CBX 1000 "Bygget"

Hur gör du för att få fram vridstyvhet och dylikt på ditt rambygge? Går på känn? Räknar fram? Vis av erfarenhet? Grymt bygge detta!
Tänkte att 42mm rör och 3mm tjocka inte behöver någon vridstyvhets test. Kan ha fel?

// Peter

Herrejösses så läckert.

Du verkar inte helt bortkommen vad det gäller hojbyggeri i alla fall :)
Vill du ha hjälp med kåpor och annat så får du gärna höra av dig.
Säljer MotoForza glasfiberkåpor och alla möjliga prylar du kan behöva.

Kolla i min profil så hittar du mig.

/Patrik
Åter kommer nog när det är dags.

//Peter

Viktet med tanken Petta som du vet är det 1 L milen som gäller :D
Ja det lär väl ligga där någonstans:hihi

// Peter

Det gillar vi, ska du blästra och pulverlacka ramen, eller hur hade du tänkt göra?:)
Har svajjat en aning, en dagen mattsvart ena krom. Just nu lutar det åt krom, beroende på hur det går med poleringen. Har polerat en del, och innan man är klar med poleringen funderar man vad det är för fel ihuvet som tar sig an något dyligt. Och det här blir nog en utmaning.

// Peter
 
Last edited:
Forska runt lite om hur krom påverkar hållfastheten i ramen, Jag är absolut ingen expert
på området men jag har hört en del om vätesprödhet

är dock osäker på om det bara gällde förnickling men jag tror det innefattar även krom

Det finns metoder att undvika dyligt , med efterföljande värmebehandlingar

Peter
 
Forska runt lite om hur krom påverkar hållfastheten i ramen, Jag är absolut ingen expert
på området men jag har hört en del om vätesprödhet

är dock osäker på om det bara gällde förnickling men jag tror det innefattar även krom

Det finns metoder att undvika dyligt , med efterföljande värmebehandlingar

Peter
Oj då! Det lär jag nog kolla så det inte blir nå tok!

// Peter
 
Forska runt lite om hur krom påverkar hållfastheten i ramen, Jag är absolut ingen expert
på området men jag har hört en del om vätesprödhet

är dock osäker på om det bara gällde förnickling men jag tror det innefattar även krom

Det finns metoder att undvika dyligt , med efterföljande värmebehandlingar

Peter

Förlåt en lekmannafråga, men är inte grejen att det skall vara fett med koppar? Så i princip är det kopparen man kromar?

När grabbarna skulle kroma kofångarna till sina jänkeklenoder när jag som barn sprang med dumma frågor i garagen, (redan då), skickade de till ett ställe i Norrköping. Dyrt, men de var enligt sägen de enda som använde tillräckligt rikligt med koppar för det där optimala resultatet. Både för finish och hållbarhet.

Förmodligen är jag ute på värsta världsturnén men detta har jag undrat över många gånger.
 
Förlåt en lekmannafråga, men är inte grejen att det skall vara fett med koppar? Så i princip är det kopparen man kromar?

När grabbarna skulle kroma kofångarna till sina jänkeklenoder när jag som barn sprang med dumma frågor i garagen, (redan då), skickade de till ett ställe i Norrköping. Dyrt, men de var enligt sägen de enda som använde tillräckligt rikligt med koppar för det där optimala resultatet. Både för finish och hållbarhet.

Förmodligen är jag ute på värsta världsturnén men detta har jag undrat över många gånger.
Vad jag har fått lära mig så har man "Fett" med koppar om underlaget är dåligt, typ gropar efter rost. Under laget ska ha samma yta, som innan man lackar en detalj. Där döljer man ojämnheter med spackel o slipgrund. När man kromar döljar man sliprepor med kopparn.

// Peter
 
Har varit hos krom firman och kollat med dem om kromningen. Kromningen gick bort helt sa de. Däremot så skulle förnickling funka, men då var jag tvungen att borra en massa hål i ramen för att få ut all luft/vätska som blir, just för att det inte ska bli sprött. Vem vill åka omkrig på en sweicherost? När dom förnicklar speedway ramar gör de så. Där är det inte så noga, med att det är hål. De byter tydligen ram ganska ofta. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Har kollat lite åt att lacka i kromfärg. men hur blir det?

// Peter
 
Har varit hos krom firman och kollat med dem om kromningen. Kromningen gick bort helt sa de. Däremot så skulle förnickling funka, men då var jag tvungen att borra en massa hål i ramen för att få ut all luft/vätska som blir, just för att det inte ska bli sprött. Vem vill åka omkrig på en sweicherost? När dom förnicklar speedway ramar gör de så. Där är det inte så noga, med att det är hål. De byter tydligen ram ganska ofta. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Har kollat lite åt att lacka i kromfärg. men hur blir det?

// Peter

Min martinram är förnicklad (och således full med hål) utan att det ger mig gråa hår. Gäller att ha hålen på rätt ställen.

Finns en tråd med en kille som försöker lägga kromlack på sin hoj (en ZX9r ~95. Resultatet blir sådär.
 
Bilpedanten på forumet testade att lägga kromlack på sin ZX6R.
Sök profilen efter hans tråd:tummenupp
 
Vem vill åka omkrig på en sweicherost?
// Peter

Äh klart du ska förnickla.

Men det är ju bara att du borrar hålen på insidan och undertill där dom inte syns. Det krävs väl bara ett 3mm(eller nåt sånt) hål i bägge änder på rören har jag för mig?

Ingen ser ju hålen på en speedway-hoj så jag tror inte någon kommer se dina hål heller.
 
Den där nickelvätskan är inte att leka med har jag för mig, tror vi hade det i rören på jobbet och satan va det fräste när det hamla på betonggolvet. Frätande så in i norden!
 
Nu var det länge sen vi fick någon uppdatering, vad händer?:)
 
Nu var det länge sen vi fick någon uppdatering, vad händer?:)
Det händer inte såå mycket. Måste lägga om lite svetsar på ramen. Så jag har gjort tanken formriktig och haft i tanktätning. Är nog ett par tim kvar att slipa. Gjorde ett ryck och polerade svingen. Samma visa den här gången som vid förra poleringen. Vad håller man på med? Men det blir snyggt. Är det någon som vet om det finns 530 drev till ducati?

Köpte ny hoj mitt i allt ihopa,

// Peter
 

Bifogat

  • IMG_5071.JPG
    IMG_5071.JPG
    88.2 KB · Visningar: 336
  • IMG_5073.JPG
    IMG_5073.JPG
    124.3 KB · Visningar: 467
  • 0970496409.jpg
    0970496409.jpg
    90.8 KB · Visningar: 487
Tummen upp för CBX bygge om de används så fler får höra den goa sexan.
Det är få hojar som låter så gott.
http://www.youtube.com/watch?v=zQfI6TPbIfg

Vi har en runda på en mil som går ut från byn där hemma och jag minns med tårar i ögonen min ungdom när de stora grabbarna tog och startade sina sexor i lägenhetsområdet och körde ner ett varv på byn innan de dog ut på 21:an och man hörde alla växlingarna och urvarvningarna när de drog bort till grannbyn.
Där borta slog de av och in på Ormastigen och då hörde man alla på och avslag fram till dess att de kom tillbaks in i byn igen..
Det var tider det. Tider som dagens ungdomar aldrig lär få uppleva. Och motorljud som inte heller får upplevas särskilt ofta.
Det är en sak med en sexa med öppnat system och det är en helt annan sak med raka fyror med 4-dön..
Jag har för mig att när det var som bäst så hade vi fler CBX:er här i byn än de hade i hela finland. :-)
Och visst svarar de på gas. Står man i en tunnel och rappar till med gasen så låter det som när en stor hund skäller..
Jag vill också ha en CBX. Eller iallafall motorn skulle jag haft i min hoj.
Och då endast för ljudets skull.

förlåt för spammandet, men här är en med dubbelt så mycket ljud.
Den låter verkligen som två CBX.
http://www.youtube.com/watch?v=OEe6c3KIUB4
 
Last edited:
Det händer inte såå mycket. Måste lägga om lite svetsar på ramen. Så jag har gjort tanken formriktig och haft i tanktätning. Är nog ett par tim kvar att slipa. Gjorde ett ryck och polerade svingen. Samma visa den här gången som vid förra poleringen. Vad håller man på med? Men det blir snyggt. Är det någon som vet om det finns 530 drev till ducati?

Köpte ny hoj mitt i allt ihopa,

// Peter

Ser bra ut!:tummenupp Touringbutiken har drevämnen som du svarvar till centrum och borrar själv, om det kan vara till någon hjälp?:) http://www.touringbutiken.se/Servlet
 
lite inspiration till bygget, åker och se på tords äckligt sköna körning vid hammarstrand varje sommar och så jävulskt skönt ljud i 6:an

så nice, upplevde de live i sommras första gången..
 
Har varit hos krom firman och kollat med dem om kromningen. Kromningen gick bort helt sa de. Däremot så skulle förnickling funka, men då var jag tvungen att borra en massa hål i ramen för att få ut all luft/vätska som blir, just för att det inte ska bli sprött. Vem vill åka omkrig på en sweicherost? När dom förnicklar speedway ramar gör de så. Där är det inte så noga, med att det är hål. De byter tydligen ram ganska ofta. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Har kollat lite åt att lacka i kromfärg. men hur blir det?

// Peter

Hur går det, händer det något?:) Varför skulle det inte funka med krom?:va
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top