Computer for dummies

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Under ett samtal med min chef råkade jag nämna att mina kära kollegor inte vet hur man använder en dator och att detta borde dom lära sig.
Min chef tyckte då att jag ska lära dom data!!

Vissa av personerna har gått datakurser men vet fortfarande inte hur man startar en data eller någon aning om hur man använder en mus.
Vissa kanske kan men dom vågar inte. Vissa lämnar över till någon annan, bara för att slippa själva.

Jag ska sätta ihop ett kompendium och försöka lära dom det viktigaste.
Det svåra kommer bli att lära dom att maila och söka information på internet.

Några tips, gör ett inlägg eller skicka ett pm.
Har redan en del saker som ska vara med men vill ha lite andra ideer också.
Någon som vet vart man kan hitta program som hjälper en att lära sig tangentbordet? Det visas en bokstav på skärmen och sen ska du leta reda på den.

Alla tips är välkommna, jag kommer slita av mig håret innan jag är färdig med alla :huvet

Last edited:
Alicia skrev:
2597870 Under ett samtal med min chef råkade jag nämna att mina kära kollegor inte vet hur man använder en data och att detta borde dom lära sig.

Vissa av personerna har gått datakurser men vet fortfarande inte hur man startar en data eller någon aning om hur man använder en mus.
Vissa kanske kan men dom vågar inte. Vissa lämnar över till någon annan, bara för att slippa själva.

Någon som vet vart man kan hitta program som hjälper en att lära sig tangentbordet? Det visas en bokstav på skärmen och sen ska du leta reda på den.

Alla tips är välkommna, jag kommer slita av mig håret innan jag är färdig med alla :huvet

OM du nu skall hjälpa dem så kan det vara bra att du lär dig att det heter DATOR och att det du proppar i den i form av siffror och bokstäver är DATA.

Lycka till..

En grej kanske vore att reda ut begreppen..
Dator heter det, inte data..

Edit: Hehe.. där hann Biturbo före :)

Kan bara säga att jag inte avundas dig din uppgift. Mycket handlar nog om att försöka få folk att övervinna rädslan för att pröva sig fram. Få dem att förstå att ingenting kommer att explodera om man trycker på en tangent.

Sen är det bara att utrusta sig med mycket tålamod och vara beredd på att svara på samma frågor om och om igen.

Last edited:
Om du lyckas så får du gärna skicka en kopia till min far..

Får du extra betalt för det?
Om inte.. Skit i det.. Att lära ut datorkunskap till helt nollställda, äldre individer är ingen lockande tanke. Man får lov att lära sig grunderna själv. Lyckas man inte lära sig själv så är man inte mottaglig för datorer.
Samma sak som att vissa människor inte ska ha körkort. Missade man chansen att lära sig när tekniken kom så får man nog snällt leva med det. Min far har haft dator sen 95 men jag har ändå fått åtgärda hans jävla amatörfel så många gånger att jag tappat räkningen. Klickar "ja" på varenda satans certifikat som ploppar upp, inklusive de som inte är från bra företag. Sist jag tittade i hans dator hade han två olika google toolbars samtidigt, hela skrivbordet täckt med genvägar och ett antal program som startade som han påstod att han inte installerat. Typ hjälpverktyg och reklambaserade snabbstartsfält :huvet

Sätt dom vid datorn, ge dom instruktionsboken till e-post programmet och säg att dom får lösa det själv. :)

När jag jobbade på Vin & Sprit blev min uppgift att lära ut till ca 15 killar/gubbar på distributionsavd ett helt nytt system. Det handlade om orderläggning, fakturor mm. Hela systemet var på engelska & för att få dem att lära sej så skrev jag helt enkelt lathundar.

Så, det är helt enkelt mitt tips. Då lär de sej det som är nödvändigt för dem & resten kommer eftersom.

Vill man så lär man sig.. Vill man inte kommer man heller inte vara mottaglig för kunskapen när den slängs på en.
Vissa KAN verkligen inte förstå, jag har själv råkat ut för en hel del "supportande" på mitt förra jobb..

Ullis skrev:
2597959 När jag jobbade på Vin & Sprit blev min uppgift att lära ut till ca 15 killar/gubbar på distributionsavd ett helt nytt system. Det handlade om orderläggning, fakturor mm. Hela systemet var på engelska & för att få dem att lära sej så skrev jag helt enkelt lathundar.

Så, det är helt enkelt mitt tips. Då lär de sej det som är nödvändigt för dem & resten kommer eftersom.
Där kanske det var lite annorlunda. Personalen kanske kunde hantera en dator, ett tidigare system ni haft? Då skulle de "bara" lära sig det nya. De behöver alltså inte börja förstå hur en mus och tangentbord fungerar.. Vad som är skärm och var i den lilla lådan Internet får plats..

Last edited:
Vet du Alicia..folk VILL inte lära sig och då GÅR det inte att lära dom. Som Fredda sade..om du får betalt för att lära dom så gör det annars tycker jag att de kan lära sig själva om det hindrar dom i deras arbete.

Jag har försökt lära folk om datorer, mobiltelefoner, digitalkameror (det lilla jag kan ;)) men folk som inte VILL kommer tillbaka och ställer frågor som tyder på att de inte alls har brytt sig om att försöka förstå från början (det måste varit så min stackars fysiklärare kände sig med mig ;))

Lär dom som är motiverade..och skit i resten är vad jag ville säga ;)

Edit: och jag var tydligen inte först med det heller ;):tungan

Last edited by a moderator:
FreddaGädda skrev:
2597916 Klickar "ja" på varenda satans certifikat som ploppar upp, inklusive de som inte är från bra företag. Sist jag tittade i hans dator hade han två olika google toolbars samtidigt, hela skrivbordet täckt med genvägar och ett antal program som startade som han påstod att han inte installerat. Typ hjälpverktyg och reklambaserade snabbstartsfält :huvet

:rofl Det där är dagens sanning....många är så.

Hade en på jobbet som var hopplös, han lyckades alltid trycka bort officelisten med. Och kom man till jobbet en måndag & han hade arbetat extra lörd, då fann man typ 800 st A4-ark utskriva med samma text på. Alltid var det matrecept eller något om nåt dansband. Han tröck på allt som gick, å sen fick han inte stopp på grejerna....hur han lyckades var ett mirakel. Å de skedde många ggr.

scud skrev:
2597962 De behöver alltså inte börja förstå hur en mus och tangentbord fungerar.. Vad som är skärm och var i den lilla lådan Internet får plats..

De behöver inte förstå, bara göra det.
T.o.m en fd bekant till mej (vågar knappt skriva att jag faktiskt har en sådan bekant) lärde sej på egen hand. Det var EFTER att personalen sagt till honom att han kunde åka hem med datorn igen (den han packat ner i vredesmod bara en kort stund tidigare för att musen inte fungerade), installera datorn IGEN & INTE föra den trådlösa musen ÖVER skärmen :D

HanneZ skrev:
2597990 Med en sådan mentalitet lär man inte få nån högre lön...

Frågan är om det är värt besväret. Vissa kan bara inte lära sig datorer.

Jag har agerat support/installatör åt en av morsans bekanta. Ensamstående morsa med två döttrar i övre tonåren. Dom ringde och förklarade att dom hade köpt bredband men fick det inte att fungera. Jag kom dit för att upptäcka att de lyckats avinstallera windows. Jag möttes av det eminenta operativsystemet DOS.
Jag frågade varför, och fick svaret "Jaaa.. Det stog att man skulle ta bort nånting, jag minns inte vad".

"För att installera Spray Bredband, var vänlig radera ert operativsystem" :näsblod

Vid ett annat tillfälle fungerade inte deras internet. Jag kom ganska snabbt fram till att någon snubblat på sladden varpå den ryckts ur uttaget.. :gnissla

Last edited:
Dom har inget val, dom måste lära sig. Vi lägger våra arbetsschema på datorn, vi kommer få dokumentation plus dagschema via datorn också.
Jag tror att dom kan lära sig, så länge dom får tiden och sitta i lugn och ro.
Tänkte ge det en chans iallafall.

På mitt arbete, för att man ska få högre lön måste man visa att man gör det där "lilla extra". Vem är inte i behov av högre lön?

Anställ mig! Jag behöver pengar. :näsblod

Nej men såg att du sökte ett Tangentbordsprogram, har ett program som heter Tangentbordsträning 2.21 gjort av nåra LDL data.

Det finns här: http://www.ldl.se/programvara/tbt.htm .

Jag vet inte hur mycket man kan göra utan att betala licensen, och jag tror att man vill betala den jätte dyra licencen på 40 kr om man är ett företag.

Men jag skulle tro att det finns gratisprogram som är lika bra, ett tips är www.download.com :tummenupp

Alicia skrev:
2597870 Under ett samtal med min chef råkade jag nämna att mina kära kollegor inte vet hur man använder en dator och att detta borde dom lära sig.

Tycker du ska skippa delen med att lära sig tangentbordet. Dessa personer kommer säkert tycka att det är tråkigt nog som det är. Dom har ingen nytta av att skriva 200 ord i minuten utan dom ska kunna göra enkla saker.

Ta reda på vad alla har för favoritintresse/hobby. Sen ger du någon uppgift att dom ska söka på Internet om det. Tror dom tycker det är betydligt mera intressant då och får en annan förstålse varför Internet är kul.

En sak som man kan göra, och som jag gjort ett par gånger när jag lärt äldre släktingar, är att använda sig av "PRINT SCRN"-knappen på tangentbordet samtidigt som man gör något med musen på skärmen. T.ex. så delar du upp hur det går till att skriva samt skicka ett mail i flera delar och så gör du som en instruktionsbok av detta, med bilder.
Du tar helt enkelt en "PRINT SCRN" när du för muspekaren över Microsoft Outlook. Sedan går du in i Paint, öppnar bilden och beskär bilden samt lägger in någon bra och beskrivande text t.ex. "Dubbelklicka på denna symbol" (eller nåt liknande).
Upprepa detta förfarande för varje operation som krävs för att skicka ett mail. Till slut kommer du ha ett antal bilder som du kan lägga in i PowerPoint eller Word och skriva ut det. Då får personalen en "manual" som är skitenkel att följa. Om dom inte ens klarar av att följa detta kan dom börja städa utedassen runtom i Sverige.
Jag har gjort detta med allt ifrån bilden av en inscannad fjärrkontroll, så att farsan kunde lära sig DVD-spelaren, till att betala räkningar på internet.

Good Luck

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...