Covid-19 viktig information!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
HNeLEAf.jpg
Just den här biten i första inlägget har inte varit så viktig i denna tråd men tillsammans med den stora pessimistiska delen så skulle vi kunna köra SportHoj till Puolanka och besöka pessimistmusikalen. Och visa att vi är sämre! Om Corona tillåter naturligtvis...

...

Sommar i Poulanka är alltid händelserik!

 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Då borde vi sticka ut på samma sätt som våra grannländer. Vi borde vara på samma nivå.

Tror det ligger i svenskens natur att klaga och vara pessimistisk :-D
Fick höra det av min svenskamerikanska vän när jag var i NY. Jag klagade tydligen på mycket som att det slog om från 20 grader till typ 0 grader på några dagar. Amerikanerna i gänget tyckte det var roligt och ville också vara svensk och började klaga på allt!
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Då borde vi sticka ut på samma sätt som våra grannländer. Vi borde vara på samma nivå.
Vet inte om du missat det men etnicitet har viss inverkan, t.o.m. media har vågat skriva om det. Sverige befolkning har numera en lite annorlunda mix än de andra nordiska länderna. Citatet "The major genetic risk factor for severe COVID-19 is inherited from Neanderthals" kan man söka på och hamna på en artikel författad av Svante Pääbo. Det beror alltså inte enbart på att man är ovöli (oförsiktig) med social distansering etc. Men så länge man envisas med att stå i en skidliftkö i Åre eller ha bröllop med 250 gäster lär vi ha fortsatt spridning tills alla blivit vaccinerade.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vet inte om du missat det men etnicitet har viss inverkan, t.o.m. media har vågat skriva om det. Sverige befolkning har numera en lite annorlunda mix än de andra nordiska länderna. Citatet "The major genetic risk factor for severe COVID-19 is inherited from Neanderthals" kan man söka på och hamna på en artikel författad av Svante Pääbo. Det beror alltså inte enbart på att man är ovöli (oförsiktig) med social distansering etc. Men så länge man envisas med att stå i en skidliftkö i Åre eller ha bröllop med 250 gäster lär vi ha fortsatt spridning tills alla blivit vaccinerade.
Sant, jag har skrivit om det i tråden faktiskt men tänkte inte på det nu. Invandrare från visst håll har en stor överdödlighet i Sverige men jag tror det mesta har med beteende att göra (baserat på de syrianer jag känner och känner till). När det gäller mörkhyade så är de i större behov av vitamin D (hormon) som visat sig ha mycket stor roll hur sjuk man blir. Egentligen ska man mäta mängden i blodet men ca 50-80 mikrogram borde vara bra för de flesta. Tänk på att vitamin D inte har någon skyddande effekt om man börjar ta det då man blir sjuk utan det tar tid att bygga upp. Ju fetare man är desto längre tid läste jag.
Finland är ett land som rekommenderat sina invånare att äta extra mycket d-vitamin under pandemin samt att de tillsätter selen. Något som knappt längre finns i vår odlingsjord om jag minns rätt och selen kopplas till svårighetsgrad av covid-19 enligt vissa studier. Högre nivåer gör att man inte blir lika sjuk samt tillfrisknar snabbare.


Jag måste klaga lite till :)
Så här såg det ut på en klubb i Stockholm, visserligen i somras med lättare restriktioner då min egen klubb också körde på (dock inte jag). Killen som får sitt blåa bälte är en talang och gjort sig snabbt känd i UFC med 3 snabba vinster. Han åkte på covid-19 i november och fick ställa in sitt livs viktigaste match, något han får göra nu i mars också då han tydligen har långtidscovid. Han har flera ggr fått åka in med ambulans. Nu senast kollapsade han i lobbyn och orkade inte ens ta sig till sitt rum, han trodde han skulle dö. Det är märklig för en kille med så otroligt grym fysik. Vi får se om han återhämtar sig men han flögs till USA för specialvård anordnat av UFC. Det är väldigt många klubbar världen runt som kör på, i USA täcker de för fönstren så att man inte ser aktiviteten. Med stor sannolikhet överlever de alla men så har vi de här trista fallen med förlorat luktsinne och långtidssjuka samt att de hjälper till att sprida viruset och belastar samhället.

 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Genom att masstesta personalen gång på gång med så kallade antigentester, som ger svar inom 15 minuter, verkar man till sist ha fått kontroll över det fatala coronautbrottet.

Det slående, enligt den ansvariga läkaren, är att mer än hälften – ”säg 70 procent” – av dem som testade positivt för covid-19 inte uppvisade några symptom alls.

I Sverige blir vi styrda av en autist som inte vet vad testresultat ska göra för nytta.

Medans de som testar kan kan ha öppet och normal verksamhet.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Snart ett år efter att Tegnell bedömde att Stockholm närmade sig flockimmunitet har 20% antikroppar.
Runt 700 svenskar hade då dött, och nu 12700 varav 3851 i Stockholm.
 

Bifogat

  • flockimmunitet.png
    flockimmunitet.png
    66.1 KB · Visningar: 14
  • Flockimmunitet_210221.png
    Flockimmunitet_210221.png
    63.7 KB · Visningar: 14

Raderad medlem 51742

Guest
Nu har EU-kommisionens forskningsenhet släppt sin handbok för beslutsfattare om hantering av komplexitet i krissituationer, med anledning av Covid-19. Författad av Dave Snowden som är en av de absolut främsta i världen på området och med utgångspunkt i det s.k. Cynefin-ramverket.


Intressant att jämföra olika länders hantering med rekommendationerna i boken.

Abstract
This field guide helps to navigate crises using the Cynefin framework as a compass. It proposes a four-stage approach through which we can: - assess the type of crisis and initiate a response; - adapt to the new pace and start building sensing networks to inform decisions; - repurpose existing structures and working methods to generate radical innovation; - transcend the crisis, formalise lessons learnt and increase resilience. The guide stresses the importance of setting and managing boundaries, building informal structures, keeping options open, distributing engagement and keeping an ongoing assessment of the evolving landscape. Action items, real life examples and demonstrations complement the references to the developing theoretical framework.
 
Last edited by a moderator:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar om Covid-19 sprids lättare ju mer tättbefolkat landet är ?
Det borde vara lättare hålla avstånd ju färre befolkningen är / km2 ?
Ungefär som det här nya i Sverige med max en person / 10 m2 i butik , gym om jag fattat det rätt ?
I botten när det gäller befolkningstäthet i Europa ligger Island 3,5, Norge 14, Finland 16, Sverige 23 invånare / km2.
Danmark har 135 invånare / km2
https://en.wikipedia.org/wiki/Area_and_population_of_European_countries
Jämför man sedan med antalet döda / 100000 invånare
Så har Island med 8, Norge med 11 och Finland med 13 döda minst i EU idag 20210222. Danmark har 40 döda / 100000 invånare.
medan Sverige med 122 döda /100000 invånare ligger nära länder som Frankrike med 118 invånare / km2 och och 122 döda / 100000 invånare
https://www.statista.com/statistics/1111779/coronavirus-death-rate-europe-by-country/
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hur tätbefolkat det är lär ju vara en faktor iaf hur pass lätt viruset sprider sig.
Mäter man hela landets area?
I vissa länder är större del av befolkningen centrerad till några få platser. Tex har Sverige väldigt mycket mer yta än Danmark där ingen eller få bor.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hur tätbefolkat det är lär ju vara en faktor iaf hur pass lätt viruset sprider sig.
Mäter man hela landets area?
I vissa länder är större befolkningen centrerad till några få platser. Tex har Sverige väldigt mycket mer yta än Danmark där ingen eller få bor.
Köpenhamn är dessutom mycket mer tätbefolkat än Stockholm. Trots detta så klarar sig Danskarna mycket bättre.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Befolkningstäthet lär väl ha viss betydelse, men samtidigt är det ju inte så enkelt att människor står jämnt utspridda över landet och sedan rör sig förutsägbart inom en viss radie. Tror snarare man får bryta ner det på specifika tätbefolkade områden inom ett land, men sedan spelar förstås beteenden in, tillsammans med specifika tillfällen och platser där smittspridning lätt kan uppstå, vilket borde kunna variera rejält även i områden med likartad befolkningstäthet. Men visst bör det vara rimligt att anta att inom exempelvis ett tätbefolkat storstadsområde uppkommer fler smittspridningstillfällen i förhållande till folkmängd jämfört med platser med låg befolkningstäthet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så Regeringen har ordnat en Pandemilag med 10m2 / per kund i butiker helt i onödan ? I strid med FHM.
Det har jag missat.
Men jag har läst om smittspårning i Kina.
En familj smittades.
Misstanke Resturangbesök.
Man hittade dom som suttit vid bord bredvid den smittade familjen.
De som satt vid ett bord bredvid familjen visade sig vara smittbärare.
De som satt vid ett annat bord bredvid "smittbärarbordet" var inte smittade.
Ventilationen i Resturangen " blåste luften så den gick från "smittbärarbordet" till familjen som fick Covid-19.
Smittan följer luften.
Den andra familjen, de som inte var smittade / smittbärare satt bredvid smittbärarbordet men så de inte fick luft från "smittbärarbordet".

Danska Seruminstitutet konstaterar vad FHM i princip sagt:
FHM har sagt så mycket som visat sig vara fel. Om FHM överhuvudtaget sagt detta ?
Länkar saknas till påståendena.
Exempel på FHM uttalande:
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Exemplet på en restaurang i Kina var ju ett av de första vi fick ta del av. Tror annars det inte spelar så jättestor roll var man befinner sig utan om det är folktätt eller ej med trängre utrymme där luften delas.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Västra Götalandsregionen skärper nu de regionala riktlinjerna. Nu gäller munskydd i kollektivtrafiken samt i inomhusmiljöer där det inte går att hålla avstånd.

Åkte idag från Majorna med 11an till Centrum ca 19:00. Jag tar en överblick när jag kommit ombord på 11an.
Jag ser 9 passagerares ansikte (de som sitter bakom mig, folk gillar se i färdriktningen). Ingen har munskydd.
Jag har munskydd.
Så stor är efterlevnaden. Nu kommer ju passagerarna på 11an utefrån svenskområden, typ Långedrag.
För innåt stan kommer flera passagerare på med munskydd. Ser ut som "nyanlända".
Och följer dom, som dom "nyanlända" jag känner, hemlandets media så har det ju varit munskydd länge.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Snart ett år efter att Tegnell bedömde att Stockholm närmade sig flockimmunitet har 20% antikroppar.
Runt 700 svenskar hade då dött, och nu 12700 varav 3851 i Stockholm.
Det var nån gång 2020 FHM uppskattade antalet Flockimmuna ( har haft Covid-19 utan hamnat på sjukhus) i Region Stockholm i förhållande till antalet sjuka i Region Stockholm.
Och journalister tog sig för att multiplicera FHM faktor för Flockimmuna med antalet kända sjuka i Region Stockholm (dvs de som kommit på sjukhus från Covid-19, endast så svårt sjuka att det var aktuellt för inläggning testades ju då för Covid-19)
och kom fram till att det fanns enligt FHM
dubbelt så många Flockimmuna i Region Stockholm som det officiellt fanns invånare i Region Stockholm.

Varpå FHM "harklade sig" och återkom med en ny faktor som gjorde att antalet Flockimmuna var lägre än antalet invånare i Region Stockholm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var nån gång 2020 FHM uppskattade antalet Flockimmuna ( har haft Covid-19 utan hamnat på sjukhus) i Region Stockholm i förhållande till antalet sjuka i Region Stockholm.
Och journalister tog sig för att multiplicera FHM faktor för Flockimmuna med antalet kända sjuka i Region Stockholm (dvs de som kommit på sjukhus från Covid-19, endast så svårt sjuka att det var aktuellt för inläggning testades ju då för Covid-19)
och kom fram till att det fanns enligt FHM
dubbelt så många Flockimmuna i Region Stockholm som det officiellt fanns invånare i Region Stockholm.

Varpå FHM "harklade sig" och återkom med en ny faktor som gjorde att antalet Flockimmuna var lägre än antalet invånare i Region Stockholm.

Jo, jag minns den rapporten. Man undrar hur många som varit inblandade och läst den rapporten innan publicering utan att en käft gjort den rimlighetsbedömningen. Vi har för många myndigheter i det här landet och FHM har under året verkligen visat sig vara överflödiga och tvärtom kontraproduktiva mot sitt syfte så den myndigheten är den första som kan läggas ner.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top