Kamikaze kid
Inget är omöjligt....
Har kört min Fireblade -99a på bana ett par gånger och fått motorn att funka. (Blackbird 1195kubik)
Så nu börjar det bli dax att fixa chassiet!
Jag har Cralles EX Öhlinsgaffel och ISR kronor från en Yamaha OW01 år ca 93.
Ompackad och med rätt mängd och rätt olja ( Dyyyr Öhlins olja)
Denna ger en sänkning fram ca 10 mm och offset på gaffel kontra styrlagret - 5mm från orginal FB.
Gaffelvinkel är densamma som orginal
Det sitter Rennsport 120 60 17 på för att det är trångt i maskinrummet där framhjulet ibland vill titta in.
Bak sitter det också en Öhlinare som är sänkt 10mm för att få hojen i liknande stil som original.
Bak däck är också Rennsport men i dim 180 55 17.
Jag har från "bulta på" läget sänkt hojen bak och höjt fram för att få den mer åkbar då den stog lite väl mycket på gaffeln och var väldigt benägen att falla in i kurvorna.
R2 (Reuteholt) pillade lite på Kinekulle och fick den att fjädra lika mycket fram som bak när man torrfjädrade med den!
Nu till problemet!
Den vill falla in väldigt mycket när man lägger ner den!
Inte direkt utan det kommer helt plötsligt och det känns som den ska tippa omkull!!!
Det gör ju att man inte vågar lägga ner ordentligt och det känns lite olustigt.
R2 körde ett par varv men tyvärr så strulade elektroniken så det var färdigåkt.
Han upplevde samma sak och såg helt förskäckt ut när han kom in i depån!
Den är inte nervös rakt fram eller tungstyrd på något vis!
Kan framdäcket ha någon inverkan på detta?
Någon annan idé om vad som ger detta fenomen?
Länk till bild på hojen finns här nedan!
Så nu börjar det bli dax att fixa chassiet!
Jag har Cralles EX Öhlinsgaffel och ISR kronor från en Yamaha OW01 år ca 93.
Ompackad och med rätt mängd och rätt olja ( Dyyyr Öhlins olja)
Denna ger en sänkning fram ca 10 mm och offset på gaffel kontra styrlagret - 5mm från orginal FB.
Gaffelvinkel är densamma som orginal
Det sitter Rennsport 120 60 17 på för att det är trångt i maskinrummet där framhjulet ibland vill titta in.
Bak sitter det också en Öhlinare som är sänkt 10mm för att få hojen i liknande stil som original.
Bak däck är också Rennsport men i dim 180 55 17.
Jag har från "bulta på" läget sänkt hojen bak och höjt fram för att få den mer åkbar då den stog lite väl mycket på gaffeln och var väldigt benägen att falla in i kurvorna.
R2 (Reuteholt) pillade lite på Kinekulle och fick den att fjädra lika mycket fram som bak när man torrfjädrade med den!
Nu till problemet!
Den vill falla in väldigt mycket när man lägger ner den!
Inte direkt utan det kommer helt plötsligt och det känns som den ska tippa omkull!!!
Det gör ju att man inte vågar lägga ner ordentligt och det känns lite olustigt.
R2 körde ett par varv men tyvärr så strulade elektroniken så det var färdigåkt.
Han upplevde samma sak och såg helt förskäckt ut när han kom in i depån!
Den är inte nervös rakt fram eller tungstyrd på något vis!
Kan framdäcket ha någon inverkan på detta?
Någon annan idé om vad som ger detta fenomen?
Länk till bild på hojen finns här nedan!
Last edited: