Chassie fjädringsinställning.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har kört min Fireblade -99a på bana ett par gånger och fått motorn att funka. (Blackbird 1195kubik)

Så nu börjar det bli dax att fixa chassiet!

Jag har Cralles EX Öhlinsgaffel och ISR kronor från en Yamaha OW01 år ca 93.
Ompackad och med rätt mängd och rätt olja ( Dyyyr Öhlins olja)
Denna ger en sänkning fram ca 10 mm och offset på gaffel kontra styrlagret - 5mm från orginal FB.
Gaffelvinkel är densamma som orginal

Det sitter Rennsport 120 60 17 på för att det är trångt i maskinrummet där framhjulet ibland vill titta in.

Bak sitter det också en Öhlinare som är sänkt 10mm för att få hojen i liknande stil som original.
Bak däck är också Rennsport men i dim 180 55 17.

Jag har från "bulta på" läget sänkt hojen bak och höjt fram för att få den mer åkbar då den stog lite väl mycket på gaffeln och var väldigt benägen att falla in i kurvorna.
R2 (Reuteholt) pillade lite på Kinekulle och fick den att fjädra lika mycket fram som bak när man torrfjädrade med den!

Nu till problemet!

Den vill falla in väldigt mycket när man lägger ner den!
Inte direkt utan det kommer helt plötsligt och det känns som den ska tippa omkull!!!
Det gör ju att man inte vågar lägga ner ordentligt och det känns lite olustigt.
R2 körde ett par varv men tyvärr så strulade elektroniken så det var färdigåkt.
Han upplevde samma sak och såg helt förskäckt ut när han kom in i depån!

Den är inte nervös rakt fram eller tungstyrd på något vis!

Kan framdäcket ha någon inverkan på detta?
Någon annan idé om vad som ger detta fenomen?

Länk till bild på hojen finns här nedan!
 
Last edited:
Känns spontant som att försprånget kan vara galet, eftersom det verkar vara det enda du inte har koll på. Du kanske åker på att fixa nya kronor, men det bidrar ju bara till exklusiviteten. En lättare plånbok är ju en välkommen bonus också.

Viktfördelningen kan ju ha fått sig en justering med den större motorn också.
 
ja du
har ju funderat runt detta efter provsvängen.
gaffelkronorna/ offset kan det troligen vara, som vi pratade om.
och som föregående talare sa, viktfördelningen i hojen påverkar ju, men inte till denna grad..

ta nu inte detta fel, men din hoj är det klart sämsta jag någonsin kört, jag hade inte kört särskilt mycket längre med fungerande elektronik heller.

när man svänger vill den inte svänga, så man får aktivt styra den lite lätt, då faller framhjulet in hastigt, vilket ju gör att man hämtar hem, men man ´ska ju svänga, så man gör det igen,,, osv osv,, hojen åker jojo up och ner...

jag tror tyvärr du kommer få svårt att bli av med detta helt, blandade bitar från för olika hojar helt enkelt..
 
Last edited:
R2 skrev:
ja du

ta nu inte detta fel, men din hoj är det klart sämsta jag någonsin kört, jag hade inte kört särskilt mycket längre med fungerande elektronik heller.


Då har du aldrig kört en Kawa H1... :lol

Nä jag vet att den inte är som den ska!
Men har överhuvudtaget inte kikat på den biten tidigare!

Att göra ett par gaffelkronor som stämmer överens med orignal mått är en baggis i det stora hela att fixa!
Men man vill ju inte hålla på och fixa i blindo därav ville jag få dig att testa eländet!

För det ska bli åkbart med dessa grejjor på!

Omöjligt kan det ju inte vara!

Och gör jag kronor som flyttar fram gaffeln så går det helt klart att åka 70 profil!

Ska slänga på ett 70 profils däck och se om det skiljer sig något avsevärt innan jag gör något annat!


Mattias skrev:
Känns spontant som att försprånget kan vara galet, eftersom det verkar vara det enda du inte har koll på. QUOTE]

Tack men det känns som det är fler faktorer jag inte har koll på! :va

Viktfördelningen är ju lite framflyttad.
Motorn är ju både tyngre och längre!
Så trycket fram blir större!
Men skulle det göra så mycket som cassiemåtts förändringarna?
 
Last edited:
Kan du trolla fram följande...så kan lösningen ges.

kolla viktfördelningen fram/bak i 1G läge, (statiskt, obelastat, plan mark) upp med den på två vågar, balansera..

Kolla gaffelvinkel i 1G läge.

räkna ut trailen (försprånget)

offset kan du mäta fram när du ändå håller på.
 
Trailen blev 96mm ( 90 mm på en -96 enl John Bradleys bok)

Offset på kronan är 24mm

Castor angle är 24 grader ( 24 grader är std på en -96 enl JBs bok )

Vikt på framhjul i 1G läge = 107 kg.
Vikt på bakhjul i 1G läge = 88 kg.

Tog lite tid...
Var tvungen att leta rätt på måttbandet! :)
 
Kamikaze kid skrev:
Offset på kronan är 24mm


Någon som har en Fireblade 99 som kan kontroll mäta att offset mellan centrum på styrlager och centrum på gaffelben följdaktligen blir 30 mm?

Vore snällt då Mamma åker runt med min Fireblade gaffel på sin HD ca 10 mil bort
 
Är det bara gaffelkronans offset som är 10mm "fel". Är hjulaxelns läge i förhållande till gaffeln lika som FB?

Går det att skjuta ner gaffelbenen en lite bit motsvarande sänkninge du har gjort. Höj den.

Sänkningen är den inklusive det lägre däcket?
Ett lågt däck blir ju lynnigare än ett högre.
Sätter en slant att du ska föröka få dit 70-profilsdäck igen.
 
Mats757 skrev:
Är det bara gaffelkronans offset som är 10mm "fel". Är hjulaxelns läge i förhållande till gaffeln lika som FB?

Går det att skjuta ner gaffelbenen en lite bit motsvarande sänkninge du har gjort. Höj den.

Sänkningen är den inklusive det lägre däcket?
Ett lågt däck blir ju lynnigare än ett högre.
Sätter en slant att du ska föröka få dit 70-profilsdäck igen.

Kronans Offset ligger på 6 mm mindre än original gissningsvis! (ska kontroll mäta det på en FB krona)
Hjulaxelns läge är enligt beräkningar lika som FB - de 6 mm som gaffeln är tillbakaflyttad tack vare kronorna!

Gaffeln är redan nersänkt i kronan för att tidigare så stog hela hojen på "näsan" och var ännu värre!

Sänkningen är med 60 profils däcket inräknat
Jag har också funderingar på att kasta på ett 70 profils däck och testa!
Har ett ståendes så det är niga större bekymmer att fixa!
Problemet med 70 profilen är utrymmet mellan hjul och avgas system eftersom detta är lite trångt då BB motorn är naturligt längre!
Men för ett test så kan det funka!
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top