Computer for dummies

Mr Lang skrev:
2598169 En sak som man kan göra, och som jag gjort ett par gånger när jag lärt äldre släktingar, är att använda sig av "PRINT SCRN"-knappen på tangentbordet samtidigt som man gör något med musen på skärmen. T.ex. så delar du upp hur det går till att skriva samt skicka ett mail i flera delar och så gör du som en instruktionsbok av detta, med bilder.
Du tar helt enkelt en "PRINT SCRN" när du för muspekaren över Microsoft Outlook. Sedan går du in i Paint, öppnar bilden och beskär bilden samt lägger in någon bra och beskrivande text t.ex. "Dubbelklicka på denna symbol" (eller nåt liknande).
Upprepa detta förfarande för varje operation som krävs för att skicka ett mail. Till slut kommer du ha ett antal bilder som du kan lägga in i PowerPoint eller Word och skriva ut det. Då får personalen en "manual" som är skitenkel att följa. Om dom inte ens klarar av att följa detta kan dom börja städa utedassen runtom i Sverige.
Jag har gjort detta med allt ifrån bilden av en inscannad fjärrkontroll, så att farsan kunde lära sig DVD-spelaren, till att betala räkningar på internet.

Good Luck

ALICIA- Det här fungerar!!

Jag skrev endast lathundar här då jag faktiskt glömt bort att jag använde print screen & la in bilder med. Det är ju x-antal år sedan.

Många av gubbarna jag lärde ut till, de hade givet arbetat med datorer innan, men de hade bara lärt sej precis det som de behövde. Så man kan säga att i övrigt så kunde det inget om datorer. Man behöver inte utgå från scratch, ta precis bara de bitarna de behöver & resten lär de sej själva....de som är intresserade.

Använder man dessutom Alt+Print Scrn behöver man inte ens beskära bilden då enbart aktiv ruta plockas.

Hade faktiskt planer på att göra så. Dom vet som sagt inte ens vad de olika tangenterna gör eller mailens olika funktioner.
Alla ska få varsin personlig manual som dom alltid kan ha med sig, kommer även lära dem att söka på internet efter saker dom själva är intresserade av.
Hade möte idag och dom hade hopp om att lära sig.

Mr Lang skrev:
2598169 En sak som man kan göra, och som jag gjort ett par gånger när jag lärt äldre släktingar, är att använda sig av "PRINT SCRN"-knappen på tangentbordet samtidigt som man gör något med musen på skärmen. T.ex. så delar du upp hur det går till att skriva samt skicka ett mail i flera delar och så gör du som en instruktionsbok av detta, med bilder.
Du tar helt enkelt en "PRINT SCRN" när du för muspekaren över Microsoft Outlook. Sedan går du in i Paint, öppnar bilden och beskär bilden samt lägger in någon bra och beskrivande text t.ex. "Dubbelklicka på denna symbol" (eller nåt liknande).
Upprepa detta förfarande för varje operation som krävs för att skicka ett mail. Till slut kommer du ha ett antal bilder som du kan lägga in i PowerPoint eller Word och skriva ut det. Då får personalen en "manual" som är skitenkel att följa. Om dom inte ens klarar av att följa detta kan dom börja städa utedassen runtom i Sverige.
Jag har gjort detta med allt ifrån bilden av en inscannad fjärrkontroll, så att farsan kunde lära sig DVD-spelaren, till att betala räkningar på internet.

Good Luck

Nursey skrev:
2597970 Vet du Alicia..folk VILL inte lära sig och då GÅR det inte att lära dom. Som Fredda sade..om du får betalt för att lära dom så gör det annars tycker jag att de kan lära sig själva om det hindrar dom i deras arbete.

Jag har försökt lära folk om datorer, mobiltelefoner, digitalkameror (det lilla jag kan ;)) men folk som inte VILL kommer tillbaka och ställer frågor som tyder på att de inte alls har brytt sig om att försöka förstå från början (det måste varit så min stackars fysiklärare kände sig med mig ;))

Lär dom som är motiverade..och skit i resten är vad jag ville säga ;)

Edit: och jag var tydligen inte först med det heller ;):tungan

Håller definitivt inte med om det!

Orsaken till att många inte "vill" lära sig är därför att de är rädda.

Om man påtvingar de (på ett snällt sätt) så kommer de lära sig och vara tacksamma för att du lärde dem. Det gäller bara att visa att de inte är dumma i huvudet för att de inte kan.

Enligt mig det vanligaste felet med IT-support = att de tycker okunniga kunder är jobbiga att ha att göra med. Jag tycker det är tvärtom - en utmaning om man kan lära dem. De blir oftast mest glada och tacksamma för hjälpen dessutom.

Tydliga manualer är grejen!
Lägg ner några timmar på några manualer (om du inte hittar på nätet). http://www.windweaver.com/w95man.htm (till Win95 - men det fungerar ju likadant på 2k & XP i grunden). Lägg dem på deras skrivbord och säga att de måste läsa igenom innan de frågar. Många som inte kan är nämligen sådana som heldre frågar en expert än att försöka själv. Man kan ju i princip bli väldigt duktig på datorer som helst bara genom att läsa hjälpavsnitt och de instruktioner som redan finns på burken.

Last edited:
RRbjorn skrev:
2600373 Många som inte kan är nämligen sådana som heldre frågar en expert än att försöka själv. Man kan ju i princip bli väldigt duktig på datorer som helst bara genom att läsa hjälpavsnitt och de instruktioner som redan finns på burken.

gäller bara å få folk å våga.. frågan är om de e lathet eller va de e som gör att folk bara frågar hela tiden istället för att prova..

de e ju så man lär sig.. genom trial and error

heimdal skrev:
2600524 gäller bara å få folk å våga.. frågan är om de e lathet eller va de e som gör att folk bara frågar hela tiden istället för att prova..

de e ju så man lär sig.. genom trial and error

Personligen tror jag det är lathet OCH tålamod.

Om jag går till mej själv så avskyr jag att läsa mej till saker. Jag vill lära mej grejer snabbt & står infot i termer jag inte är riktigt "överens" med....då tappar jag tålamodet fort. Jag frågar hellre, får en förklaring & sen vet jag. Är det komplicerat & mycket, då skriver jag ned förklaringen.

Håller med till hundra procent. Dom är livrädda för att sitta själva, för att göra fel och förstöra något. Jag har suttit tillsammans med några redan och dom blir helt överlyckliga när jag berömmer dom för att dom lyckades att komma ihåg att trycka på enter.
Väldigt simpla saker för oss

En utav dom, en bitsk liten finska på 50 plus, som jag har suttit med överraskade mig och sa att hon var jätte glad för att jag hade kommit till deras arbetsplats och att jag kom med nya och bra ideer. Hon blev jätte glad när jag sa att jag skulle lära henne att leta reda på information om gamla jänkare som hon älskar.

Jag tror att man kan lära de flesta, bara man gör det på rätt sätt.
Tålamod är en viktigt del, som tur är så har jag rätt så mycket. Även fast jag sitter och svär för mig själv så ler jag ändå och berömmer dom för det dom kan.

Ska försöka att lägga ner så mycket tid jag kan på manualerna så att det blir lätt förstått och enkelt.

RRbjorn skrev:
2600373 Håller definitivt inte med om det!

Om man påtvingar de (på ett snällt sätt) så kommer de lära sig och vara tacksamma för att du lärde dem. Det gäller bara att visa att de inte är dumma i huvudet för att de inte kan.

Enligt mig det vanligaste felet med IT-support = att de tycker okunniga kunder är jobbiga att ha att göra med. Jag tycker det är tvärtom - en utmaning om man kan lära dem. De blir oftast mest glada och tacksamma för hjälpen dessutom.

Tydliga manualer är grejen!
Lägg ner några timmar på några manualer (om du inte hittar på nätet). http://www.windweaver.com/w95man.htm (till Win95 - men det fungerar ju likadant på 2k & XP i grunden). Lägg dem på deras skrivbord och säga att de måste läsa igenom innan de frågar. Många som inte kan är nämligen sådana som heldre frågar en expert än att försöka själv. Man kan ju i princip bli väldigt duktig på datorer som helst bara genom att läsa hjälpavsnitt och de instruktioner som redan finns på burken.

RRbjorn skrev:
2600373 Håller definitivt inte med om det!

.

De jag tänkte på är de som uppenbart inte VILL lära sig. Man märker ju en skillnad på osäkerhet och uppenbart "jag skiter i att lära mig detta för jag tycker inte om utvecklingen". Menar INTE att man skall ge upp direkt men det kan vara mer frustrerande än givande i vissa fall att gå motströms.
Hoppas att det inte är så för dig Alicia :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8