Clip-ons/Clipons

kaninfaan

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen und/そして 2019 Yamaha R6
a,
Jag undrar om det 'är ok', dvs inte osäkert/oansvarigt, att ta bort den mutter som låser 'the sweep', dvs vinkeln mellan en linje "dragen genom båda hjulen" och linjen av styret sett ur fågelperspektiv?
Den konstruktionen av clipons verkade skilja sig ifrån 'ej orginaldelar'/racingstyren genom att bara ha en mutter i fästet runt gaffelbenet, vilket jag trodde var orsaken till den 'vertikala spärrmuttern' men desto mer jag surfade olika tillverkare av clipons så insåg jag att det fanns många sådana som också 'bara'(?) hade en mutter runt gaffelbenet så orsaken föll bort.
Därav frågan.
Om man bör/måste köpa 'ej orginaldelar'/racingstyren så mottages tacksamt tips.
Åsikter om dessa? : https://www.probrake.de/Clip-on-handlebars-CLIP2-for-Yamaha-YZF-R6-17-20-RJ27

b.
Såhär i black-friday-som-började-för-en-månad-sedan-och-håller-i-sig-över-jul-tider så skulle jag dessutom gärna få tips på vilken/vilka momentnycklar jag kommer att behöva och bör köpa när jag nu skall lägga mig till med att meka motorcykel.
Jag har ingen aning om jula är ok eller om man bör gå till specialistfirma och köpa dyrt.
Tips?

#noob #sporthoj #pedroacosta2025
:shrules
 
Last edited:
a) troligen är jag trögfattad, men kan du lägga upp en bild på vilken mutter du menar??

b) Julas funkar - har en liten sådan som jag kollat/kalibrerat på jobbet - Kamasa är bättre men kostar extra - har en sådan också
Dyrare än Kamasa behöver du inte för hobbybruk - det är vad jag tycker
 
När det gäller a) antar jag att det finns ett öra/fäste på cliponet som skruvas i övre gaffelkronan, så att styrhalvan är fixerad och inte bara klämd runt gaffelbenet.
 
a) troligen är jag trögfattad, men kan du lägga upp en bild på vilken mutter du menar??

b) Julas funkar - har en liten sådan som jag kollat/kalibrerat på jobbet - Kamasa är bättre men kostar extra - har en sådan också
Dyrare än Kamasa behöver du inte för hobbybruk - det är vad jag tycker
jag borde ha skrivit #noob i titeln då jag är osäker på nomenklaturen....

a.
de klumpigt ritade röda pilarna pekar på höger och vänster "clipon-vrid-spärr-mutter".
Om man tar lös den kan man vrida ut/in cliponen kring gaffelbenet.
Men då sitter dom klämda runt varsitt gaffelben med enbart en mutter och frågan är om detta är något man bör undvika eller ej eftersom 'aftermarket' clipons ändå sitter klämda på det sättet?
 

Bifogat

  • r6.mutter.jpg
    r6.mutter.jpg
    101 KB · Visningar: 38
När det gäller a) antar jag att det finns ett öra/fäste på cliponet som skruvas i övre gaffelkronan, så att styrhalvan är fixerad och inte bara klämd runt gaffelbenet.
Aha......... aldrig noterat en sådan konstruktion....
 
jag borde ha skrivit #noob i titeln då jag är osäker på nomenklaturen....

a.
de klumpigt ritade röda pilarna pekar på höger och vänster "clipon-vrid-spärr-mutter".
Om man tar lös den kan man vrida ut/in cliponen kring gaffelbenet.
Men då sitter dom klämda runt varsitt gaffelben med enbart en mutter och frågan är om detta är något man bör undvika eller ej eftersom 'aftermarket' clipons ändå sitter klämda på det sättet?
OK - på mina tidigare ägda hojar med clip-on har dessa bara varit klämda med två skruv-mutter. Men det viktiga är att de inte vrids vid en panikbromsning om du lägger hela kroppstyngden på styret (utan att klämma knäna runt tanken). Sedan kanske man vill justera läget i höjdled på gaffelbenet - även då är det bra att skippa muttern.
 
Såhär i black-friday-som-började-för-en-månad-sedan-och-håller-i-sig-över-jul-tider så skulle jag dessutom gärna få tips på vilken/vilka momentnycklar jag kommer att behöva och bör köpa när jag nu skall lägga mig till med att meka motorcykel.
Jag har klarat mig med en momentnyckel genom livet.
Har den här nu, spannet 40-200:

Wera.png

Det enda jag drar med moment är lageröverfall, och ibland topplocksbultar, allt annat fixar jag med inbyggd känsla.
Så beroende på hur djupt du tänker gå i det mekaniska, så kan du mycket väl klara dig utan momentnycklar.....tycker jag.
 
Det enda jag drar med moment är lageröverfall, och ibland topplocksbultar, allt annat fixar jag med inbyggd känsla.
Så beroende på hur djupt du tänker gå i det mekaniska, så kan du mycket väl klara dig utan momentnycklar.....tycker jag.
Jag hade tänkt kompensera min brist på verkstadserfarenhet med en god förmåga i att läsa service-manualen.
6-130 nm verkar vara det relevanta intervallet vilket inte överensstämmer med nån modell av momentnyckel jag surfat fram.
Hur hårt drar man fast ett däck t.ex.?
 
Jag har klarat mig med en momentnyckel genom livet.
Har den här nu, spannet 40-200:

View attachment 507007

Det enda jag drar med moment är lageröverfall, och ibland topplocksbultar, allt annat fixar jag med inbyggd känsla.
Så beroende på hur djupt du tänker gå i det mekaniska, så kan du mycket väl klara dig utan momentnycklar.....tycker jag.
Min erfarenhet är att skruv med låga moment drar för hårt.
Skruv med höga moment (över 100Nm) dras för löst
Bilhjul 140Nm
 
Jag antar att detta mer eller mindre besvarar a)-frågeställningen. Man klarar sig utan dem, bara man dragit åt klämskruven ordentligt. :)
Vad innebär ordentligt i det fallet egentligen? 4nm? 40nm? 200nm?
 
Jag kör med dessa från FXCNC, bra kinagrejer. En M8 skruv med fjäderbricka, inget behov av Loctite å skit. Aldrig några problem.

Det bästa är att de är öppningsbara.
 

Bifogat

  • 20221125_163110.jpg
    20221125_163110.jpg
    1.5 MB · Visningar: 10
På min Supersport dras Clipon-skruvarna med 9Nm
På 1098 tror jag det är 20Nm, men orkade inte leta upp det nu. Så det är låga moment.
Ett tips är att om man inte vet så googlar man på generella moment för resp skruvdimension, så är man inte helt galet ute. Sen är ju material och gods mm en faktor.
 
På min Supersport dras Clipon-skruvarna med 9Nm
På 1098 tror jag det är 20Nm, men orkade inte leta upp det nu. Så det är låga moment.
Ett tips är att om man inte vet så googlar man på generella moment för resp skruvdimension, så är man inte helt galet ute. Sen är ju material och gods mm en faktor.
Ja, jag är ingen fysiker men klämkraften är oerhörd och ökar förjävligt för varje Nm var det någon som lärde mig
 
Ingen aning faktiskt, jag har aldrig momendragit hjulmuttrar/bultar.
Jag kör bara på känsla där.
Jag har ju ingen sådan. Behöver lite erfarenhet och en momentnyckel så kanske man kan utveckla lite sånt. :)

...
Ett tips är att om man inte vet så googlar man på generella moment för resp skruvdimension, så är man inte helt galet ute. Sen är ju material och gods mm en faktor.
Finns faktiskt en liten lista med nm baserat på skruvdimensioner i service manualen. (y)

Är det här nån snubbe man skall akta sig för eller försöka stödköpa ifrån?
 
Jag har en momentnyckel som jag sällan använder , typ bara när jag måste dra något jämnt.( tex ett topplock.
Det vanligaste är att det dras för hårt av amatörer🙄.
10Nm ca 1 kg på 1m hävarm,
 
Jag hade tänkt kompensera min brist på verkstadserfarenhet med en god förmåga i att läsa service-manualen.
6-130 nm verkar vara det relevanta intervallet vilket inte överensstämmer med nån modell av momentnyckel jag surfat fram.
Hur hårt drar man fast ett däck t.ex.?


230 Nm…
Ducati 916 bakhjulet (enkelsving)
Men det gör sig nästan inte…har försökt och hojen for nästan av mekbänken då…
Tror det blev 180 lr nått.
Köpte en stor enbart pga den muttern. Har aldrig använt den sedan.
200 Nm kommer du långt på.
Om jag ska rekommendera så försök hitta en som börjar på så lågt som möjligt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top