Civilkurage

Får mig att längta till den del av hederskulturen som fortfarande finns inom överklassen,alla dina handlingar återspeglas på familjen.

Funkar inte om man heter något anonymt i en förort men har man ett känt namn så,funkade bättre på -30talet då alla kände alla inom sin stadsdel.

Ansvar,gör något dumt och din familj får skämmas för och åt dig,får de flesta att tänka 2ggr innan de handlar.

Finns betydligt fattigare länder med avsevärt större skillnader mellan fattiga och rika med i princip inga liknande brott så det beror inte på pengar utan avsaknad av ansvar,skillnaden är att där faller skiten inte bara på dig utan även på din familj så det är ditt ansvar att ta hand om din familjs anseende.

Alienerande samhällen som är rädda för sina grannar löper alltid större risk att drabbas av liknande,öppna samhällen däremot så är man räddare om sin och sin familjs anseende.

Så,MIN syn på fenomenet,avsaknad av ANSVAR.

Henrik

Snälla!! (korvgubbe och Markus bl.a.) - tråden handlar om civilkurage! Jag var intresserad av att höra fler människors tankar kring hur de skulle reagera vid en liknande händelse som i klippet från tv4..
Starta en ny tråd om ni vill diskutera vilka som begår brott och varför :tummenupp Tack!

Snälla!! (korvgubbe och Markus bl.a.) - tråden handlar om civilkurage! Jag var intresserad av att höra fler människors tankar kring hur de skulle reagera vid en liknande händelse som i klippet från tv4..
Starta en ny tråd om ni vill diskutera vilka som begår brott och varför :tummenupp Tack!

I mina unga år utan familj hade jag kastat mig in, idag när jag har 2 kids hemma hade jag förhoppningsvis låtit bli.

I mina unga år utan familj hade jag kastat mig in, idag när jag har 2 kids hemma hade jag förhoppningsvis låtit bli.

Exaktemundo, en flebarnspappa hade ju troligtvis bedömt situationen som sådan att det helt enkelt inte är värt att ge sig in i handgemäng med ett par, tre, femton hormsonstinna pojkar med eventuella tillhyggen på sig.
Medan en yngre förmåga troligtvis (förhoppningsvis?) hade gjort något för att förhindra den uppkomna situationen.

Själv hoppas jag att jag, trots min vekhet, hade försökt förhindra en eventuell misshandel om jag hade bedömt det så att jag hade haft en chans iaf. Men står det en 15 personer och ger sig på en annan så tvivlar jag på att någon med sunt förnuft hade gett sig in i en dylik fight.

Över och lite ut. /Halvfull Joni

Det är en relaterad fråga i högsta grad och bara för att du startat tråden kan du inte detaljstyra vad den skall handla om. T.ex. min Dagens-gay grej tråd blev kapad av heterosexuella analsexmotståndare för en stund, hur tror du det kändes? :(

Kan dock gå dig till mötes och tänka mig att skriva i den tråd du vill att jag skall skriva i, men då under förutsättning att du startar den. Deal? Tack! :)

Så typiskt tjej att lägga fram problematik för ett gäng riktiga karlar, och sen bli irriterad för att vi försöker lösa problemet :hihi
På syjunta kanske alla vill sitta i ring med sina handarbeten och hålla med varann, men här är det allvar som gäller! :tummenupp

Det är väl kanske ganska förståeligt.. Men hade du låtit bli att agera alls (ringa polis t.ex.) nu av samma anledning?

Så typiskt tjej att lägga fram problematik för ett gäng riktiga karlar, och sen bli irriterad för att vi försöker lösa problemet :hihi
På syjunta kanske alla vill sitta i ring med sina handarbeten och hålla med varann, men här är det allvar som gäller! :tummenupp

Just därför jag slängde upp tråden här, för jag trodde att jättemånga skulle skriva att dom skulle in o avbryta direCkt! :tuffakillar
Men så verkar inte riktigt fallet vara :rolleyes:

Det är en relaterad fråga i högsta grad och bara för att du startat tråden kan du inte detaljstyra vad den skall handla om. T.ex. min Dagens-gay grej tråd blev kapad av heterosexuella analsexmotståndare för en stund, hur tror du det kändes? :(

Kan dock gå dig till mötes och tänka mig att skriva i den tråd du vill att jag skall skriva i, men då under förutsättning att du startar den. Deal? Tack! :)

Möjligt att den är relaterad och självklart kan jag inte detaljstyra vad den här tråden handlar om, men eftersom jag startade den så efterfrågar jag svar på min fråga..
Jag har inte sett något inlägg från dig i den här tråden som berör det ämne tråden handlar om... än..

Jag lägger mig inte i den andra diskussionen och väljer därför att inte starta någon tråd.. Det klarar ni säkert bra själva :tummenupp

Last edited:
Det är väl kanske ganska förståeligt.. Men hade du låtit bli att agera alls (ringa polis t.ex.) nu av samma anledning?

Som småbarnsförälder och arbetslös så har jag det rätt så knapert, jag ringer fan inga samtal i onödan. :mad:

Möjligt att den är relaterad och självklart kan jag inte detaljstyra vad den här tråden handlar om, men eftersom jag startade den så efterfrågar jag svar på min fråga..
Jag har inte sett något inlägg från dig i den här tråden som berör det ämne tråden handlar om... än..

Din fråga löd som följer, allt annat är off topic.

Finns det någon här som känner att den inte skulle ingripa vid en misshandel eller liknande?

Ja det gör det vad än folk skriver.

Så, lås tråden så Fröken kan slappna av igen. :gnissla

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion