Chefen stinker sprit!

Då har jag en sjukdom som är beroende av snus? Det köper jag inte.....

Jag må säga att jag själv tycker att rubriceringen sjukdom på alkoholism är lite felaktig, däremot kan det vara bakomliggande orsaker som gör att man, så att säga, självmedicinerar med alkohol (deppressioner, överaktivitet/understimulans, sömnsvårigheter m.m.)

All form av beroende är rubricerat som sjukdom, däremot klarar inte samhället (sjukvård, sociala m.m.) ekonomiskt av att man lägger nikotinberoende under samma tak. Lite samma sak som att Aspergerdiagnosticerade personer har rätt till hjälpmedel via LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) medans ADHD-diagnosticerade personer inte har det fastän många med ADHD behöver mer hjälp än en del personer med Aspergers syndrom, orsaken till detta är rent ekonomiskt, det finns alltför många personer med ADHD för att kunna lägga dem under LSS utan att kommuner och landsting går under.

Jag tycker att trådskaparen gjorde helt rätt när du konfronterade din chef/kollega - bra gjort! Men det är inte ditt ansvar och jag hoppas verkligen att du kan få gehör bland dina högre chefer åt att de måste hjälpa den här personen. Du och dina kollegor ska inte behöva må dåligt och känna er obekväma på jobbet, och den här personen mår sannolikt dåligt och behöver hjälp med detta - det är kanske inte alkoholen i sig som är problemet utan några andra orsaker som har lett till drickande på morgnarna innan jobbet..

Och till alla er som bara tycker att alkohol är nåt kul och trevligt och att gubben väl kan få ta sig ett glas om han vill det. Ni behöver tänka på en sak. Min pappa var alkoholist, och det finns många andra som har en alkoholist till fru, bror, faster, morbror, eller för den del arbetskollega. Alkohol påverkar andra än dig själv! Även om jag inte tycker passiv rökning är så kul, så går det inte att likställa med att ha en person i din närhet som du aldrig kan lita på - är han full idag, kommer han bli arg, var har han gömt ölflaskan? Oavsett om det är inom familjen eller på arbetsplatsen så påverkar det dig. Ni som inte har en aning om detta, fuck off. :huvet

Och nä jag brukar inte skriva här så ofta men jag blir så arg när folk inte har någon omvärldsuppfattning. tack för mig.

Det är väl ingen som säger att alkoholism är bra.

Nu blir det ju besvärligt här. Jag vill på intet vis förringa dig eller vad du har upplevt. Ingenting jag skriver kommer att vara menat som en förolämpning mot dig eller någon annan i samma situation. Men jag är av en annan åsikt. ( nu igen :))

Ingen fara med det, jag tar inte åt mig :)

Jag tror inte ett dyft på att alkoholism är en sjukdom. Det är ett självframkallat tillstånd att vara full. Det är ingen sjukdom att vara rökare? Snusare? Du måste alltså göra något för att bli full.
Man vaknar inte full på morgonen mot sin vilja. Cancer är en riktig sjukdom. HIV är en riktig sjukdom. Jag håller dock med om att det är ett vanemönster.
Och sådana kan vara svåra att bryta. Men att säga att det är en sjukdom är ju att flytta ansvaret från sig själv. En sjukdom är du inte ansvarig för.
Sånna här saker gör mig förbannad..... Ytterst och i slutändan så är du själv ansvarig för ditt liv. Att skylla på någon/något annat är bara fegt.

Se tidigare svar hur jag själv ser på det, det är rubricerat som sjukdom och därför kallar jag det för sjukdom.

Är det ändå inte DIN förtjänst att du är nykter nu?

Men i din situation var det ju bra med ett ingripande. Hade situationen varit liknande nu hade jag kanske förespåkat någon form av liknande lösning.
Svårt att sia om. Men som det är nu så har gubben varit full i över 30 år...

Till största del, Ja!
Däremot om det inte kommit på tal utan jag fått fortsätta i all evighet hade det inte gått bra, därför är jag tacksam mot mina kamrater.

Jag själv drack ganska hejdlöst i nästan 15år innan jag blev föremål för ingripande, varför skulle det vara svårare att sluta om man druckit i 30?
Är det svårare att sluta för en person som rökt/snusat i 30år än för en som brukat nikotin i 15år? Hur abstinensen slår är väldigt induviduellt, en person i min omgivning rökte olagliga substanser i massor av år och slutade tvärt utan abstinens medans andra som kanske rökt i ett halvår får dödsångest och oerhörd abstinens istället. Det är mest en fråga om vilja och hur mycket stöd man får i processen.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år