ingen roll när man kicka igång den. Bara teknik. Kan vara lite bökigt om man har hög kompression iofs.

huvudmunstycke 175-182 beroende på temp
tomgång 55-65

Allt detta står i manualen.
Är du snäll kanske jag kan sälja en av mina tre. :hihi
 
Jag heter Lasse skrev:
En CR500:a ska starta på första kicken, undantagsfall andra kicken. Annars är något inte som det ska.

Kort kick? Tycker den räcker till.

Vikten spelar ingen roll när man kicka igång den. Bara teknik. Kan vara lite bökigt om man har hög kompression iofs.
Jag menar inte att den inte räcker till, men att det blir tyngre å kicka den jämför med andra pga det.

Och angående vikten så var det precis det jag menar ;)
 
Vad har du för extra munstycken?
Jag är intresserad av dem :)

Jag heter Lasse skrev:
En CR500:a ska starta på första kicken, undantagsfall andra kicken. Annars är något inte som det ska.

Kort kick? Tycker den räcker till.

Vikten spelar ingen roll när man kicka igång den. Bara teknik. Kan vara lite bökigt om man har hög kompression iofs.

huvudmunstycke 175-182 beroende på temp
tomgång 55-65

Allt detta står i manualen.
Är du snäll kanske jag kan sälja en av mina tre. :hihi
 
Att kicka tvåtakt är bara att trampa till ordentligt. Ge lite gas om motorn är varm, choke och ingen gas om motorn är kall.
Inga problem att starta med gympadojor..om man vågar, så du behöver ju knappast förlänga kicken.
Stora fyrtaktare är det viktigare att hitta rätt läge och kicka med lika mycket kraft genom hela rörelsen.

Ska du köra is så kan du lägga kartongpapp för den ena kylaren (eller delvis ena, beroende på temp), så han inte går för kallt.
Gå upp på huvudmunstycke två, tre storlekar från det du kör på sommaren. Man får känna efter hur motorn går och titta på stiftet.
Bra isdäck är ett måste, funkar med endurodubb.
Dreva om, så motorn får jobba lite mer än att varva ur hela tiden.
Mina 2 ören.
 
Sorry Magnus,va inte illa menat :pannkyss utan allmän info om bestyckning är viktigt ,allra helst på tvåtakt. :tummenupp

(Tips,finns en del KX500 billiga på blocket om man vill bli "grön"! ) :D :D

//doordie
 
Last edited:
Brännström skrev:
Hur är kawas 500 motför hondas i karaktär och allmännt? Skulle verkligen vilja prova en kawwa 500 :D

Kawan ska vara mer som en 250 i karaktären.
Det sitter ju avgasport i den, så den drar bättre på höga varv men har inte lika grymt bottendrag som cr:en.

Har dock inte kört kx:en själv.
 
Kx500

Kx500 är mycket snäll till sin karaktär pga KIPS, som är en anordning som
varierar avgasportens duration efter varvtalet och därmed gör en mjuk
övergång mellan låg/mellan registret till högeffektsregistret eftersom varvtalet ökar.
Den upplevs som mindre "brutal" än CR500 därmed, men egentligen får
man en mera körbar motor med en oftast en högre toppeffekt.
KIPS varierar kompressionen mellan lågvarv (hög komp) till högvarv (lägre komp).
Mindre benägen att "spika" som en bonus.
En mycket sinnrik konstruktion! :tummenupp
(har KÖRT båda märkena)
Kan tillägga att jag kört klassikern(stångebroslaget,ränneslätt och gotland) i år på kx500 och har överlevt. :yoparty

//doordie
 
Last edited:
doordie skrev:
Kan tillägga att jag kört klassikern(stångebroslaget,ränneslätt och gotland) i år på kx500

//doordie

Ja det är väl inte att rekommendera om man vill ha en bra placering :hihi
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top