Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fast frågan är om vi är mycket bättre här.....:huvet

Intervju med initiativtagaren här:
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Det är ändå intressant att folk väljer att demonstrera i Sverige, ett land där vi inte haft någon hård lockdown och inte är lika sociala som t.ex. England och Italien när det gäller att umgås med nära och kära eller har någon typ av pubkultur. Hade kunnat köpa att man varit frustrerad i UK eller Irland....men här....
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är ändå intressant att folk väljer att demonstrera i Sverige, ett land där vi inte haft någon hård lockdown och inte är lika sociala som t.ex. England och Italien när det gäller att umgås med nära och kära eller har någon typ av pubkultur. Hade kunnat köpa att man varit frustrerad i UK eller Irland....men här....
Den siste idioten är inte född ännu! :huvet
Jag gissar att anti-vaccin-gener är ganska självreglerande...
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Väntar forffarande på min fråga:
Vem har ansvaret för alla dem som fått biverkningar och dött av vaccinet??
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det där vi står alltså? Vi ska aktivt välja att offra några för att rädda många?
Jag tycker att det är fel att välja att döda någon.

Hur många räddar jag genom att ta vaccinet?
Räddas de inte lika bra genom att ta vaccinet själva?

Ska vi tänka likadant om alla smittsamma sjukdomar och därtill vaccin som existerar? Varför/varför inte?

Edit. Fö fortfarande inget svar på frågan.
Så ja någon kanske någon tycker det är rätt att några få dör för att rädda många. Frågan om vem som ansvarar vid biverkningar kvarstår.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vem ansvarar för biverkningar av att inte ta vaccinet?
Vilka biverkningar kan en person få av att inte ta vaccinet?

Vem ansvarade för dessa biverkningar innan ett vaccin fanns och vem ansvarar för biverkningarna av att inte vaccinera sig mot säsongsinfluensa tex?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vilka biverkningar kan en person få av att inte ta vaccinet?
Man kan dö av en virusrelaterad sjukdom eller klara sig lindrigt med totalt förstörda lungor. Vill det sig riktigt väl får man gå på anhörigas begravningar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man kan dö av en virusrelaterad sjukdom eller klara sig lindrigt med totalt förstörda lungor. Vill det sig riktigt väl får man gå på anhörigas begravningar.
Det är inte en biverkning.

Så är det att leva. Patogener finns ibland oss som en del av livet.
Vem tar ansvar för det livet har att ge en?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Det klassiska "spårvagnsproblemet" - skall man rädda ett stort antal människor även om man vet att det val man gör på samhällsnivå då kommer att innebära att ett fåtal får sätta livet till. Ett på sätt och vis olösligt problem som i sina extremer har olika svar om man har en utilitaristisk eller moralfilosofisk utgångspunkt. Resonemanget utgår då ifrån att det är samhället som skall göra valet åt individen.

För egen del föredrar jag att se det med en individuell utgångspunkt. Det skall vara frivilligt att vaccinera sig. Trots att jag löper liten risk att drabbas allvarligt om jag blir smittad av Covid-19 har jag för egen del väldigt lätt att motivera en vaccination. Det handlar bara om att se till helheten och inte bara tänka kortsiktigt utan också långsiktigt. Risken att få en allvarlig biverkan av vaccinet är extremt låg i förhållande till alla andra risker jag frivilligt utsätter mig för. På lång sikt och även om jag ser på det rent egoistiskt är det dock väldigt negativt att ha ett samhälle där vi inte kan leva som vanligt. En fortsatt smittspridning är också negativ eftersom det ger upphov till fler mutationer och mer långdraget elände. Dessa saker drabbar i slutändan mig också. Därför blir det för mig självklart att utsätta mig för den lilla risk det innebär att ta vaccinet.

Sedan har naturligtvis staten och andra aktörer i samhället en väldigt viktig uppgift att se till att medborgarna får korrekt information om risker, nyttor m.m., inte minst med tanke på hur vanligt det idag är med konspirationsteorier osv, så att var och en kan fatta sitt individuella beslut om vaccination på rätt grunder.
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Förhoppningsvis så kommer folks vilja att röra på sig och uppvisande av att man är vaccinerad vid resor att tvinga dom anti-vaxxers som finns att vaccinera sig.
När vinsten är tillräckligt stor (som en utlandsresa) så kommer det hända.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top