Raderad medlem 51742
Guest
Lördagen den 26 augusti uppdaterade USA:s nationella folkhälsomyndighet Centers for Disease Control and Prevention (CDC) sin hemsida. En sensationell uppgift gick då att läsa; av alla som officiellt avlidit av Covid-19 i USA, vilket den 2 september uppgavs vara nästan 190?000 personer, så var det egentligen bara 6 procent som inte haft en eller flera andra allvarliga sjukdomstillstånd eller dödsorsaker.
De övriga 94 procenten hade dessutom i snitt 2,6 (sic!) andra sjukdomstillstånd eller dödsorsaker. Många häpnade över nyheten och väntade på att det politiska och mediala etablissemanget i USA och kanske även omvärlden, inte minst de länder som totalförstört sin ekonomi och befolknings liv genom drakoniska virusrestriktioner, skulle ta upp den och omedelbart ändra sina riktlinjer och häva de nedstängningar som förlamat världen. Men det enda som hördes från världens ledare var en retweet av nyheten från president Donald Trump, som skrev:
Denna vecka har CDC i tysthet uppdaterat Covid-talen och medger att endast 6% av alla 153 504 registrerade dödsfall faktiskt beror på Covid.
Det blir 9?210 döda. Övriga 94% hade 2-3 andra allvarliga sjukdomstillstånd och den absoluta majoriteten var mycket gamla.
Tweeten raderades av Twitter. Den nästan totala tystnaden var öronbedövande
Trodde inte jag skulle ge mig in i den här tråden igen, men nu blev jag nyfiken. Jag skulle vilja förstå detaljerna bättre. Har du möjligen någon länk till ursprungsinformationen? Ang. Trumps tweet är det förstås knepigt om den är borttagen, men kanske finns det någon skärmdump eller åtminstone originalcitatet på engelska?
För mig låter det nämligen som att Trump felciterar CDC. Att absoluta merparten som avlider i Covid-19 har bakomliggande sjukdomstillstånd och oftast flera sådana är ju inget nytt. Det handlar alltså om sjukdomstillstånd som innebär riskfaktorer att bli allvarligt sjuk i Covid-19. Finns massor av statistik kring detta sen tidigt i våras från flera länder och jag vill minnas att det varit uppe flera gånger i den här tråden. Minns inte tidigare statistik så väl att jag kan avgöra om CDC:s siffror sticker ut i något avseende.
Men om Trump nu twittrar om att endast 6% av dödsfallen skulle bero på Covid-19 och detta skulle stämma låter det ju sensationellt. Det är en skillnad på riskfaktor, samsjuklighet och direkt dödsorsak. Låter ju då snarare som att han förmedlat ett faktamässigt helt annorlunda påstående än vad CDC faktiskt publicerat.