Cigguttag via 220V

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Ingen
Finns det någon mojäng som kan driva manicker med cigguttag, tex minikompressor, fast via vägguttag i hemmet. Dvs någon form av transformator? Och om så, vad ska jag köpa?

Kolla Jula/Biltema etc på samma sidor som 12v kylväskor, kan ju finnas på Ö&B etc etc oxå.

Annars så är det ju bara att ta en 12v adapter (kolla att den du väljer pallar för lasten) och sätta dit en cigg-hona.

Varenda stationär persondator (låna från återvinningen) innehåller ett switchat aggregat med +12 volt (gul sladd). Oftast klarar de av 15 ampere dvs närmare 200 watt. Röd är +5 volt (också ca 15 ampere) Svart är jord. Aggregatet slås på genom att jorda den tunna gröna mot svart. Gratis ÄR gott!

Den här borde väl funkamtill minikompressorn?

CjwKCAjwnrjrBRAMEiwAXsCc49Lx9lfuMoE6LGJYTuKnhLa1kf97v1i_OMFOGNOGIQFyDE_SD6C_ABoCJwsQAvD_BwE

Jag har en 230-adapter med cig-uttag i andra änden, den kan du få gratis, finns på söder.

Last edited:
*nyfiken i en strut* Vad skall du driva?
En sån här kanske:
38-122_xl_2.jpg

:hihi

Hmm. Den där drar 15A. Dom flesta adaptrar för ciguttag grejar 5A. Ska du ha en som klarar minst 15A så lär det kanske bli knepigare. Jag skulle gissa att det finns en risk att du behöver köra med ett labaggregat typ som någon länkat till ovan men som grejar 15-20 A. Dvs det är troligen billigare att helt enkelt köpa en liten pyttekompressor som går på 220 V.

Den som du har går troligen inte att köra med ett cigguttag i bilen eftersom dom sällan brukar vara avsäkrade till 15A eller högre.

Det är nog typ en sådan här du behöver och ett löst cigguttag att koppla in.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/labbaggregat/switchat-nataggregat-13-8-v-20-a-p44812

Hmm. Den där drar 15A. Dom flesta adaptrar för ciguttag grejar 5A. Ska du ha en som klarar minst 15A så lär det kanske bli knepigare. Jag skulle gissa att det finns en risk att du behöver köra med ett labaggregat typ som någon länkat till ovan men som grejar 15-20 A. Dvs det är troligen billigare att helt enkelt köpa en liten pyttekompressor som går på 220 V.

Den som du har går troligen inte att köra med ett cigguttag i bilen eftersom dom sällan brukar vara avsäkrade till 15A eller högre.

Det är nog typ en sådan här du behöver och ett löst cigguttag att koppla in.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/labbaggregat/switchat-nataggregat-13-8-v-20-a-p44812
Bara för tydlighetens skull så fungerar den jag har utmärkt via bilens ciguttag. Ser lika dan ut som den på bilden, men kommer inte ihåg var jag köpte den. Kanske annan spec på den.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!