Cigguttag via 220V

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Ctek har batteriladdare som kan användas som 12V strömkälla. De kostar lite över 1000:- men då får man ju en bra batteriladdare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Ja det blir ju lite som att köpa en billig 6 meters stege för att nå upp till ett 15 meters tak. Billigt ja, men kommer du upp på taket ?
Eller i detta fall hur många sekunder innan den bryter strömmen / går sönder.

Behöver du 15A så blir det
https://www.kjell.com/se/produkter/...regat/switchat-nataggregat-13-8-v-20-a-p44812
plus
banankontakter, sladd och Cigguttag.
Jag tycker inte det här med ett kraftigt "12" volt nätaggregat är en bra ide för att driva en 12 Volt kompressor som kan dra 15A.
Om man inte fixar det med ett tillgängligt datornätaggregat.

Jag har köpt den här för ha på hojen efter läst en tråd på SH om semester i Frankrike med punktering.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/kompressorer/minikompressor-2000028529
Den drar 6A men ska avsäkras med 15A säkring. Så igår bytte jag säkring på mitt Cigguttag på GSX1300R från 5A till 15A och gladde mig åt att ha dragit 1,5mm2 kabel från batteriet. Så jag slapp göra om kabeldragningen.

För dig som jag ser det
Enklare med 220V kompressor
tex den här från Two stroke man inlägg #17
https://www.jula.se/catalog/verktyg...essorer/kompressorer/kompressor-004055/#tab02

En annan lösning är att du plockar ur batteriet ur hojen (jag utgår från att du redan har en smart batteriladdare). Och tar upp batteriet i köket.
Du köper
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor/batterisladd-2000041853
och kopplar in både batterisladden med cigguttag och batteriladdaren på batteriet.

Så är du klar att köra. Det blir inga långa driftpass för kompressorn, bara några minuter och hela tiden pyttsar batteriladdaren på ström till batteriet och hjälper till.
Och när du är klar med kompressorn så får laddaren ladda batteriet till batteriet är fulladdat.
Och när du fått hjulet på hojen (om du är lika långsam som jag....) så kan batteriet vara laddat.
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det drog mer ström än jag trodde.
Nu testade jag förvisso med Biltema (17-064) men anar att det blir liknande siffror.

Obelastad: 9,4A
2 Bar: 15,7A
4 Bar: 17,1A
6 Bar: 17,5A

Så tipset att köra från ett batteri är nog inte så dumt trots allt.

View attachment 450511

Lysande ! Vilket labbaggregat har du ?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Lysande ! Vilket labbaggregat har du ?

LBN-1990 heter det visst, kolla på Ebay.de, sök på labornetzgerät 900W eller LBN-1990 så hittar du flera olika säljare.
Kostar omkring 3000:- och lämnar upp till 60A vid 15V, 30A vid 30V eller 15A vid 60V.
Den enda batteriladdare jag använder numera och det tack vare att det går att ställa både spänning och ström.
Overkill vad gäller effekt, men fungerar gör det sedan många år. :tummenupp

2019-09-04_13-25-50.jpg
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bara för tydlighetens skull så fungerar den jag har utmärkt via bilens ciguttag. Ser lika dan ut som den på bilden, men kommer inte ihåg var jag köpte den. Kanske annan spec på den.

Det kan ju hända att ditt cigguttag är avsäkrat till 20A.
Jag tror att i min förra bil vara uttaget säkrat till 10A.
I min nuvarande bil så har jag två uttag. Det ena är jag ganska säker på är avsäkrat till 20A och det andra är nog bara 10A om jag inte missminner mig.

Det går troligen att köra kompressorn även om uttaget skulle vara avsäkrat lägre än vad kompressorn drar.
En typisk 10A smältsäkring kräver 55A för att bryta inom 0,4s.
Jag har för mig att jag läst någonstans att en vanlig trög smältsäkring skall lösa efter 30 sekunder med dubbel ström. Dvs den skall kunna klara upp till 30 sekunder med 20A innan den löser.

I vart fall så brukar säkringar klara en hel del överström. Dvs du kan köra din 15A kompressor en stund även om det sitter en 10A säkring i bilen.
Men ett nätagg klarar inte av att ge mer än dom A som det är specat för vilket betyder att har du ett 5A nätagg så kommer det inte att orka med att driva kompressorn på ett bra sätt.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Åk till skroten o köp ett bilbatteri för några hundralappar. Det ger bra många fler ampere än vad din minikompressor begär. Utmärkt för 12volts behov. När det sen börjar bli trött laddar du det bara.

Bilbatteri stort o otympligt säger du? Kan i viss mån hålla med men du skall se åbäket jag har som ger 1-15volt 60A. Jäkla as det med som dessutom behöver eluttag hela tiden, det gör inte ett batteri. Finns små leksaksbilar från asien idag som har små söta batterier breda som typ 3st MC-batterier ställda bredvid varandra. För ditt ändamål är de helt perfekta.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Faktiskt en god ide om man hittar ett för en hundring.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nätaggregat till datorer kan ge många amp på 12 och ligger lite varstans gratis

Dom flesta måste byglas för att köras standalone
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har detta batteri som du kan få levererat hem.
Satt i min TDM fram till våren 2018. Full fart på startmotorn men krämen räckte inte till insprutning och tändning. Underhållsladdat sedan dess och visade 12,5 volt nu före laddning. En timme laddning (liten klen laddare) och vila en timme så visat det 13,0 volt.
Synd att slänga men jag har ingen användning för det.

a670ad1de8c95ec3805edc0809462274.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag har detta batteri som du kan få levererat hem.
Satt i min TDM fram till våren 2018. Full fart på startmotorn men krämen räckte inte till insprutning och tändning. Underhållsladdat sedan dess och visade 12,5 volt nu före laddning. En timme laddning (liten klen laddare) och vila en timme så visat det 13,0 volt.
Synd att slänga men jag har ingen användning för det.

a670ad1de8c95ec3805edc0809462274.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk

Låter kanon. Jag är mobil (har ju hojar :banana) och hämtar gärna upp i helgen, om möjligt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Åk till skroten o köp ett bilbatteri för några hundralappar. Det ger bra många fler ampere än vad din minikompressor begär. Utmärkt för 12volts behov. När det sen börjar bli trött laddar du det bara.

Då är det försent ladda batteriet.Startbatterier (de som används för att starta motorer) är konstruerade för att normalt vara laddade och sedan avge hög ström under några sekunder.
Tex 100A under 10 Sek eller 100x10/3600=ca 0,3Ah från ett MC batteri på 14Ah.
Dvs en urladdning på ca 2% av "märkkapaciteten".
För att sedan laddas under kanske 1 timme.

Laddas batteriet ur för att driva en kompressor så ska man inte vänta med att ladda batteriet.
Det smarta är att ha batteriladdaren ansluten hela tiden till batteriet och när man är klar med kompressorn är det bara låta batteriet stå på laddning till det är fulladdat igen. Dvs "smartladdaren" visar grönt.

Om man väntar med att ladda batteriet till spänningen sjunkit under 12 Volt. Ja då blir livslängden inte 1 år.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top