Chefen stinker sprit!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag som så många andra dar stank min verkstadschef sprit, inte gammalfylla utan det stack till i näsan när jag pratade med honom. jag frågade -Tog du bussen idag?
_ja, hurså?
-Du luktar, lite idag.
_Va faan menar du med det!?
-Jo, du luktar sprit.
_ja,jo, det blev nog några öl igår..

Skitsnack tänkte jag, du drog nog i dig en kvarting på bussen imorse, men jag sa inget, för svensk som man är räds man ju en öppen konflikt.

Vad ska man göra?
problemet är ju välkänt på företaget, så om man går in till högste chef är det ju inget nytt man kommer med, utan nåt han valt att ignorera i många år.
Att brotta ner honom och trycka i han antabus med jämna mellanrum är ganska opraktiskt.
Pratade med några jobbarkompisar om det, men de tycker "DOM" måste göra något åt det.
Vilka är "DOM", det är ju vi.

Nån som har erfarenheter att hantering av liknande situation?

Sålänge han sköter sitt jobb och inte tar bilen när han tagit en hutt så är det ju lugnt.

Är det ju garanterat inte.

Om inte chefens chef tar saken på allvar, kontakta skyddsombud och/eller fackliga representanter. Det är ju också ett arbetsmiljöproblem det här, och en säkerhetsrisk.

Har du lite stake så ta honom avskiljt och prata med honom. Det kanske inte är "ditt" jobb men som medmänniska och kollega så kan det faktiskt vara helt ok att göra det. Gör det som de andra inte vågar! Det är inte ok att vara på jobbet packad, dessutom inte som chef och indirekt föredöme för andra på arbetsplatsen. Om han luktar färsk fylla så är det helt uppenbart att han har problem. Jämför det med majoriteten som åker dit för rattfylla - då har det gått ganska långt. Man kan nästan alltid känna och se skillnad på gammal "bakisfylla" och någon som nyligen druckit. I vilket fall så signalerar det klockrent att han har problem.

Hjälper det inte att prata med honom så gå högre.

Jag hade en lärare som betedde sig just precis sådär! Vi stog inte ut, så vi gick och pratade med rektorn. Hon var rätt så framåt, så hon bad oss säga till nästa gång han var full på arbetstid, vilket var dan efter :rolleyes: Hon kom till vår sal, plockade honom, och sen såg vi aldrig honom igen. Han hade jobbat på många stora företag, men fått sparken från samtliga. Jag förstår varför, men samtidigt gjorde det ju bara att han söp ännu mer. Jag pendlar lite mellan att nån borde ha tvingat på honom rehab, men samtidigt kan man ju tycka att om man är ~50 så borde man kunna ta så pass mycket ansvar att man tar tag i det själv. Jag misstänker att självsaneringen tog hand om honom...

Jag tycker iaf helt klart att ni ska göra en kraftsamling tillsammans och kräva att han får rehab, ni verkar ju trots allt tycka om honom och att han gör ett bra jobb. Den dagen det händer en olycka pga att han är onykter kommer ni nog ångra att ingen gjorde något. Dom och Någon brukar dessutom vara ena lata jävlar, så det vill till att ni tar tag i det själva ;)

Sålänge han sköter sitt jobb och inte tar bilen när han tagit en hutt så är det ju lugnt.

Iofs tar han bilen ibland, då stämplar han i ca kl03:40 och tar sig en liten jävel. men han luktar betydligt mindre de dagarna.

Men min point är lite, var går gränsen för individens självbestämmande rätt?
Ska man sitta med armarna i kors och titta på när en människa super ner sig, och ingripa först när han inte klarar av sitt jobb?

det tycker inte jag iaf. Utan frågan var vad ska man göra?

Har du lite stake så ta honom avskiljt och prata med honom. Det kanske inte är "ditt" jobb men som medmänniska och kollega så kan det faktiskt vara helt ok att göra det. Gör det som de andra inte vågar! Det är inte ok att vara på jobbet packad, dessutom inte som chef och indirekt föredöme för andra på arbetsplatsen. Om han luktar färsk fylla så är det helt uppenbart att han har problem. Jämför det med majoriteten som åker dit för rattfylla - då har det gått ganska långt. Man kan nästan alltid känna och se skillnad på gammal "bakisfylla" och någon som nyligen druckit. I vilket fall så signalerar det klockrent att han har problem.

Hjälper det inte att prata med honom så gå högre.

jo, det är nog det man borde göra. lätt att skriva, jävligt känsligt att utföra.

Problemet är ju jävligt stort, alla arbetsplatser jag varit på har haft en till ett par gubbar med problemet, i skolan hade vi tre(!) yrkeslärare som var alkisar.

På Wahlqvistverkstäder i ö___g var tre av tolv försöpna!

Last edited:
jo, det är nog det borde göra. lätt att skriva, jävligt känsligt att utföra.

Jag har själv gjort det, inte med en chef men med personer jag träffat i arbetsrelaterade situationer och jag kan bara hålla med dig. Det är tufft att våga och situationen är jävligt olustig men kommer man bara över det värsta första, att få upp det på bordet, så är det andra inte så svårt.

Tänk såhär, vilken sits är värst att sitta på, din eller personen mitt emot dig? Om du tycker det är jobbigt, vad tror du då inte att han tycker?

Dessutom verkar det som det har gått så långt hos er att det har blivit "ok" att vara "försöpen". Jag tror du menar att vara full på jobbet? Det är aldrig ok. Av massor med skäl.

EDIT: Du jobbar med maskiner/verktyg på verkstad? Skulle du vilja ha en personal som var småpackad när de hanterar potentiellt farliga maskiner?

Last edited:
Jag har själv gjort det, inte med en chef men med personer jag träffat i arbetsrelaterade situationer och jag kan bara hålla med dig. Det är tufft att våga och situationen är jävligt olustig men kommer man bara över det värsta första, att få upp det på bordet, så är det andra inte så svårt.

Tänk såhär, vilken sits är värst att sitta på, din eller personen mitt emot dig? Om du tycker det är jobbigt, vad tror du då inte att han tycker?

Dessutom verkar det som det har gått så långt hos er att det har blivit "ok" att vara "försöpen". Jag tror du menar att vara full på jobbet? Det är aldrig ok. Av massor med skäl.

EDIT: Du jobbar med maskiner/verktyg på verkstad? Skulle du vilja ha en personal som var småpackad när de hanterar potentiellt farliga maskiner?

Du är polis eller?
Det är nog lättare för en polis att konfrontera en medborgare en för en "gubbe på golvet" att konfrontera sin chef.

Den här gubben har ju krökat sen sjuttiotalet, ett samtal är nog ett steg i rätt riktning men räcker nog inte långt.
Jag frontade ju honom imorse om att han stank sprit.

Jag hade en arbetskamrat förut när jag jobbade på fabrik, vi jobbade med stora skärmaskiner, och han gick runt på jobbet och drack rom och cola. :rolleyes:

Jag tyckte han verkade lite glad i hatten, för han var en ganska så tystlåten person förövrigt. Men jag sa till chefen hur det stod till, och han skickade hem personen.

Till TS, prata med din kollega mellan 4 ögon. Visa omtanke och gör honom uppmärksam på att DU har uppmärksammat hans problem. Tala om att om han inte söker hjälp själv, så måste du ta det högre upp.

Vet inte om man stjälper eller hjälper...men det går inte att ha folk på jobbet som är konsumerade.

//M

Edit: rättade till syftningsfelet

Last edited:
Du är polis eller?
Det är nog lättare för en polis att konfrontera en medborgare en för en "gubbe på golvet" att konfrontera sin chef.

Den här gubben har ju krökat sen sjuttiotalet, ett samtal är nog ett steg i rätt riktning men räcker nog inte långt.
Jag frontade ju honom imorse om att han stank sprit.

Nej jag är inte polis. (tack o lov)

Men i runda slängar har var 9:e människa du möter alkoholproblem och dessa finns ju såklart representerade i arbetslivet så problemet finns överallt, på alla arbetsplatser.

Är det helt kört och han verkligen har noll insikt så kanske han har chefer du kan tala med? Fackförening? Skyddsombud? Lämpligtvis talar du om detta för honom innan. Arbetsgivare är skyldiga att ha handlingsplaner för sånt här. Arbetsgivaransvar tror jag det kallas och det finns många företag som är jätteduktiga på sånt här och har varit med många gånger förr. Det brukar oftast handla om att personen uppmanas/tvingas att ta tag i sina missbruksproblem i arbetsgivarens försorg. Gör han/hon inte det resulterar det tillslut i att vederbörande får kicken.

Last edited:
Ni stav nings tali baner har väl en egen tråd ni kan gå loss i an gåen de, snyftnings fel o sär skrivning ar. och annat jävligt viktigt:mad:

Jag var inne hos högstechefen nu och talade om att aron stinker sprit.

Det går till ungfär som när George constaza pratar med sin chef, man går in talar om sitt ärende ,dvs trycker på onknappen, sen maler han på om allt mellan väder o vind tills man går ut igen.

Han visste om problematiken sa han iaf. men att han inte kunde göra så mycket för saken var så känslig,osv.
Då sa jag åt honom att han åtminstone kunde be honom blåsa de dagar han stank sprit och körde bil till jobbet, innan han skulle sätta sig bakom ratten för att ge sig ut på E45.
Det tycker jag var ett minimikrav av en chef.
Tyckte inte att jag fick nån kanon respons på ide´n, utan mer jidder om att gubben snart skulle gå i pension, bla bla.

Han visste om problematiken sa han iaf. men att han inte kunde göra så mycket för saken var så känslig,osv.

Det är precis det som är chefens jobb - att ta hand om känsiliga saker.

Som jag skrev tidigare: kontakta skyddsombudet och ev fackrepresentant.
Det är både ett arbetsmiljöproblem och en säkerhetsrisk.

Det går till ungfär som när George constaza pratar med sin chef, man går in talar om sitt ärende ,dvs trycker på onknappen, sen maler han på om allt mellan väder o vind tills man går ut igen.

Då sa jag åt honom att han åtminstone kunde be honom blåsa de dagar han stank sprit och körde bil till jobbet, innan han skulle sätta sig bakom ratten för att ge sig ut på E45.
Det tycker jag var ett minimikrav av en chef.
Tyckte inte att jag fick nån kanon respons på ide´n, utan mer jidder om att gubben snart skulle gå i pension, bla bla.

Bra jobbat. :tummenupp

Tyvärr låter det ju som att din chef inte tar saken på allvar. Avvakta lite och kolla om något händer. Det där skitsnacket din chef kör med om pension etc är just skitsnack o det vet han också. Han har ett ansvar här kom ihåg det.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år