Close Call i Uppsala rondellen idag!

Saab:en blinkade dock när han bytte fil.
Själv hade jag nog inte blivit lika överaskad om jag nu hade sett
att bilen blinkade.

Deefred skrev:
Saab:en blinkade dock när han bytte fil.
Själv hade jag nog inte blivit lika överaskad om jag nu hade sett
att bilen blinkade.

Han bytte inte fil. Han FÖLJDE sin fil! MCn däremot bryter Saabens fil.

En rondell ska enligt de nya reglerna betraktas som en egen väg. Och ska man köra av den vägen ska man blinka HÖGER.
Vänster behöver man inte blinka, dock så säger både körskolor och VV att det är bra att blinka vänster (Som Saaben gjorde) för att visa vad man tänker göra.

Jag blinkar alltid både vänster och höger. Litar fan inte på andra bilister i rondeller. :fakta

PutteLiten skrev:

Jag blinkar alltid både vänster och höger. Litar fan inte på andra bilister i rondeller. :fakta

Här är kärnpunkten. LITA INTE PÅ BILISTERNA.
Har kört hoj nu i 20 år och inte varit nära en kollision med bil någon gång.

Jag tror inte detta bara beror på slumpen.

Ja..det är väl inte mycket att orda om, du byter ju fil och håller på att köra in i SAABen..

Men sen undrar man ju vad SAABen gjorde i ytterfilen, men det är tydligen tillåtet nu? :confused:

Tom skrev:
Nope, inget fel. Han gjorde enligt nu gällande regler.

Nja... Filen som saabhelvetet låg i när den gick in i rondellen är tydligt markerad med pil rakt fram och åt höger. Där, enligt markering, ska man ligga i vänsterfil när man ska svänga vänster. Eller sitter dessa markeringar bara för skojs skull?...

Men det är ju Uppsala... Här är det allt för många närsynta akademiker som är på väg till körsångsövning och som tog körkort efter att de tog examen vid typ 30 års ålder. Några andra Uppsala avvikelser som alltid gäller(vilket man inser när man bott här ett tag) är:
Vänsterfilen lägger man sig i direkt om man någon gång senare denna dag ska svänga vänster. Därav följer att vänsterfilen ALLTID är den fil som går långsammast i den här stan.
Högerregeln gäller aldrig.
Dock gäller tydligen högerregeln i korsningen Skolgatan-Sysslomansgatan för där har man sedan någon månad monterat väjningspliktsskyltar för de som kommer från skolgatan.
Cyklister har alltid förkörsrätt även om det är ett stopptecken de passerar.
Om det finns trottoar på bägge sidor om vägen så går logiskt nog studenterna 5 i bredd mitt i vägen, det är gågator då helt plötsligt.
Cyklister har företräde på övergångsställen. Osv..

Det här, mina vänner, är staden som gud glömde. Börjar man titta närmare på den här staden känns det nästan som en skräckfilm eller Twin Peaks. En gnagande osäkerhetskänsla sprider sig och man känner att något är galet, men vad det är kan man inte sätta fingret på eller förstå. Otäckt.... Ta bara en sådan sak som att det finns minst en optiker i varje kvarter, det går ju inte ihop... Eller att man på våren har något som heter STORK och på ytan är det massa överbettsstudenter med fåniga overaller som träffas för att spela på blåsinstrument. Det är ju sjukt! Och ändå går dom omkring och tutar och ler, helt nyktra, dom måste komma från en annan planet. En viss dag på året samlas det tusentals människor i Carolinabacken för att sätta på sig studentmössor och tjutande springa ner för backen....

En dag kanske dom tar över helt.....

/Hising - som krockade för fyra veckor sedan några rödljus längre fram på E4 då en bil som färdades åt samma håll(!) som jag fick sladd(!) in i mitt körfält, helt sjukt :skrämd :skrämd :skrämd

AKTA ER FÖR UPPSALAALIENS!!!!

PutteLiten skrev:

En rondell ska enligt de nya reglerna betraktas som en egen väg. Och ska man köra av den vägen ska man blinka HÖGER.
Exakt! Jag tycker personligen att de nya reglerna är betydligt smidigare än de man tidigare fick lära sig.

Se helt enkelt rondellen som en väg med avfarter endast åt höger. Normala trafikregler gäller i rondellen och kör man ut på en av avfarterna så blinkar man höger.

Placering i rondellen väljer man själv om inte körriktningspilar eller liknande har anvisat körfält vid infart i rondellen.

Med andra ord så finns det ingen egentlig anledning som jag kan se att välja vänstra körfältet om man inte är tvungen eftersom man då har väjningsplikt gentemot de i den högra filen då man skall svänga av på avfarten (se RoLLERs film :)).

det beror ju på om det fanns körfältsvägvisare innan rondellen, och enligt Nurse Ratched, så ska det ju finnas det! oftast är det så att vänster går rakt fram och till vänster och höger körfält till höger, eller höger och rakt fram.

Fanns det sådan så gjorde saaben fel, annars var det ditt fel, själv kan jag ju rekommendera att alltid försöka ligga i höger körfält när man kör ut i en rondell, i alla fall när man kör hoj :tummenupp

Bilar är ju som sagt väldigt hårda så ta det lugnt därute... :hej

furious skrev:
det beror ju på om det fanns körfältsvägvisare innan rondellen, och enligt Nurse Ratched, så ska det ju finnas det! oftast är det så att vänster går rakt fram och till vänster och höger körfält till höger, eller höger och rakt fram.

Usch, helt plötsligt blev jag osäker.... Man är väl som alla andra här i Uppsala: det har funnits förut och då tar man det för givet. Får kolla imorgon :(

/Hising

Det enda som funkar är att hålla sig på avstånd från dom dära plåtlådorna, man vet alldrig vad dom hittar på.

Jag blir alldrig riktigt klok på hur man ska köra i rondeller, och nu har dom ju tydligen ändrat reglerna för hur man ska blinka i rondeller............

Och dessutom finns det många som har en basmodell av plåtlådorna utan blinkers....................................... :öl

Nurse Ratched skrev:
Usch, helt plötsligt blev jag osäker.... Man är väl som alla andra här i Uppsala: det har funnits förut och då tar man det för givet. Får kolla imorgon :(

/Hising

Jag spolade tillbaka filmen lite mer och kollade hur det såg ut. Tyvärr så fanns det inte några körriktnings pilar nånstans vad jag kunde se, så det hela hade nog varit mitt fel om jag krockat. Det var skitklantigt kört av mig egentligen. Man stressar på så dumt när man vet att man filmar :( Men men.... inget hände *puh*

Gustav1 skrev:
Ja..det är väl inte mycket att orda om, du byter ju fil och håller på att köra in i SAABen..

Men sen undrar man ju vad SAABen gjorde i ytterfilen, men det är tydligen tillåtet nu? :confused:

Ja va fan.... det är ju det som är så förvirrande... i vanliga fall så RÄKNAR jag med att bilen beter sig som Saaben gör "just in case" men nu satt jag och tänkte på annat pga. kamerahelvetet.....

Re: Re: Close Call i Uppsala rondellen idag!

håkanolsson skrev:
RoLLER, Sorry, men du byter körfält :D

Du är dock en jävel på grusvägar i Roslagen :bow

/Bainkir-stjortan

Tjena broder!! Grusvägar i Roslagen !?!? :confused: Nu är jag inte riktigt med :rodnar

Det där var inga meter till godo :skrämd Hjärtklappning och svettningar efter det gissar jag :rolleyes:
Skönt att det gick bra iaf. Körde du något på Rörken ikväll eller?

M:et skrev:
Det där var inga meter till godo :skrämd Hjärtklappning och svettningar efter det gissar jag :rolleyes:
Skönt att det gick bra iaf. Körde du något på Rörken ikväll eller?

Hehe... näe... det var nån centimeter kvar typ :eek: Men det rann av mig ganska snabbt.... näe jag kollade bara läget, körde inget... såg så tight ut.... sen var det en Gixxer som krasha och då tänkte jag... näe.... usch fy.... jag står över :( Men jag skall välan ta och testa det vid tillfälle. Jag ser att du har en rörken bild som avatar :tummenupp

RoLLER skrev:
Hehe... näe... det var nån centimeter kvar typ :eek: Men det rann av mig ganska snabbt.... näe jag kollade bara läget, körde inget... såg så tight ut.... sen var det en Gixxer som krasha och då tänkte jag... näe.... usch fy.... jag står över :( Men jag skall välan ta och testa det vid tillfälle. Jag ser att du har en rörken bild som avatar :tummenupp

Rörken är det bästa som finns på denna sidan av Mars :D
Riktigt bra körträning!

Men någon Gixxer krachade väl aldrig :confused:
Mig veterligen var det.
Fireblade, Tiger, Cagiva Raptor och en gammel kawa i nämnd ordning.

(Jag körde Firebladen)

Rörken är det bästa som finns på denna sidan av Mars :D
Riktigt bra körträning!

Men någon Gixxer krachade väl aldrig :confused:
Mig veterligen var det.
Fireblade, Tiger, Cagiva Raptor och en gammel kawa i nämnd ordning.

(Jag körde Firebladen)

Jag ska ta och testa Rörken jag oxå då vid tillfälle. Men hummsa... var det En Fireblade ? :confused: slog du hål på vänster kåpa så olja rann ut ? Jag har för mig att det va en Gixxer.... kan ha fel iofs....

RoLLER skrev:
Jag ska ta och testa Rörken jag oxå då vid tillfälle. Men hummsa... var det En Fireblade ? :confused: slog du hål på vänster kåpa så olja rann ut ? Jag har för mig att det va en Gixxer.... kan ha fel iofs....

Får nog tyvärr säga att den här gången har du fel för min Blade saknar olja och jag har ont som .... i höften.

Får nog tyvärr säga att den här gången har du fel för min Blade saknar olja och jag har ont som .... i höften.
Ajajaja... då var det du då :o Hoppas du repar dig själv och hojjen snabbt! Såg inte så kul ut det där med kåpan.... inte highsiden heller :skrämd

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park