Nejdå, självfallet finns det ingen forskning på hur barn och ungdomar i Sverige bor.
Det finns heller ingen som helst forskning på hur trångboddhet påverkar barn och ungdomar.
Det existerar ingen forskning på hur föräldrarnas utbildningsnivå påverkar barnens utbildningsnivå.
Att det skulle existera forskning på hur trångboddhet påverkar bl.a. studieresultat och mer allmänt välmående är rena påhitten...
När det gäller trångboddhet så vet jag inte om jag håller med dig. Trångboddheten var ju extrem i gamla sverige med arbetarbostäder osv, inte såg vi väl gruppvåldtäkter och hög kriminalitet för det? Inte ens speciellt mycket gängbildning heller.
Snarare tror jag folk i allmänhet fick lära att respektera varann (och då menar jag svensk respekt, inte "invandrarrespekt"), att ha överseende och vanligt normalt "svenskt" bondförnuft.
Det som jag tror spelar stor roll om det ska bli skit är religion och framför allt traditioner. Och då tänker jag t ex på kvinnosyn.
Och här vill jag återigen koppla det till syskonuppfostran. Farsa uppfostrar roder som uppfostrar resterande bröder, och mamma uppfostrar systrar. Tjoflöjt! Där har vi skapat en macho-kultur utan proportioner bland killarna.
Edit: Undras varför det just är dessa kulturer som ofta slänger sig med "Ja ska knolla din syrra/morsa"? Hur ofta har vi i Sverige slängt oss med "Jag tänker idka samlag med din syster" som förolämpning? /Edit
Jag vill inte påstå att jag tycker att syskonuppfostran behöver vara sämre än nåt annat sätt, utan det är när de olika traditioner kommer ihop med varann som problemen börjar. Mehmed som har fått smörj av sina bröder hela sitt liv hamnar på samma fritids som Birger som har växt upp med syster Ebba på ett traditionellt svenskt vis. Kaos är ett faktum.
Hade det bara varit Mehmed det handlade om så hade det väl kanske kunnat styras upp av fritidsfröken i ganska tidig ålder, men nu handlar det om Mehmed, Gurgut, Mohammed x5 och deras 38 landsfränder på samma fritids.