Covid-19 viktig information!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Sverige kan det här med pandemier.

Italien hade inte en aning, det hade vi.
835c34c2b1fe92ff8b2a6d4de5e9f000.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Statistik cirkulerar runt på internet känns det som, vem ska man lita på.
https://www.expressen.se/nyheter/co...ra-missvisande-flera-felkallor-i-statistiken/

Nedan kommer från statista, känns inte som Sverige då ligger i topp som din graf Markus.
death_rate_8_april.gif
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
https://www.perstorp.com/en/news_ce...duction_to_solve_national_disinfection_crisis

"Kemiföretaget Perstorp startar storskalig produktion av hand- och ytdesinfektion till svensk sjukvård, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
"Produktionskapaciteten förväntas överträffa sjukvårdens nuvarande brist på desinfektionsmedel för såväl händer som ytor, och produkterna erbjuds till självkostnadspris". Den första leveransen väntas vara levererad till Socialstyrelsen efter påsk. (TT)"
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Shekarabi verkar vara en riktig glädjedödare. Nu ser han sin chans att få fäktas lite bland tupparna och utöva sin makt.

Ja, sen tror jag inte heller att man enbart bör förklara med maktbegär det som kan förklaras med bias. Alla har ju en bias, så även politiker (särskilt de som är väldigt ideologiskt drivna), vilket blir extra tydligt i dessa tider. Man gör div. tankefel som bl.a. påverkas av de uppfattningar man har sen tidigare. En situation som denna gör då att man dels tenderar att fokusera extra mycket på och koppla samman denna kris med såväl problem som lösningar man velat fokusera på tidigare, dels att stundens allvar och brådskande karaktär gör att man höjer sin generella ribba för vilka åtgärder som kan anses försvarbara.

Kombinerat med att människor i allmänhet i tider av rädsla och oro höjer sin acceptans för frihetsbegränsningar och efterfrågar "hårdare tag" från staten tror jag vi efter denna kris, liksom vid andra tidigare kriser (som exempelvis terrordåd) kommer se en betydande risk för ökad ändamålsglidning, där begränsningar i människors frihet som tidigare aldrig accepterats kommer drivas igenom i små steg som vart och ett kan motiveras utilitaristiskt ("för allas bästa") och accepteras av befolkningen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där är såklart oroväckande. Varifrån kommer grafen och när är i tiden är den tagen?

Tanken är att så split och sprida tvivel, inte att redovisa faktaläget.

Gemensamt för de ”källor” som kommer från det hållet.


Buy quality, cry once
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Man kan ju diskutera den exakta metoden men man bör nog göra sitt bästa för att bättra på immunförsvaret redan innan man känner sig sjuk.
Jag har infört vitamintillskott i vårt hem, någon slags multivitamintablett som vi försöker komma ihåg att ta varje morgon. Nu äter vi iofs ändå från hela kostcirkeln men hellre lite för mycket än lite för lite vitaminer.
Även c-vitamintabletter har vi köpt men konsumtionen av dessa har väl blivit lite bristfällig.

Och så dricka regelbundet och se till att inte sova för lite.

Och så en whiskey på kvällen så att virusen dör innan man lägger sig. :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, sen tror jag inte heller att man enbart bör förklara med maktbegär det som kan förklaras med bias. Alla har ju en bias, så även politiker (särskilt de som är väldigt ideologiskt drivna), vilket blir extra tydligt i dessa tider. Man gör div. tankefel som bl.a. påverkas av de uppfattningar man har sen tidigare. En situation som denna gör då att man dels tenderar att fokusera extra mycket på och koppla samman denna kris med såväl problem som lösningar man velat fokusera på tidigare, dels att stundens allvar och brådskande karaktär gör att man höjer sin generella ribba för vilka åtgärder som kan anses försvarbara.

Kombinerat med att människor i allmänhet i tider av rädsla och oro höjer sin acceptans för frihetsbegränsningar och efterfrågar "hårdare tag" från staten tror jag vi efter denna kris, liksom vid andra tidigare kriser (som exempelvis terrordåd) kommer se en betydande risk för ökad ändamålsglidning, där begränsningar i människors frihet som tidigare aldrig accepterats kommer drivas igenom i små steg som vart och ett kan motiveras utilitaristiskt ("för allas bästa") och accepteras av befolkningen.

På tal om begränsningar av integriteten och frihet. Från 6:40 ungefär kommer han till sak.
https://www.youtube.com/watch?v=zFpzk9CTCX8
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Trollar?

Vitlöken gör att du börjar svettas, och svett kyler kroppen. Prova själv. Samma sak om du äter stark kryddat mat du börjar bli varm och svettas. Att den många är positiva effekter är inget nytt.

Om du inte tror på detta så prova gärna själv först innan du yttrar dig.

Salt+vatten har använts i det militära i decennier, kanske inte idag men tidigare.
Har du torrhosta är det utmärkt att använda.

Näsdroppar=salt+vatten.

Kallt tror jag inte du skall dricka om du är förkyld, och har hosta.

http://koksaltlösning.se/gurgla-med-koksaltlösning
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Vitlök har ju om inte annat fördelen att det håller andra på avstånd, och det minskar ju smittorisken :hihi


Liksom surströmming. Och det är rätt det du säger för många är det så. Men håller de sig på avstånd så är risken för smitta mindre.

Guys, ät MYCKET vitlök.:hihi
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sen kan det ju vara Hanlons rakkniv som spökar ibland också ;)
Det där var väl ett tråkigt inlägg, du som brukar kunna bete dig så fint.
Kanske din nya kompis har dåligt inflytande på dig?




Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Vill bara passa på att lyfta på hatten för Brooklyn som orkar nyansera debatten och bemöta många av de tvivelaktigheter som förs fram i den här tråden. Keep it up!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det där var väl ett tråkigt inlägg, du som brukar kunna bete dig så fint.
Kanske din nya kompis har dåligt inflytande på dig?




Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Varför tog du åt dig negativt av mitt inlägg?. Jag tog upp Hanlons rakkniv just därför att skälet till att uppgifter ibland blir misstolkade eller redovisas på ett missvisande sätt inte nödvändigtvis måste bero på att någon medvetet försöker så split och sprida tvivel (vilket BrooklynS var inne på) utan också kan förklaras av att det helt enkelt är väldigt många med varierande kompetens som gör sina egna hobbyanalyser och då är det kanske inte så märkligt att det blir fel ibland.

Jobbigt om man alltid skall behöva vara övertydlig och skriva en massa disclaimers i inläggen för att inte bli fultolkad :(

Börjar bli förbannat trött på det här misstänkliggörandet i diskussionen från olika håll hela tiden, där det bara handlar om VEM som säger något, snarare än VAD som sägs. Där det en person säger automatiskt diskvalificeras bara för att det finns saker denne tidigare sagt som gör att man associerar denne med "motståndarsidan". Där man t ex antingen ALLTID misstror det myndigheter säger eller omvänt att man ALLTID anser att de som kritiserar något som en myndighet sagt eller gjort därmed är ute i illvilliga syften. Det blir en sån jävla fördumning av diskussionen och leder ingenstans.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top