Tack för sakligt svar.
Tog mej friheten att numrera dina frågor så blir de lättare att svara på.
1) Nej, jag har inte läst alla seriösa, utan min mening var att av alla seriösa jag läst så fann man inga positiva effekter av ivermectin på Covid-19.
Ok. Så det kan finnas seriösa som visar positiva effekter. Vi kan alltså inte dra någon slutsats än om ivermektins ev effekter?
3) Vetenskapligt konsensus.
Så jag ska inte lyssna på dig? Konsensus har inget med vetenskap att göra.
Känns som relativt mycket som är mlm konsensus inte alls finns särskilt mycket "seriös" vetenskap bakom(?)
Äta grönsaker är bra, ät mindre mättat fett - det ökar risken för cancer och hjärt/kärlsjukdom, ät mindre rött kött - det ökar risken för cancer och hjärt/kärlsjukdom, LDL är det farliga kolesterolet(fast det inte ens är kolesterol), ät en balanserad kost.
Känns farligt nära konsensus(som tur är börjar det ordna upp sig lite i flera av ovan iaf).
Ok. Åt båda hållen antar jag. Lite intressant då jag själv tycker det känns som att folk tycker att så fort något är peer-reviewat så är det sant. Folk skriker till höger och vänste och förkastar saker som inte är peer-reviweade, tycker det belyses lite från fel vinkel från vanligt folk.
Lite som denna:
5) Nej. Jag sitter inte på en lista över seriösa artiklar inom ämnet.
Fanns ju i länken sa du ju själv. Hur avgör du seriositeten? Så vi ska bara tro på dig då att de som var seriösa inte påvisade positiv effekt, och att de du anser seriösa ens är seriösa?
Bra då är vi inne på samma spår iaf. Och epidemiologi/observationsstudier generellt är ju mlm svåra att göra på ett bra sätt. Ligger lite i sakens natur. Speciellt när det fanimig överallt pratas om risk och så är det obesrvationsstudier det hänvisas till. Bara fel rakt av.
Till sist då, inte riktat till dig.
Fattar bara inte varför det skriks som över att just ivermectin skrivs ut off-label. Det är ju som sagt hur vanligt som helst. Skrik på studier på allt annat också, jävla panik över ivermectin helt plötsligt.
- Hej jag är chef över kliniken här och vi upplever bra resultat på patienter vi skrivit ut ivermektin off-label till.
- Ok, det var ju bra, det får jag ingen panik över.