chiptrimma?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
kan man chiptrimma en hoj? eller trimma den på något annat enkelt (relativt billigt) sätt? kommer snart köra en zx6-rr av 2004 år modell :D

Bänkning (och "om-mappning") är väl precis samma sak som chipning till bilar bara att man programmerar om det chippet som finns i stället för att byta ut det.
Och dessutom får man ju det skräddarsytt efter varje hoj :va

yonsson skrev:
Bänkning (och "om-mappning") är väl precis samma sak som chipning till bilar bara att man programmerar om det chippet som finns i stället för att byta ut det.
Och dessutom får man ju det skräddarsytt efter varje hoj :va

kan man få det gjort hos en vanlig mc verkstad eller vem skall man vända sig till? vilken effekt ökning kan man förvänta sig? :va

Mappa om sprutet är sådant man gör för att stämma av bräslemängden vid ett byte till slipon/helsystem

Slipon/helsystem+Högflödes luftfilter+Ommappning av insprut= 3-4 extra hästkrafter beroende på modell. Det finns någon enstaka hoj som detta kan ge en rejäl effektökning på men hos de aldra föesta hojar så blir det en moderat ökning.

:va
Jag har hört att det ska ge c:a 10% om man byter system, filter och mappar om.

yonsson skrev:
:va
Jag har hört att det ska ge c:a 10% om man byter system, filter och mappar om.

Då får du nog ha en bra dåligt grundinställd hoj å en jäkligt bra kille som ställer in det hela, det skulle innebära ca 15-16 hk på en Gixxer 1000, skulle nog tippa att 3-4 hk med slipon å ommappning är rimligt å några till med helrör. Men du får nog en jämnare kurva oxå, vilket är minst lika viktigt som de extra pållarna på topp.

Så om man vill ha några enkla hästar till så är det nytt blås o inställningar. Inget annat man kan göra för att få upp effekten men inte påverka hållbarheten?

Dynojet, helsystem och fullflödes-luftfilter :tummenupp
Dreva om kan man ju oxå göra. Onödigt att ha en hoj som gör 300

yonsson skrev:

jo det är ju sant men alla säger att zx6rr är tråkig att köra på väg så några extra hästar skulle kanske hjälpa till med låg o mellan registret ... för en zx6rr skall jag ha :D

brinckis skrev:
jo det är ju sant men alla säger att zx6rr är tråkig att köra på väg så några extra hästar skulle kanske hjälpa till med låg o mellan registret ... för en zx6rr skall jag ha :D

Varför en RR? och inte en vanlig R?

smiler skrev:
Varför köpar men inte en hoj som redan har hästarna, ist för å jaga nåra få för dyra slantar?

visst kan man det ... men jag vill ha en 600 och effekten är inte högre än ca 120 hk i snitt på alla fabrikat. lite trim skadar ju inte ... man vill ju inte vara som alla andra :)

Nalken skrev:
Varför en RR? och inte en vanlig R?

För jag tänkte köra lite bana också med den och den är ju lite mer anpassad till det. Sen är den snyggare med svart ram o sving och lite ovanlig (1000 ex) :) . Sen finns det mer trim prylar till den :)

Ska du börja trimma med de delar som används till tex supersport så har du ju knappast en gatvänlig hoj, eller hållbar. Skulle inte en 636a fixa bankörning? Den är nog i 99 fall av 100 mer lämplig för alla som inte ska tävla.

1. Insprut på hojen vi snackar om. Alltså PC eller motsvarande.
2. hojen gör inte 300...

Men med helsystem och ommappning / luftfilter (tveksamt om det behövs, numera är det ett jävla flöde i originalfiltrena) kan du nog plocka fram 10 hästar. I bästa fall kanske 15, men hoppas inte på det.

//jaG

yonsson skrev:

1. Insprut på hojen vi snackar om. Alltså PC eller motsvarande.
2. hojen gör inte 300...

Men med helsystem och ommappning / luftfilter (tveksamt om det behövs, numera är det ett jävla flöde i originalfiltrena) kan du nog plocka fram 10 hästar. I bästa fall kanske 15, men hoppas inte på det.

Total kostnad för detta kalas: PCIII: 4500 Helsystem 15 000 Luftfilter: 1000

vips: 20´ fattigare. Har du körkort? 636 klarar sig bättre på bana skulle jag tro, 600 är en 600 för att kunna kvala in i supersport 600reglementet.

//jaG

yonsson skrev:

brinckis skrev:
För jag tänkte köra lite bana också med den och den är ju lite mer anpassad till det. Sen är den snyggare med svart ram o sving och lite ovanlig (1000 ex) :) . Sen finns det mer trim prylar till den :)

eller så köper du en zx10r rakt av och slipper kladda med helsystem osv

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck