Civilkurage

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Satt och kikade på tv4s Efter tio imorse och fick se det här inslaget.. Dom har kört en serie med liknande inslag under de senaste dagarna..
Jag kan inte förstå hur folk som inte ingriper vid misshandel/våldtäkt osv fungerar! Vad f*n är det för fel på folk!!!??
Jag känner med dom här killarna (som inte ser äldre ut än min brorsa) nåt så fruktansvärt! Inte nog med att dom ingriper och blir misshandlade själva, sen läggs åtalet ner trots en mängd vittnen.. Jag förstår deras frustration!!

Finns det någon här som känner att den inte skulle ingripa vid en misshandel eller liknande?
Jag kanske inte skulle gå emellan när ett gäng med killar slåss t.ex., men hur svårt är det att ringa 112 och hämta hjälp från annat håll!? Alla kan ju hjälpa till på nåt sätt!
Just vid det här fallet var det ju massa folk runt omkring som bara står och kollar på.. Är folk så jä*la kalla!? (uppenbarligen)

Ni får kolla om ni har tid! Jag behövde få ut lite frustration bara (och hoppas att fler människor börjar rannsaka sig själva) :4skrika

http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.871783

Man får nästan en liten klump i halsen när man hör de själva berätta. Killarna verkar ju rädda för sig själva nästan, ändå går de in med huvudena först bland talibanerna. En eloge till dem!

Risken är ganska stor att man själv åker dit för massa roligheter!

Man får nästan en liten klump i halsen när man hör de själva berätta. Killarna verkar ju rädda för sig själva nästan, ändå går de in med huvudena först bland talibanerna. En eloge till dem!

Verkligen, en STOR eloge till killarna!

En fråga är ju också hur 20-30 pers kan ge sig på en ung tjej och misshandla henne medvetslös och ändå fortsätta!?
Men att det just inte är någon som ingriper direkt, det gör mig mest skrämd..

Risken är ganska stor att man själv åker dit för massa roligheter!

Dom här grabbarna var riktigt modiga som gick emellan ett sånt stort gäng! Jag förstår om man inte gör det som enskild person.. Men det stod ju massa folk runt omkring och ingen har ens ringt polisen.. Att ringa polisen är ju också att ingripa..
Varför inte dra ihop folket runt omkring, så många står mot många.. Det behövs ju ofta bara att någon säger ifrån..

Om man tänker att risken finns att man själv åker dit för massa hemskheter, hur skulle du själv vilja att folk reagerade om det var du som låg där på marken?

Verkligen, en STOR eloge till killarna!

En fråga är ju också hur 20-30 pers kan ge sig på en ung tjej och misshandla henne medvetslös och ändå fortsätta!?
Men att det just inte är någon som ingriper direkt, det gör mig mest skrämd..

Dom här grabbarna var riktigt modiga som gick emellan ett sånt stort gäng! Jag förstår om man inte gör det som enskild person.. Men det stod ju massa folk runt omkring och ingen har ens ringt polisen.. Att ringa polisen är ju också att ingripa..
Varför inte dra ihop folket runt omkring, så många står mot många.. Det behövs ju ofta bara att någon säger ifrån..

Om man tänker att risken finns att man själv åker dit för massa hemskheter, hur skulle du själv vilja att folk reagerade om det var du som låg där på marken?

Jag förstår vad du menar och visst skulle jag vilja att folk hjälpte till, men det handlar om rädsla. Allt från att få stryk till att lagens långa arm tar dig istället.

Starka killar. Aspiranter till Årets svensk?

Frågan kvarstår dock. Hur i HELVETE kan 25 killar misshandla 1 tjej!? Jag var redan förbannad sedan jag såg reprisen av Efterlyst igår, där några 'killar' i 20-årsåldern rånade en 8-årig kille och det blir ju inte bättre när man påminns av det här. Vad är det för människor? Det kanske har hänt förut men jag har svårt att se några svenska killar göra så här. Är det här mångkulturen alla snackar om eller?

Känns ju bra att det svenska rättsväsendet backar upp killarna också. :mad:

Svårt å tänka dig att svenska skulle går så? Så 5 femöverklass killarna som hade ihjäl en utlänsk kille för några månader sen då? De kan du se mellan fingrarna?

Jag har varit både passiv och aktiv. Det är omöjligt att veta hur man skall reagera i just en situation där man själv kan bli ett offer.

Jag är lite kluven i frågan om det är etiskt förenligt, att med argument som är baserade i moralfrågor, tvinga människor att ta en aktiv roll i situationer där de själva kan bli skadade.

Givetvis en helt annan fråga i icke-våldssituationer. Människor som inte bryr sig om en person som klappar ihop på gatan, a-lagare som drunknar i sina spyor eller äldre som tappar balansen och slår halvt ihjäl sig, borde kunna dömas till böter.

De dom grabbarna gjorde va oerhört modigt. Och ja har full förståelse för deras frustration. Tyvärr är detta fenomen altför stort i sverige, man rår om sitt eget hus o skiter i andra.... Va fan skärpning..

Dock måste man tänka sig noga för, jag gick imellan ett bråk för några år sedan och det slutade med att dom som slogs båda gav sig på mig, varpå jag försvarade mig, och rent på instikt så gick jag på min kampsports och militära träning vilket till slut innebar att jag stod åtalade på två punkter av misshandel..

I detta fallet blev jag så småningom frikänd..:tummenupp

Trots detta skulle jag köra samma igen vilken dag som helst.
Man bör dock tänka sig för innan man ger sig in i en våldssituation, sådana situationer förändras så oerhört fort och i dagens klimat så är risken att olika typer av vapen används, kanske lite olika beroende på var man bor men vapen blir allt vanligare på i stort sett alla område även om det är nog är värst i storstäderna..

Är man inte säker på att man kan hantera situationen så bör man låta bli att ingripa fysiskt och tillkalla hjälp(112) och vara observant på de inblandade t,ex hur dom är klädda, särskilda kännetecken, och om dom ger sig av, på vilket håll personerna rör sig så att man kan upplysa polisen om detta..

Svårt å tänka dig att svenska skulle går så? Så 5 femöverklass killarna som hade ihjäl en utlänsk kille för några månader sen då? De kan du se mellan fingrarna?

25 killar mot 1 tjej? 20-åringar mot en 8-åring? Du behöver inte ta åt dig men jag tycker inte du ska förneka att det i de flesta fall är folk från annan kultur som utför liknande dåd.

Om du snackar etnicitet(vilket jag inte gör) så kan jag tillägga att offret var själv brat och av italiensk börd, av förövarna var isf bara en svensk. Och det var en yngling som ingår i släkten B****er, som äger ett av sveriges största bok-/tidningsförlag. Om man hårddrar etnicitet som du, så är han inte helsvensk utan jude. Kom inte och snacka om du inte vet vad du snackar om.

De dom grabbarna gjorde va oerhört modigt. Och ja har full förståelse för deras frustration. Tyvärr är detta fenomen altför stort i sverige, man rår om sitt eget hus o skiter i andra.... Va fan skärpning..

Dock måste man tänka sig noga för, jag gick imellan ett bråk för några år sedan och det slutade med att dom som slogs båda gav sig på mig, varpå jag försvarade mig, och rent på instikt så gick jag på min kampsports och militära träning vilket till slut innebar att jag stod åtalade på två punkter av misshandel..

I detta fallet blev jag så småningom frikänd..:tummenupp

Trots detta skulle jag köra samma igen vilken dag som helst.
Man bör dock tänka sig för innan man ger sig in i en våldssituation, sådana situationer förändras så oerhört fort och i dagens klimat så är risken att olika typer av vapen används, kanske lite olika beroende på var man bor men vapen blir allt vanligare på i stort sett alla område även om det är nog är värst i storstäderna..

Är man inte säker på att man kan hantera situationen så bör man låta bli att ingripa fysiskt och tillkalla hjälp(112) och vara observant på de inblandade t,ex hur dom är klädda, särskilda kännetecken, och om dom ger sig av, på vilket håll personerna rör sig så att man kan upplysa polisen om detta..

Det gäller ju att välja sina fighter oxå.
Personligen går jag aldrig emellan 2 personer, av ungefär samma storlek som slåss på ett fair sätt. Det är deras business.
Däremot om den ena åker i backen och den andra ger sig på fulspel då blir det en annan historia. Eller om det är flera mot en.
För min del spelar det inte nån större roll om det skulle vara 30 personer heller, jag är för tjockskallad för att tveka, jag blir så förbannad så sunt förnuft försvinner i såna situationer.

Givetvis en helt annan fråga i icke-våldssituationer. Människor som inte bryr sig om en person som klappar ihop på gatan, a-lagare som drunknar i sina spyor eller äldre som tappar balansen och slår halvt ihjäl sig, borde kunna dömas till böter.

Jag kan tänka mig en lag som innebär att man är skyldig att AGERA. Däremot vettefan om man kan kräva av folk att INGRIPA.

Att ingripa när 30 spöar en ensam stackare lär främst medföra att 30 misshandlar två stackare.

Däremot borde man vara skyldig att agera om än så lite. Alla borde vara skyldiga att kunna besvara fråga:
- "Vad gjorde du när du såg misshandeln?"

- "Gick hem!"
eller
- "Stod kvar och tittade och drack läsk!"
...skulle givetvis inte vara tillåtna svar..

Däremot kan alla skrika på förövarna att sluta, ringa polis, stopppa bilar, filma med mobilen för att få bevis, försöka prata ihop sig med andra vittnen för att kanske få ihop fler som kan ingripa i grupp o.s.v....

Så för mig får det gärna bli krav på att man agerar även om man inte kan kräva av någon att ingripa fysiskt.... Alla är inte lika stora och hårda som dreggel, mavve, stuff och bazooka men alla kan göra något...

Sen så är alla svenska pedofiler iom att så många åker över till thailand o leker med småpojkar?

25 killar mot 1 tjej? 20-åringar mot en 8-åring? Du behöver inte ta åt dig men jag tycker inte du ska förneka att det i de flesta fall är folk från annan kultur som utför liknande dåd.

Om du snackar etnicitet(vilket jag inte gör) så kan jag tillägga att offret var själv brat och av italiensk börd, av förövarna var isf bara en svensk. Och det var en yngling som ingår i släkten B****er, som äger ett av sveriges största bok-/tidningsförlag. Om man hårddrar etnicitet som du, så är han inte helsvensk utan jude. Kom inte och snacka om du inte vet vad du snackar om.
Kan vi släppa fördomarna om andra kulturer och istället vara öppna nog att förstå relationen invandring-fattigdom-avundsjuka-kriminalitet-våld? Jag har förstått att det är svårt att greppa, men det är på tiden att se bortom kulturer och faktiskt fokusera på faktorerna i samhället istället. Våldsverkare ute på stan är en mix av invandrare och svenskar, det de har gemensamt är att de bor i mindre lyckligt lottade delar av staden. Att beteendet är oförsvarbart är självklart, men lika självklart borde vara att ursprunget inte är avgörande; det är umgänge och sociala förutsättningar.

Last edited:
Starka killar. Aspiranter till Årets svensk?

Jä rajt, lär gå till en flyktingsmugglare nästa år också alternativt Global Intifada för att de på ett modigt vis utan hänsyn till sin egen frihet engagerar sig i kampen mot imperialism och massmord.

Sen så är alla svenska pedofiler iom att så många åker över till thailand o leker med småpojkar?

Moget resonemang.

Har jag sagt att alla invandrare skulle vara misshandlare? Vad jag beskriver är en mentalitet som inte jag känner igen i den nutida svenska eller västeuropeiska kulturen, som visar sitt fula tryne emellanåt.

Det funkar inte längre att bara skrika rasist åt alla som på något sätt framför kritik mot andra kulturer.

Ja, det händer även det, men det är knappast särskilt vanligt förekommande i vålds-statistiken.
Jag kan förstå människor som kommer från hårt krigshärjade områden och själva blivit utsatta, bevittnat eller tvingats att utföra svåra övergrepp, tillslut så blir man knäpp.
Jag har nära släkt och vänner som gjort utlandstjänst och bara det lilla som de sett är tillräckligt för att det ska slå slint i skallen om man inte får professionell hjälp att bearbeta det man sett.
Detta är inget jag försvarar utan det är en förklaring till många hemska våldsbrott.
Tyvärr så sker de flesta "gruppbrott" av den här karaktären av ungdomar som faktiskt är födda och uppvuxna i Sverige vilket gör det svårt att förklara med annat än kulturskillnader och konstiga värderingar från den närmaste vuxenvärlden.
Missförstå mig inte nu, men jag möter hellre ett gäng från HA eller ett gäng packade raggare i en mörk gränd än en grupp kulturberikare.
Kalla det fördomar om du vill, men jag är övertygad om att en nysvensk går säkrare genom Danderyd eller Lidingö än en svensk gör i Alby eller Rosengård.

Alla är inte lika stora och hårda som dreggel, mavve, stuff och bazooka men alla kan göra något...

Det handlar inte om att vara stor eller hård. Jag tycker en av killarna i filmen som OP länkade säger: "Det kunde ha varit min syster som låg där."
Jag är personligen uppfostrad med att "rätt ska vara rätt" och att man alltid ställer sig på den svages sida (eller den som begås orätt), och jag tycker den ideologin är större än mig själv.

Sen kan man ju se det såhär oxå, skulle man vara feg så skulle man väl inte köra sporthoj? Bakom varenda kurva kan det komma saker som är bra mycket värre än 30 knytnävar och träffa dig i ansiktet. Och ändå gör de flesta det här utan att tveka. Betalar till och med för det. Skulle ni då backa för en fight då tycker jag att det är nåt som inte stämmer.

Som sagt, jag har förståelse för om man inte går emellan i ett slagsmål eller misshandel om man är ensam (med rädsla för sin egen skull).. Jag vet att fler och fler bär vapen och jag blir nog mer förvånad om någon inte drar fram en kniv eller liknande..
Men som någon skrev är ju att ringa 112 och tillkalla hjälp också ett ingripande (dock mer passivt).. Varför bara stå och kolla på, det är det som är helt obegripligt för mig!?

Dessa killar, som gick emellan, är inte gamla.. Dom gick emellan ett STORT gäng, som dessutom visade sig vara beväpnade med bl.a. knogjärn.. Ena killen säger att man måste ingripa, det kunde ju lika gärna vara hans lillasyster som låg där.. Jag undrar vad alla andra tänkte som stod runt omkring.. Hade det inte lika gärna kunna varit en dotter till de medelålders männen som går från puben, en kusin till busschauffören, en flickvän till någon som bara går förbi, osv osv?

Det känns på något vis som att vissa inte räknar med att folk ska gå emellan och gör saker för att dom kanske får göra det ohindrat.. Varför kan alla inte bara försöka vända på det och få folk att förstå att misshandlar man t.ex. någon, så kommer folk att avbryta/vittna/tilkalla polisen och liknande?
Jag menar inte att man ska ta lagen i egna händer, och våld hjälper nog knappast tillbaka, men som sagt, att någon ringer polis och någon/några träder fram och säger ifrån borde vara en självklarhet! Läskigt som f*n att det inte är så!!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025