Comhem bredband, vilken nivå funkar?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
jaha då ska alla trådar vara dragna i huset och de e dags att välja,
jag tar M eller L, men...

Comhem har kampanj och man får de två första månaderna för 99:- oavsett nivå, M och L levereras med ett modem, och XXL med ett annat.
Det som hör till L klarar enligt supporten inte mer kräm än så, och jag blir därför rådd att ta XXL oavsett vad jag ska ha efter två månader.

Har nån av er koll på om jag sen har nytta av det XXL modem som jag då har fått även om jag skulle välja L eller M?

XXL modemet är ett Netgear CG3100
L och M modemet är ett Cisco EPC2425

Netgear modemet klarar tydligen den senaste (snabbaste?) standarden för trådlöst.
Kan jag kanske få ut mer ur ett L abbonemang med XXL modemet än det tilltänkta? (förutom trådlöst alltså)

Last edited:
Sitter i samma jävla skitsits... ska flytta till ny stad där dom har comhem i huset. Har 40/40Mbit nu för 265:- via lokala kabeltv bolaget. Hur fan kan comhem ta ut dessa hutlösa priser för stenåldershastigheter??? :huvet

Kan man välja en annan leveratör trots att huset är ett "comhem hus"?

jaha då ska alla trådar vara dragna i huset och de e dags att välja,
jag tar M eller L, men...

Comhem har kampanj och man får de två första månaderna för 99:- oavsett nivå, M och L levereras med ett modem, och XXL med ett annat.
Det som hör till L klarar enligt supporten inte mer kräm än så, och jag blir därför rådd att ta XXL oavsett vad jag ska ha efter två månader.

Har nån av er koll på om jag sen har nytta av det XXL modem som jag då har fått även om jag skulle välja L eller M?

XXL modemet är ett Netgear CG3100
L och M modemet är ett Cisco EPC2425

Netgear modemet klarar tydligen den senaste (snabbaste?) standarden för trådlöst.
Kan jag kanske få ut mer ur ett L abbonemang med XXL modemet än det tilltänkta? (förutom trådlöst alltså)

Nej....

Även stenålders-standard klarar av den hastighet som L innebär...

Nej....

Även stenålders-standard klarar av den hastighet som L innebär...

ok

låt säga att jag råkar bo i ett bra comhem område och väljer L, toppar ur den till övre hastigheten med L modemet, kan jag då gå ännu lite högre med det modem som tillhör xxl?

Är väl inte fel att ta den routenr/modemet som har den nyaste/snabbaste trådlösa standarden.

Har en med 54mbps hemma och det går fan inte snabbt mellan datorer inom nätverket.

Är det inte bättre att tanten flyttar in hos dej istället o ni skaffar router istället, slipper du skit com hem, hade Com Hem förut o det BARA strulade, gick fan inte ens att ta hem en torrentfil o surfa sh SAMTIDIGT och skulle man ringa supporten så var det MINST 45 min telefonkö, (undrar varför) så ta inte com hem om du sitter på bra lina nu, du kommer ångra dej bittert, sitter med bbb nu o det lirar helt perfekt vad jag än tar mej för, då har vi ändå en router som bromsar ner hastigheten lite men dyngstabilt ändå.

Rent generellt så ska dom väl inte vara sämre än någon annan. Det är inte raketforskning direkt.

Vill du ha dom högre hastigheterna på upladdningen så är du ju tyvärr hänvisad till ComHem. Annars funkar det ju med valfri ADSL.
Jag kör BBB hemma och får ca 17 Mbit ner och 2 Mbit upp.
Visst kunde man önska sig mer ut men på det stora hela så funkar det faktiskt helt utmärkt.
Ska man tanka ut stora filer så vill man ju ha mer och då får du nog ta ett av dom snabbare valen samt välja till högre hastighet ut.

Jag har deras L funkar hyffsat, använder deras modem med inbyggd router. Hastigheten är ok, men ibland så är det lite ostabilt. Om det är trådlösa eller deras anslutning vet jag inte. Men jag saknar verkligen mitt 10-10 jag hade i min gamla lägenhet.

Jag vågar svära på att det är routern som är kass.
Tyvärr så är det så att dom routers som man får ut på köpet med internetabbonemanget sällan är något annat än billigast möjliga skräp.
Tyvär är det också så att det räcker med att dra igång någon torrent och tillåta lite för många anslutningar för att sänka en sådan router så den dyker totalt.
Man ska ha ett separat modem och router så man kan stoppa dit valfri router och få lite bättre grejor. Om det är möjligt vill säga.

Har XXL sen någon vecka tillbaka, dessförinnan deras 50/10.
50/10 var jag otroligt nöjd med, fick oftast ut runt 40 ner och 11 upp.

Nu när jag bytt till deras 100/10 är jag fortfarande nöjd hittills men har noterat följande, ca 94 ner om det är en bra dag, oftast runt 85 kanske. Upp ligger runt 10-9. Modemet man får med är från start utrustat med trådlöst som är konfat o klart. Så den gamla routern står nu och funderar på sin framtid. En mojäng mindre iaf.

Håller fortfarande på att luska ut varför mitt nät dyker emellanåt, dvs går offline under en kort stund för att sen vara tillbaka. Senaste dagarna har jag haft FTP'n urkopplad och det har varit stabilt utan knas. Skall testa ikväll om det är mina inställningar där som muppar sig.
Har även felanmält till ComHem men de har inte kommit tillbaka ännu. Annars tycker jag deras support fungerar bra. Ett något mindre betyg till deras kundtjänst när man beställer produkter tex, har varje gång upptäckt småsaker som jag anser de borde ha koll på när man signar upp sig för en ny tjänst.

TV-delen fungerar bra, kör deras 8-fav HD, även om jag inte använder skiten så ofta, så snart uppsägningstiden gått ut så blir det något mer mediokert skulle jag tro.

Det är väl en inbyggd router i deras modem. Antagligen gillar den inte alls din FTP.
Många av dom billigare routrarna har lite svårt för FTP eller om man tillåter lite för många anslutningar på torrent.
Har själv haft just dom problemen med min förra router. Så fort jag släppte igång FTP så bråkade det som fan.
Efter byte av router rullar det finfint.

tyvärr är dom inbyggda routrarna i modemen som ger bort ofta skräp. dom vill ju inte ge bort onödigt bra grejor liksom.

Last edited:
tyvärr är dom inbyggda routrarna i modemen som ger bort ofta skräp. dom vill ju inte ge bort onödigt bra grejor liksom.

jag kör med en Dlink router nu som jag är nöjd med, skulle jag kunna sätta en kabel från comhemmodemet till den och sen förgrena till datorer xbox mm, och få till det bättre alltså?

Gixxermixxer,
inte ett alternativ tyvärr, hon bor i hus och jag lght så valet är rätt lätt, sluta påminn mig om att jag har bästa uppkopplingen redan :död

Last edited:
Jag vågar svära på att det är routern som är kass.
Tyvärr så är det så att dom routers som man får ut på köpet med internetabbonemanget sällan är något annat än billigast möjliga skräp.
Tyvär är det också så att det räcker med att dra igång någon torrent och tillåta lite för många anslutningar för att sänka en sådan router så den dyker totalt.
Man ska ha ett separat modem och router så man kan stoppa dit valfri router och få lite bättre grejor. Om det är möjligt vill säga.

Det är väl en inbyggd router i deras modem. Antagligen gillar den inte alls din FTP.
Många av dom billigare routrarna har lite svårt för FTP eller om man tillåter lite för många anslutningar på torrent.
Har själv haft just dom problemen med min förra router. Så fort jag släppte igång FTP så bråkade det som fan.
Efter byte av router rullar det finfint.

Sen jag skrev det inlägget så har linan faktiskt skött sig fint. Fick tom ett mail igår där comhem meddelar att de åtgärdat felet. De säger inte vad som var fel, bara att det nu är åtgärdat.

Case closed for now.

ComHem är hyffsat ok tills det börjar strula. Då är det ett rent he-vete att få ordning på det. Man kan inte komma fram till kundtjänst (om man knappar in ny kund kommer man fram) och väl där sitter nån som har IQ -250. När dom till sist kommer fram till att det är nog fel så säger som att dom lägger upp ett ärende på det. Det visar sig sedan att det aldrig skapades. Om dom lyckas skapa ett ärende stängs detta nästa dag bara med motivering, det funkar ju. Du som kund får inte reda på ett skit.

Hade jag hadt ett alternativ hade jag bytt bort det (ComHem) med en gång! Har dock även VoIP från ComHem vilket gör att det kostar fan att få liv i sin gamla koppar igen... Hoppas jag kan flytta snart så jag blir av med skiten...

Har XL 10Mbit/s upp 50Mbit/s ner och får verkligen denna hastighet också vilket är bra. Det tog bara 6 månader och otaliga samtal + snigelbrev till ComHem innan det löstes.

Hittade förut en lista över erbjudande för just ens eget hus, med rätt förmånliga priser på comhem, frågan är bara var nån som vet?

Haha, om ni tycker det är dyrt så ska ni se räkningen jag fick från Felia idag :självmord
540:-/månad för deras pissiga 24Mbit samt tv genom skiten.

jaha då kopplar jag ner från Telia fiber nu, körde bredbandskollen nu och jisses, jag betalar 275 för en 10-10 lina..

gissa vad jag fick???

FY FAAN

Bifogat

• tp2.jpg
    tp2.jpg
    129.5 KB · Visningar: 41
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back