Covid-19 viktig information!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kan nån förklara för mig hur minskad mängd blodplättar kan ge blodpropp?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ja, blir man sjuk är risken 165 000 på miljonen att få blodpropp medans av vaccinet är risken som högst 11 på miljonen.
Men det kan kanske vara en del av Darwins utvecklingslära att hellre bli sjuk... :hihi
Baserat på dina svar som inte kan riktas till mig verkar du ha svårt att ta in det jag skriver eller vad är poängen med att posta samma info?
För övrigt stämmer det inte att 165K av en miljon sjuka får blodproppar. Det står att 165K av en miljon kan få blodproppar om de blir allvarligt sjuka men att det i praktiken är lägre pga att dessa patienter får blodförtunnande medel.
Det är faktiskt inget som säger att man kommer bli sjuk eller allvarligt sjuk utan vaccin och de allra flesta får väldigt mild symptom. Observera att jag inte är emot vaccin och det handlar inte om att inte ta vaccin utan om vilket.

andersbrink: Ja, det tog vi upp i tråden för några veckor sedan. Skitliten risk, statistikt obetydlig skillnad kan tyckas men det är liv. Människor som dött direkt till följd av Astras vaccin och inte av annan orsak.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Blev vaccinerad 18:15 idag. Efter jag suttit kvar en kvart för kolla upp att jag mår bra var det bara att cykla hem. Fick ett kort på att jag fått 1:a dosen och tid för 2:a dosen om 6 veckor. Min särbo med samma Phizer vaccin i Skåne fick 2:a dosen efter 2,5 veckor. Så jag har en känsla av att man i Gbg Region Västra Götaland försöker ge så många som möjligt 1a dos för ge så många som möjligt visst skydd och skjuter på dos 2 till max tid enligt Phizer's rekommendation. På grund av "bristen" på vaccin.
Vaccinationslappen blir väl ha med Passet för att få ett varmt och hjärtligt välkomnande utomlands.
 

Bifogat

  • 1a-DOS-C-19-Vac-210415.jpg
    1a-DOS-C-19-Vac-210415.jpg
    315.6 KB · Visningar: 15
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Blev vaccinerad 18:15 idag. Efter jag suttit kvar en kvart för kolla upp att jag mår bra var det bara att cykla hem. Fick ett kort på att jag fått 1:a dosen och tid för 2:a dosen om 6 veckor. Min särbo med samma Phizer vaccin i Skåne fick 2:a dosen efter 2,5 veckor. Så jag har en känsla av att man i Gbg Region Västra Götaland försöker ge så många som möjligt 1a dos för ge så många som möjligt visst skydd och skjuter på dos 2 till max tid enligt Phizer's rekommendation. På grund av "bristen" på vaccin.
Vaccinationslappen blir väl ha med Passet för att få ett varmt och hjärtligt välkomnande utomlands.
Jag känner en som fick Astras idag i Stockholm. Med tanke på bla osäkerheten om hur den skyddar mot andra varianter som den sydafrikanska hade man hoppats på annat vaccin men det skyddar kanske bra mot svår covid. Vi får se vad de kommer fram till efter bättre studier men i Sydafrika kom man fram till att vaccinet inte har någon effekt och därför sålde de allt av Astras vaccin. Andra dosen kommer tas först i juni så det stämmer nog att de vill ge många en första dos.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Liten uppdatering från skyttegravarna. Vi kämpar på. Den nedåtgående trenden är bruten men det är för tidigt att säga ifall förra veckan var en tillfällighet eller om vi är på väg uppåt igen. Vid det här laget borde vi sett en påsklovseffekt.
Följande siffror gäller alltså bara Region Västerbotten.
 

Bifogat

  • V14.png
    V14.png
    67 KB · Visningar: 12

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Så här ser det ut i andra länder:

I Norge har en av 27 000 som fått Astra Zenecas vaccin drabbats, i Danmark en av 40 000, i Storbritannien en av 600 000 och i Finland en av 62 000

Det varierar kraftigt och risken kan nog förändras ordentligt (minskad/ökad) även inom ett land om vaccinationen fortsätter. Om jag minns rätt, när Astra och blodproppar var en nyhet hade Sverige 2 fall på ca 85K vilket är ungefär som Danmark, idag kanske det inte alls ser likadant ut?
Minns även att det fanns 10 fall med Pfeizers och en bit över 400K vaccinerade. Fallen mellan de två vaccinerna skiljde sig då knappt i Sverige sedan vet jag inte om man kan se en direkt koppling till blodproppar med Pfeizers vaccin eller inte. Hur allvarlig bieffekten är verkar skilja sig, och det handlar också om ovanliga blödningar som är kopplade till Astras vaccin som jag förstår det.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mer om blodproppar.

Skamlöst citerat från SweClockers:
Högre risk att få blodpropp om man får COVID-19 jämfört med om man får vaccin.

Sinustrombos
AZ: 5/milj
mRNA: 4/milj
Covid: 39/milj

Buktrombos
AZ: 1,6/milj
mRNA: 44,9/milj
Covid: 436,4/milj
(Influensa: 98,4/milj)

Enkelt sammanfattat: Ca 9 gånger fler med COVID-19 har fått blodproppar än de som fått det efter att de vaccinerats.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När vi ändå pratar om blodproppar.

Hur många får blodproppar i Sverige ett "normalt" år när det inte var corona?
Sen kan man fråga sig hur många av de som nu fått vaccin och drabbats av blodproppar skulle fått det iallafall?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Någon nämnde i tråden då nyheten om blodproppar var nytt att det kanske har något att göra med att man exponerar sig för viruset mycket eftersom flera ur sjukvårdspersonal var drabbade och det var en av många tankar jag hade då med. Dessa personer som varit drabbade har extremt mycket antikroppar mot trombocyter, något man kanske har då man utsätter sig för viruset ofta som sjukvårdspersonal eftersom de aldrig har sett en sådana höga nivåer tidigare?
Eller är det pga vaccinet eller bara udda människor?
Spekulerar bara men i nuläget tycker jag man ska stoppa vaccinet helt då ett visst antal människor ska dö jämfört mot om annat vaccin används.

Kanske läge att testa för antikroppar hos individer som vet med sig att de haft Corona tidigare, innan man vaccinerar med Astra alltså.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När vi ändå pratar om blodproppar.

Hur många får blodproppar i Sverige ett "normalt" år när det inte var corona?
Sen kan man fråga sig hur många av de som nu fått vaccin och drabbats av blodproppar skulle fått det iallafall?

Det blir väl lite konstigt och jämföra med ett helt år med antalet blodproppar kort efter vaccination.

Rimligare borde väl vara att jämföra veckan efter vaccination mot en normal vecka.

8700/år skulle då bli 17 per miljoner under en normal vecka.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kanske läge att testa för antikroppar hos individer som vet med sig att de haft Corona tidigare, innan man vaccinerar med Astra alltså.

Tror de vill att de som haft corona och har antikroppar ska vaccinera sig för bättre eller längre skydd. De vet ännu inte hur länge man är skyddad. Det finns uppskattning från 8 månader till flera år och jag tror planen är att köra påfyllning med jämna mellanrum.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det blir väl lite konstigt och jämföra med ett helt år med antalet blodproppar kort efter vaccination.

Rimligare borde väl vara att jämföra veckan efter vaccination mot en normal vecka.

8700/år skulle då bli 17 per miljoner under en normal vecka.

Hihi, det har du rätt i. Det låter mycket rimligt att de bör jämföra under en tidsperiod. Med reservation att man förbiser något nu. Ska kika vidare på det men nu jogging i solen!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top