Tom skrev:
Nope, inget fel. Han gjorde enligt nu gällande regler.
Nja... Filen som saabhelvetet låg i när den gick in i rondellen är tydligt markerad med pil rakt fram och åt höger. Där, enligt markering, ska man ligga i vänsterfil när man ska svänga vänster. Eller sitter dessa markeringar bara för skojs skull?...
Men det är ju Uppsala... Här är det allt för många närsynta akademiker som är på väg till körsångsövning och som tog körkort efter att de tog examen vid typ 30 års ålder. Några andra Uppsala avvikelser som alltid gäller(vilket man inser när man bott här ett tag) är:
Vänsterfilen lägger man sig i direkt om man någon gång senare denna dag ska svänga vänster. Därav följer att vänsterfilen ALLTID är den fil som går långsammast i den här stan.
Högerregeln gäller aldrig.
Dock gäller tydligen högerregeln i korsningen Skolgatan-Sysslomansgatan för där har man sedan någon månad monterat väjningspliktsskyltar för de som kommer från skolgatan.
Cyklister har alltid förkörsrätt även om det är ett stopptecken de passerar.
Om det finns trottoar på bägge sidor om vägen så går logiskt nog studenterna 5 i bredd mitt i vägen, det är gågator då helt plötsligt.
Cyklister har företräde på övergångsställen. Osv..
Det här, mina vänner, är staden som gud glömde. Börjar man titta närmare på den här staden känns det nästan som en skräckfilm eller Twin Peaks. En gnagande osäkerhetskänsla sprider sig och man känner att något är galet, men vad det är kan man inte sätta fingret på eller förstå. Otäckt.... Ta bara en sådan sak som att det finns minst en optiker i varje kvarter, det går ju inte ihop... Eller att man på våren har något som heter STORK och på ytan är det massa överbettsstudenter med fåniga overaller som träffas för att spela på blåsinstrument. Det är ju sjukt! Och ändå går dom omkring och tutar och ler, helt nyktra, dom måste komma från en annan planet. En viss dag på året samlas det tusentals människor i Carolinabacken för att sätta på sig studentmössor och tjutande springa ner för backen....
En dag kanske dom tar över helt.....
/Hising - som krockade för fyra veckor sedan några rödljus längre fram på E4 då en bil som färdades åt samma håll(!) som jag fick sladd(!) in i mitt körfält, helt sjukt
AKTA ER FÖR UPPSALAALIENS!!!!