Civilkurage

Kan vi släppa fördomarna om andra kulturer och istället vara öppna nog att förstå relationen invandring-fattigdom-avundsjuka-kriminalitet-våld? Jag har förstått att det är svårt att greppa, men det är på tiden att se bortom kulturer och faktiskt fokusera på faktorerna i samhället istället. Våldsverkare ute på stan är en mix av invandrare och svenskar, det de har gemensamt är att de bor i mindre lyckligt lottade delar av staden. Att beteendet är oförsvarbart är självklart, men lika självklart borde vara att ursprunget inte är avgörande; det är umgänge och sociala förutsättningar.

Utanförskap och fattigdom ÄR inget som ursäktar att 25 killar föröker slå ihjäl en ensam tjej. I detta fall rör det sig förmodligen till 100% om etnicitet, att hon är svenska. Är det så svårt att förstå? Förr i tiden kan vi snacka riktig fattigdom i Sverige, då drog man plogen djupare istället för att mörda tjejer och råna 8-åringar.

Självklart är det en mix på våldsverkare men de riktigt råa, fega fallen känner inte jag igen från våra värderingar som vi traditionellt har haft i Sverige. Man kan inte bara sopa skiten under mattan och säga som du gör. Heder har fått en ny innebörd tyvärr.

Moget resonemang.

Har jag sagt att alla invandrare skulle vara misshandlare? Vad jag beskriver är en mentalitet som inte jag känner igen i den nutida svenska eller västeuropeiska kulturen, som visar sitt fula tryne emellanåt.

Det funkar inte längre att bara skrika rasist åt alla som på något sätt framför kritik mot andra kulturer.
Jag fular lite och hoppar på dig igen utan att du har fått svara på det andra, ha överseende. :krama

Ditt resonemang haltar lite, menar du att det är själva kulturen som för med sig våldet? Om så är fallet vore det intressant hur du förklarar att alla samhällen, oavsett kultur, har likartade mönster när det handlar om kriminalitet. Du ser inte den arabiska medelklassen vandra runt och spöa ned andra. Inte heller den amerikanska medelklassen. Och, intressant nog, inte den svenska. Eller finska. Förstår du vad jag försöker poängtera?

Om så är fallet vore det intressant hur du förklarar att alla samhällen, oavsett kultur, har likartade mönster när det handlar om kriminalitet. Du ser inte den arabiska medelklassen vandra runt och spöa ned andra.

Nej, men man kan mycket väl se den arabiska medelklassen stå och kasta sten på en till häften nergrävd kvinna vars enda brott är att hon blivit våldtagen!

Utanförskap och fattigdom ÄR inget som ursäktar att 25 killar föröker slå ihjäl en ensam tjej. I detta fall rör det sig förmodligen till 100% om etnicitet, att hon är svenska. Är det så svårt att förstå? Förr i tiden kan vi snacka riktig fattigdom i Sverige, då drog man plogen djupare istället för att mörda tjejer och råna 8-åringar.

Självklart är det en mix på våldsverkare men de riktigt råa, fega fallen känner inte jag igen från våra värderingar som vi traditionellt har haft i Sverige. Man kan inte bara sopa skiten under mattan och säga som du gör. Heder har fått en ny innebörd tyvärr.
Fast det påstod jag inte. Jag kritiserade bara ditt synsätt att det är kulturen som är orsaken till kriminaliteten, vilket är fel. Att sedan våldet har ökat och förändrats är en del av vår värld. Globalisering är inte enbart positivt. Men att tillskriva det en enda kultur är ganska trångsynt. Det var inte arabisk TV som fick oss att leka med låtsasvapen och göra rundsparkar på fritids. :)

BoSoZoKu det är väldigt moget, hur många gånger har du sett att det står att det var mohammed som var nere i thailand o härjade bland småpojkar?

Till saken hör det att man får tycka illa om folk precis hur man vill, men försök stå för det öppet istället för att linda in det i massa skit. Hatar du ett visst folkslag/invandringen i sverige var inte så jävla feg o stå för det ist.

Själv har jag svårt för att se civiliserade människor göra så här.

Jag fular lite och hoppar på dig igen utan att du har fått svara på det andra, ha överseende. :krama

Ditt resonemang haltar lite, menar du att det är själva kulturen som för med sig våldet? Om så är fallet vore det intressant hur du förklarar att alla samhällen, oavsett kultur, har likartade mönster när det handlar om kriminalitet. Du ser inte den arabiska medelklassen vandra runt och spöa ned andra. Inte heller den amerikanska medelklassen. Och, intressant nog, inte den svenska. Eller finska. Förstår du vad jag försöker poängtera?

Jag förnekar inte att samhällsklass är en bidragande orsak, eftersom man exempelvis har mindre att förlora, men det saknas en del spärrar som ska finnas hos normala människor. Spärrar som är djupt rotade i det gamla Sverige och bör finnas där. Folk slogs som fan förr i tiden och då kan vi snacka hårda gubbar, käkar som rök på ett slag, men trots allt fanns en viss hederlighet.

And the Sporthoj Commie-team present, floskel of the day:

...det de har gemensamt är att de bor i mindre lyckligt lottade delar av staden. Att beteendet är oförsvarbart är självklart, men lika självklart borde vara att ursprunget inte är avgörande; det är umgänge och sociala förutsättningar.

Till saken hör det att man får tycka illa om folk precis hur man vill, men försök stå för det öppet istället för att linda in det i massa skit. Hatar du ett visst folkslag/invandringen i sverige var inte så jävla feg o stå för det ist.

.

Nu är du där igen. Är du så jävla barnslig att du inte tål att se nåt negativt om någon med ickesvensk bakgrund?

Du får tro vad du vill men jag hatar inget folkslag. Jag står alltid för vad jag säger, om det inte är med ironi.

Visst, en stor del av invandringen är ren skit. Man har släppt in alldeles för många kriminella och folk utan skrupler, men det innebär inte att jag hatar några andra från samma land för det. Stor skillnad.

Jag förnekar inte att samhällsklass är en bidragande orsak, eftersom man exempelvis har mindre att förlora, men det saknas en del spärrar som ska finnas hos normala människor. Spärrar som är djupt rotade i det gamla Sverige och bör finnas där. Folk slogs som fan förr i tiden och då kan vi snacka hårda gubbar, käkar som rök på ett slag, men trots allt fanns en viss hederlighet.
Nämen vad fint, då kan vi sluta kidnappa tråden. Det är ett intressant ämne. Visst har klimatet förändrats, men jag tror inte att våldet är ett resultat av någon sorts arabisk våldskultur, utan av en västerländsk våldsglorifiering. Förjävligt oavsett. Jo, det slogs förut också. Och även då var inte hedern alltid närvarande. Det en kniv symboliserade då ser väl sin motsvarighet i skjutvapen idag. Saker och ting utvecklas, i våldets fall till det sämre.

Japp, det fanns en viss heder, tillochmed en tjuvheder.
När farfar var polis så räckte det att vifta med sabeln och ropa: stanna i lagens namn.
Att någon eller några skulle fortsätta med den brottsliga gärningen eller ge sig på polisen fanns inte på världskartan.
Under de stora raggarupploppet i början på 70-talet (kan ha vart slutet på 60, minns inte riktigt) så skickades en patrull bestående av 2 poliser för att hålla ordning på 300 raggare:D

Nej, men man kan mycket väl se den arabiska medelklassen stå och kasta sten på en till häften nergrävd kvinna vars enda brott är att hon blivit våldtagen!

Det där är inte riktigt sant.. På 1 miljard muslimer är det en generalisering som om vi skulle anta att alla arier är inavlade frireligiösa Knutby-bor..

Islam är i sak en tolerant religion, det är tolkningen i valda (små) delar av världen som spårat ur!

Nu är du där igen. Är du så jävla barnslig att du inte tål att se nåt negativt om någon med ickesvensk bakgrund?

Du får tro vad du vill men jag hatar inget folkslag. Jag står alltid för vad jag säger, om det inte är med ironi.

Visst, en stor del av invandringen är ren skit. Man har släppt in alldeles för många kriminella och folk utan skrupler, men det innebär inte att jag hatar några andra från samma land för det. Stor skillnad.

Jovisst lyssnar gärna så länge du säger det rätt ut o vågar stå för det.
Jag tar det inte bara från vad du sagt i denna tråden, tycker man läser massa fina inlägg från dig titt som tätt med massa inlindat skit.

Tyvärr så sker de flesta "gruppbrott" av den här karaktären av ungdomar som faktiskt är födda och uppvuxna i Sverige vilket gör det svårt att förklara med annat än kulturskillnader och konstiga värderingar från den närmaste vuxenvärlden.

Jag ser det snarare som ett resultat av att dessa ungdommar växer upp med frånvarande vuxna. Det finns inga andra influenser och ingen annan "moral" än den som odlats i gängen.

Bland "svenska" ungdommar har 3 av fyra eget rum medan siffran är den omvända för invandrarungdom.

KLart som fan man håller sig hemifrån då. I mitt svennebanangäng fanns det alltid ett eget rum tillgängligt hemma hos någon. Ett tonårsrum med tv och video och föräldrar i rummet bredvid... Vuxna fanns helt enkelt i närheten och kunde sätta gränser.

När det gäller förtsungar finns inga vuxna i närheten annat än som typ nattvandrare, fältassistenter eller poliser...

Som en liten poll jag gjorde tidigare som visar ganska tydligt hur milsvidd skillnaden är från genomsnitts-SH:arens uppväst är jämfört med en genomsnittlig betonförorts-unges..
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=192859

Här på SH hade 96% av folket haft eget rum.
Bland invandrarungar i förorterna är samma siffra ca 25%...

När man inte har några andra influenser och ingen annan som uppfostrar en än gänget så är det nog stor risk att vissa grupper spårar ur.

Klart som fan risken är stor att det skapas osunda och rejält grisiga värderingar. Det finns ingen där som drar gränsen eller sätter ner foten när det spårar ur och sen blir det bara värre...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti