Close Call i Uppsala rondellen idag!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Drog till Rörken idag och var sååååå nära att klota igen.... Med En SAAB i en rondell.

Vem gör fel?

Jag eller SAAB'en. Det är en 2-filig rondell, den första man kommer till när man kommer till Uppsala från Stockholm.

När jag kollar på filmsnutten i efterhand så syns det ju att SAAB'en "byter fil" Han/Hon borde kört rakt fram enligt mig.

(Tack Mattias fäör hjälpen med Kameratrampolinen!!!)

Filmen la jag upp här (1.8MB):

http://knasiga.st/RoLLER/Close_Call_With_SAAB.wmv

Last edited:
Bilen blinkar men det är hans fel.

Vänster fil går åt vänster och rakt fram.
Höger fil går åt höger och rakt fram.

Så fick jag lära mig i alla fall.
Var iofs några år sen man tog körkort nu.

Borde och gör är två helt skilda saker.
Just hur folk kör i cirkulationsplatser är en rätt stor källa till förvirring. Inte blir det bättre av att Vägverkets rekommendationer har förändrats under de senaste tio åren heller.

Jag brukar alltid passa mig noga för att ligga jämsides med en bil i dylik situation, just för att slippa bli överraskad av konstiga filbyten. Vems fel det var är lite ointressant när man ligger där överkörd, då är det bättre att försöka undvika att hamna i backen.

Klart är däremot att filbyte i cirkulationsplats inte skall göras utan blinkers, men blinkersanvändningen är ju lite eftersatt nuförtiden :)

EDIT: för övrigt så körde bilen korrekt enligt de nuvarande reglerna, vilket bara styrker att reglerna är aningens förvirrade.
Följande länk talar om vad som gäller idag, det är som sagt inte samma som gällde när jag tog kort på 80-talet.
http://www.vv.se/vag_traf/trafikregler/cirkulationsplats/cirkulationsplats.shtml

Last edited:
preapus skrev:
Fy fan vad nära! :skrämd

Ja fyfan... hjärtat hoppade till lite där... Men som tur e har man hängt med Benkar på hans turer och blivit lite tjenis med hojjen i tighta situationer :D

Sätt dit han för vårdslöshet i trafik eller åk och prata med honom/henne.
Du har ju reggnumret :-)

//Anders.

Tommy skrev:
Bilen blinkar men det är hans fel.

Vänster fil går åt vänster och rakt fram.
Höger fil går åt höger och rakt fram.

Så fick jag lära mig i alla fall.
Var iofs några år sen man tog körkort nu.

Det har jag oxå lärt mig och det funkar ju bra i praktiken. Osså lägger man sig i den yttre filen när det e dags att svänga ut ur rondellen.

RoLLER skrev:
Det har jag oxå lärt mig och det funkar ju bra i praktiken. Osså lägger man sig i den yttre filen när det e dags att svänga ut ur rondellen.

Det är som sagt fel enligt nu gällande regler, kolla länken i mitt inlägg ovan. Så kör försiktigt i rondellen :)

SAAB 9-3 2.0I 5D RED & B RLT777 Kontrollbesiktning 2003-08-27 på Karlskogas Bilbesiktning, åk dit och hälsa på och fråga om han känner igen dig :-)

//A.

Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen

Då har man lärt sig något nytt nu då.
Jävligt idiotiskt enligt mig, men men.

UnderDOG skrev:
Sätt dit han för vårdslöshet i trafik eller åk och prata med honom/henne.
Du har ju reggnumret :-)

//Anders.

Japps det e sant! Man har ju feta bevis :D Fast det går väl inte att se vem som kör tror jag....

Tommy skrev:
Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen

Då har man lärt sig något nytt nu då.
Jävligt idiotiskt enligt mig, men men.

Alltså så gjorde SAAB'en inget fel ???

Enligt reglerna gjorde tyvärr saaben helt rätt, man kan se att han blinkar vänster redan innan rondellen och tydligt visar vart han ska, och enligt dom nya reglerna är det ju tillåtet att ligga i "ytterfil" runt hela rondellen.
Väldigt förvirrande regler tycker jag!
Håller med, det va bättre förr! :D

Tom skrev:
Nope, inget fel. Han gjorde enligt nu gällande regler.

Det BEROR PÅ!!!!
Alt styrs numera på hur det är målat i infarten till rondellen.
I "Malmöledsrondellen" (Helsingborg) får man INTE köra raktfram i högerfilen om man kommer från antingen Stenbocksgatan eller Järnvägsgatan. Men man får om man kommer från Malmöleden...
Men detta är målat på tre ställen så ingen ska missa det. Gissa tre gånger att folk missar.. (Jag bor precis vid rondellen, kör OFTA där...)
Men de kör ovanligt lite fel nuförtiden. Var värre när de precis målat om...

Men, troligen gjorde inte Saaben fel.
Man får ta det j*vligt lungt i rondeller om det finns många bilar där. Speciellt nu i semestertider då folk kanske inte vet hur man ska köra i just denna rondellen...

PutteLiten skrev:
Det BEROR PÅ!!!!
Alt styrs numera på hur det är målat i infarten till rondellen.
I "Malmöledsrondellen" (Helsingborg) får man INTE köra raktfram i högerfilen om man kommer från antingen Stenbocksgatan eller Järnvägsgatan. Men man får om man kommer från Malmöleden...
Men detta är målat på tre ställen så ingen ska missa det. Gissa tre gånger att folk missar.. (Jag bor precis vid rondellen, kör OFTA där...)
Men de kör ovanligt lite fel nuförtiden. Var värre när de precis målat om...

Men, troligen gjorde inte Saaben fel.
Man får ta det j*vligt lungt i rondeller om det finns många bilar där. Speciellt nu i semestertider då folk kanske inte vet hur man ska köra i just denna rondellen...

Du har rätt, det kan vara skyltat annorlunda, vilket också framgår av den länk jag gav ovan. Dock så är inte det applicerbart i denna rondell filmen visar.

Citat från Vägverkets `Rondellguide för dummies´
"Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns."

De där tycker då jag låter lite luddigt. De innebär ju att varje chaufför kan ha ett eget "lämpligaste" sätt att ta sig igenom rondellen :eek: :mad: :(

Som ja ser de så är de bara virrpellar och idioter som kör som SAABföraren gjorde. De är ju helt ologiskt.
O inte fan märkte han nåt heller :finger

Tom skrev:
Du har rätt, det kan vara skyltat annorlunda, vilket också framgår av den länk jag gav ovan. Dock så är inte det applicerbart i denna rondell filmen visar.

Opps. Missade din länk... :)

:hej

(Kan inte stockholm så bra att jag kände igen rondellen... :lol )

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park