Svår fråga, med tanke på det extremt osäkra läget, men så här skulle jag själv tänkt:
UD har sagt att avrådan från utlandsresor gäller till 15 juni, men det är ju preliminärt - kan mycket väl ändras. Gissningsvis är det så att när det väl ändras kommer det utfärdas mer specifik avrådan för olika länder, beroende på hur situationen ser ut.
Finland har inte kommit alls lika långt i smittspridningen som Sverige och särskilt Åland verkar vara väldigt lindrigt drabbat med bara ett fåtal konstaterat smittade. Troligtvis kommer det innebära att de behöver ha restriktioner under ganska lång tid framåt - smittan har ju inte försvunnit. Nu börjar de väl så småningom lätta på restriktionerna, men jag skulle nog gissa att det kommer vara restriktivt med inresor från Sverige ett tag framöver. Som en liten ögrupp är ju Ålands sjukvård troligen mer sårbar än fastlandet och rimligtvis vill de väl inte riskera att tappa kontrollen över spridningen, genom att släppa på med resor från smitthärden Sverige i första taget.
Jag skulle själv bedöma det som väldigt osannolikt att det går att genomföra resan så tidigt som i mitten av juni, om ens i år. Kanske blir det möjligt senare under sommaren, men jag skulle ändå utgå från att risken är mycket stor att det behöver blåsas av - det blir en stor chansning. Om jag skulle chansa skulle jag se till att boka allt så att det är avbokningsbart och noga följa utvecklingen över smittspridningen och åtgärder som sätts in. Med tanke på risken att bli kvar på Åland ifall restriktioner snabbt återinförs skulle jag inte ge mig iväg förrän det kommit data som visar att de har uppnått eller är väldigt nära flockimmunitet eller att de satt in betryggande åtgärder (testning av inresande osv.) som gör det möjligt att tillåta inresor, men ändå hålla smittspridningen under kontroll.