Ullis
Ny medlem
Mr Lang skrev:2598169En sak som man kan göra, och som jag gjort ett par gånger när jag lärt äldre släktingar, är att använda sig av "PRINT SCRN"-knappen på tangentbordet samtidigt som man gör något med musen på skärmen. T.ex. så delar du upp hur det går till att skriva samt skicka ett mail i flera delar och så gör du som en instruktionsbok av detta, med bilder.
Du tar helt enkelt en "PRINT SCRN" när du för muspekaren över Microsoft Outlook. Sedan går du in i Paint, öppnar bilden och beskär bilden samt lägger in någon bra och beskrivande text t.ex. "Dubbelklicka på denna symbol" (eller nåt liknande).
Upprepa detta förfarande för varje operation som krävs för att skicka ett mail. Till slut kommer du ha ett antal bilder som du kan lägga in i PowerPoint eller Word och skriva ut det. Då får personalen en "manual" som är skitenkel att följa. Om dom inte ens klarar av att följa detta kan dom börja städa utedassen runtom i Sverige.
Jag har gjort detta med allt ifrån bilden av en inscannad fjärrkontroll, så att farsan kunde lära sig DVD-spelaren, till att betala räkningar på internet.
Good Luck
ALICIA- Det här fungerar!!
Jag skrev endast lathundar här då jag faktiskt glömt bort att jag använde print screen & la in bilder med. Det är ju x-antal år sedan.
Många av gubbarna jag lärde ut till, de hade givet arbetat med datorer innan, men de hade bara lärt sej precis det som de behövde. Så man kan säga att i övrigt så kunde det inget om datorer. Man behöver inte utgå från scratch, ta precis bara de bitarna de behöver & resten lär de sej själva....de som är intresserade.